Allhelgona vs Halloween

 

Som jag skrivit tidigare så har Luran sett till att
vårt hem verkligen varit dekorerat inför
Halloween.
 
Alltifrån tygpumpor, pumpamasker, girlanger och
 teckningar har hon kommit hem med från fritids.
 
Och när barnen var hos småkusinerna
för några helger sedan pysslade de också
en massa fina Halloweenpyssel.
 
Bland annat gjorde de fina ljuslyktor, monster
av mjölkförpackningar, hängdekorationer med
 spöken och så spökägg att fylla med
Halloweengodis.
 
Dock gillar jag inte att barnen går och knackar
dörr i jakt på godis (eller går påskkärring för
den delen) utan vi har sett till att fylla äggen
själva och så har de fått klä ut sig och
skrämma oss här hemma, vilket de har
varit fullt nöjda med :-)
 
 
 
 

Men direkt då vi vaknade i morse så
frågade Luran om det ändå inte var i dag
vi skulle hälsa på de döda och tända ljus?!
 
Och visst är det så!
 
Halloween i all ära,
men för min del så är Allhelgona
den verkliga högtiden.
 
Det är en tid för saknad och eftertanke,
en dag då vi tar oss till kyrkogårdar runt om
i Sveriges avlånga land och tänder ljus för
dem vi mist och har i våra hjärtan <3
 
 
 
 
 
Mommen har en speciell plats i våra hjärtan,
men tyvärr kommer vi inte kunna åka och tända
ljus på hennes och morfars grav idag :-(
 
Utan för dem får vi tända ljus här hemma.
 
Men farmor och farfar vilar här i Dorotea,
så senare i dag ska vi promenera ner till
kyrkogården och tända ljus för dem.
 
Nu väntar dock en kopp te och en saffransskorpa,
jag ska läsa jultidningar och sedan packa upp
de jul/adventsfynd jag gjorde igår.
 
Men mer om det sen...
 
Önskar er alla en fin Allhelgona!
 
 
 



Farmor säger

Ha en fin dag,kram till er alla.

Svar: En fin dag till dig med, antar du jobbar? Här har vi varit ner i busvädret på kyrkogården, och nu värmt oss med varm choklad med maränger, marschmallows och chokladsås... Samt kanelbullar. Behövdes efter turen då vi blev både blöta å frusna, nu innemys resten av dagen... KRAMAR!
Therese Bjärstig

2014-11-01 @ 10:05:15
åsa säger

Elin gick Bus eller Godis för första gången i år ihop med sin kompis A, här i Åsele verkar det vara väl utbrett att ungar går runt utklädda/målade å folk har köpt hem godis just därför.
Men jag försvarar inte detta utan mer en förklaring.

Vi firar inte Allhelgona, det har jag aldrig varit med om... jag har aldrig varit på kyrkgår'n tänt ljus eller så.

Tråkigt med Din rygg å hals, jag hoppas vila å att bara vara hjälper, kanske en promenad rekar till det onda en aning efter stillasittande i bil igår.

Ha en fin lördag, kram

2014-11-01 @ 11:04:40
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Gillar inte heller tiggeri. Allhelgona är mysig med tända ljus, kyrkobesök (blev tyvärr inget sådant igår) & eftertanke.

2014-11-02 @ 07:51:33
URL: http://skuggis.wordpress.com
Susan säger

Halloween har blivit barnens ena höjdpunkt....dom älskar att få klä sig läskigt och gå bus eller godis. Dom är alltid många som går här, vilket är skoj...fast en vuxen är alltid med så det känns bra.

Kramar

2014-11-02 @ 18:41:10
URL: http://susan.itelit.com
Angelica säger

Vilken kul idé med äggen!

2014-11-02 @ 19:22:27
URL: http://angelchanelle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: