Fånga dina drömmar


 
Hur många har jag inte hört klaga
över sitt jobb och att de inte trivs med
sin arbetsplats, chef och arbetsuppgifter.
 
Gör något åt det!
 
Sök nytt jobb, vidareutbilda dig
eller prata med överordnad och se om du
kan få nya uppgifter, förflyttas inom företaget,
gå ner i tid, eller varför inte ta steget och
starta eget om det är något du drömmer om?
 
Oavsett vad, GÖR något åt situationen.
 
 
 

 
Lika så, många trivs inte med sig själva,
sin hälsa och/eller sin kropp. Eller har ett
beroende (mat, tobak, alkohol, narkotika etc.)
som drar ner dem och begränsar dem från att
nå sin fulla potential och får dem att må dåligt.
 
Ta tag i det och börja ta hand om dig själv!
 
Ät rätt, försök röra på dig och sök hjälp om
det är så att du inte kan klara det på egen hand.
 
Kanske behöver man prata med någon utbildad,
 eller få medicinsk hjälp och/eller stöttning utifrån
sina egna specifika behov och förutsättningar.
 
Det enda jag vet är att du kommer att fortsätta
att må som du mår om du fortsätter att göra
så som du gjort tidigare...
 
 
 

 
Och hur många är inte kvar i ett mindre
bra förhållande? Bittra över att livet inte blev
så som de tänkt sig...
 
Prata! Kämpa! Försök hitta tillbaka till det ni
hade, kanske behövs hjälp utifrån? Eller om
kärleken verkligen är död, lämna och försök
gå vidare på bästa sätt.
 
Men sitt inte i ett "paus/vilo" läge och se livet
passera utan att själv delta i det fullt ut!
 
 
 
 
 
LIVET väntar inte på att det ska bli
måndag, till att det ska "kännas" rätt
eller att någon annan ska ta tag och
lösa dina problem.
 
Det är bara DU som kan lösa DINA
problem. Slösa inte bort dagar, veckor,
månader och år genom att sticka huvudet
i sanden och må dåligt. Man BEHÖVER
inte må dåligt, man kan alltid göra något
för att förändra situationen.
 
Det blir kanske inte alltid bra, men troligtvis lite
bättre i alla fall. Dessutom känner du att du har
kontroll över ditt liv och dina drömmar genom
att du själv tar aktiva beslut och gör något.
 
 
 
 
 
Jag är glad att jag blivit äldre och klokare.
Att jag fått redskap på vägen för att avgöra
vad jag mår bra av och inte.
 
Jag har tagit kontrollen över mitt liv
och hur jag mår genom aktiva val.
 
Jag VILL vara lycklig och ser då till att
ge mig själv de bästa förutsättningarna
för att jag ska kunna vara det.
 
 
 
 
 
Livet är en resa, men man bestämmer
själv i stor utsträckning om man ska
vara med och planera och styra den
resan eller om man ska följa med
som ett viljelöst offer...
 
 
 
 
 
 
Sedan vet man aldrig om resan blir lång
eller kort, vilket är ytterligare ett incitament 
till att göra varje dag till en BRA dag!
 
I min värld betyder det en dag där jag känner
tacksamhet över min familj och lycka över
att finnas här och nu.
 
Att jag har ett jobb som jag trivs med,
en kropp som jag kan använda och träna
med och en man som är min bästa vän
och som tycker om mig för den jag är.
 
Och så två alldeles underbara ungar <3
 
 
 
 
 
 
Visst kommer dagar som är mindre bra,
motgångar och tillfällen då man känner att
allt är skit, men då brukar jag sätta på mig
skorna och ge mig ut i skogen för att andas
eller ge mig ut för att springa.
 
Det är min "medicin" och verktyg för
att jag ska kunna hantera stress, press, konflikter,
grubblerier och en bråkig rygg och/eller barn ;-)
 
Men det viktigaste av allt är att jag numera
aktivt försöker förverkliga mina drömmar
och inte bara sitter och väntar på att de
ska slå in eller att någon annan ska
uppfylla drömmarna åt mig!
 
Sedan kanske jag inte alltid lyckas med att
uppfylla drömmarna, men det är en annan femma...
 
Med vetskapen att jag i alla fall har försökt
gör att jag känner mig både nöjd och glad :-)
 
  
 



Grannen mitt emot!! säger

Och du är världens bästa vän som vi älskar tokmycket❤️ Den där vännen som vet de lilla extra om en och gör att man ryser😜😘 Hahahha

Svar: Jag smackar i ditt öra närhelst du vill ;-) Puss!
Therese Bjärstig

2014-09-24 @ 07:33:04
Åsa säger

Kloka ord.

Ibland behövs en spark i baken för att man ska vakna upp å fatta att det är här å nu livet pågår.

Ang magen, ju längre det dröjer mindre allvarligt, då 2007 när jag jag gjorde samma röntgen måndag innan 1a advent helgen fick jag besked tisdag att det var en tumör å då blev fortsatt undersökning onsdag å sedan rullade det på till 21 dec då vi fick besked godartad snabbväxande tumör som måste bort.

Nu tror jag inte tumör, jag tror jag får svar i början av nästa vecka, typ sammanväxtning, tarmfickor eller något mindre dödligt som kanske kräver operation inom snar framtid.

Men som sagt ju längre tid beskedet tar mindre allvarligt.

Tråkigt Din rygg blev sämre, häll Dig till elljusspåret, runt sjön å på grusväg nu.
Kan Du träna på MB finns det något Du kan göra där som hjälper ryggen?

Kram

2014-09-24 @ 07:36:40
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Tina säger

Åh du är så klok min fina vän! Du har ju så rätt i allt du skriver! Önskar dig en fantastiskt fin onsdag! KRAM

2014-09-24 @ 07:44:46
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
mamma till william o wilma säger

God morgon..Riktigt bra skrivet vännen.Har tänkt massa gånger att skriva ner mina ord ockås om just allt detta men i mina egna ord vill säga..:) Hoppas att du får en fin onsdag.Nu är hösten här o lär satanna ett tag ..mysigt på sitt sät..fina bilder du delar med dig av..kram kram

2014-09-24 @ 08:26:22
URL: http://blondis81.blogg.se
Åsa säger

Okey, gillar Du att simma då? Simma ska ju vara bra för hela kroppen... sägs det ;-)

Det här med kroppen är en konstig uppfinning ;-) det som fungerar för nån kan ju vara helt fel för den andra.
Om jag går för mycket = onda ben, om jag går för lite = ond rygg... men vad som är "lagom" beror på mitt övriga mående.

Ha en fin onsdag, ktam

2014-09-24 @ 08:35:10
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
znogge säger

Ett ordspråk som cirkulerade förr på min arbetsplats var "stanna och acceptera eller gå och förändra"! Jag tycker det ligger mycket i det även om det inte alltid är så lätt. Men samtidigt är livet för viktigt för att man ska gå omkring och vantrivas. Då är det bättre att försöka få till en förändring!

Kram

2014-09-24 @ 08:35:13
URL: http://znogge.wordpress.com/
Camilla säger

Härligt med septemberpepp! Kloka ord! Är så många som gnäller men som inte gör något åt saken...

Huga, 2-3 påsar chips skulle jag nog med kunna sätta i mig varje vecka, lätt! Men jag köper inte hem chips, vet att jag kan inte stå emot. Jag är som en jäkla råtta, smyger runt och tar hela tiden ur påsen när ingen ser. Försöker att inte prassla så ingen ska höra...

Låter inte som en höjdare med din rygg hörru :( Besvärligt :( Men då låter det inte som det är kotförskjutning som jag haft, för jag blir bra mellan varven. Kan vara problemfri i flera år och så pang går ryggen av och jag kan inte ens gå. Jätteläskigt.

2014-09-24 @ 09:53:26
URL: http://radhuslivet.blogg.se
Josefin säger

Precis de kloka ord som jag behövde höra idag. Tack :-)

Kramar

Svar: Vassego! JAg behövde dem nog själv med, därav att jag satte det på pränt. Ibland behöver man reflektera över hur bra man har det trots allt, har speciellt känt det sedan jag fick problem med ryggen. Nu är jag liksom glad över det lilla. Aldrig trodde jag väl förr att jag skulle vara lycklig över att springa 3 km, det var en självklarhet. Numer är det en ynnest som jag njuter av! Ha en fin kväll <3 KRAM
Therese Bjärstig

2014-09-24 @ 10:15:02
christin säger

Hej! Det är så härligt att du tar ton och verkligen filosoferar över livet om lite av varje. Jag tror att vi människor behöver fundera över livet till och från, det är så lätt att fastna annars och ofta då i negativa tankar.
När Ulla B-P hade gympa hemma i Byn när vi höll till mabespisningen (du hör hur gammal jag är...)så gjorde vi det med Susanne Lanefelt´s band och mitt i allt när man var kulslut så tjoade hon (Susanne) till "Å så kniiiper vi..". Vareviga gång så studsade jag till och verkligen tog i allt vad som gick... Så är du för mej och förhoppningsvis många fler, att du får en att hoppa till och ta tag i livet.

P.S Bengt sa "fy faan" när han såg de fina maskarna/riskornen...... Men annars så tycker han att du har tagit fina bilder.

Kram!

Svar: Ha ha härligt att du gillar då jag tar mig ton och figulerar över ditten och datten, och så skrattar jag gott åt att du fått Bengt att kika i bloggen :-) Pappa undrar mest vad den ska vara bra för och tycker jag är tokig som fotar än det ena än det andra i "bloggsyfte". Hoppas du njutit av dagen! Jag har både hunnit jobba, friskvårda och vara med hunden i skogen, nu väntar fiskbullsmiddag (lyxmat i mina ögon, men kattmat i Magnus, så vi passar på då han är borta och jobbar!). Varma höstkramar!
Therese Bjärstig

2014-09-24 @ 10:24:16
ansepanse säger

vilket bra inlägg :) jopp, så är det, ta tillvara på livet och gör något
har läst ikapp och sett på dina fina bilder, Luran <3 är verkligen kreativ, jättefin "mugg" hon har gjort
hur tyckte Bogge <3 att pizzagodiset smakade då? antagligen bra :)
jag skickar ett mail till dig om en sak som jag inte vill ta upp här
kramar till er alla <3

2014-09-24 @ 10:53:13
URL: http://kinaguld.blogg.se
Lena i Wales säger

Intressant läsning. Man själv är den som kan göra något åt en sitauation,men ibland behöver man en vänlig puff eller stöd från någon för att kanske våga ta steget ut. Det vi inte alltid kan styra är hälsan och där behöver vi också stöd från en vän.

2014-09-24 @ 11:49:10
URL: http://lenaiwales.wordpress.com/
Sara säger

Vilken bra text, älskar ditt sätt att se på saker :)

2014-09-24 @ 11:53:01
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se
Cissi säger

Du är en klok kvinna du, och sånna här inlägg uppskattas ;)
Men behöver bli påmind emellan åt!

KRAM <3

2014-09-24 @ 12:45:47
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Marie säger

Oj sån igenkänningsfaktor, jag bollar med samtliga tre punkter och det känns som du skrivit detta till mig, vilket inte är rimligt då du inte ens känner mig eller vet vem jag är... Men tack! Jag vet ju innerst inne att bara jag själv kan ta steget och förändra.

Svar: Vi kan nog alla till mans relatera till detta, det var ingen person jag hade i tankarna utan mer allmänna reflektioner... Hoppas du tar steget och att förändringen gör dig, ditt liv och drömmar gott! Lycka till!
Therese Bjärstig

2014-09-24 @ 12:51:07
Skorpan och Loppan säger

Så sant, så sant, men ack så svårt det kan vara att ta det där första steget mot förändring ibland.
Jag känner mig rätt frustrerad just nu, för jag VILL gå på mina promenader, gärna varje dag.. men när maken kommer hem vid 18-tiden och ett av barnen vägrar sitta i vagn så blir det smått omöjligt att komma iväg... För när maken väl kommer så är det alltid något ärende som behöver uträttas, alla ska duscha, alla ska äta, barnen ska i säng...

2014-09-24 @ 15:53:24
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it/
Linda / CandyGirl säger

Men gud så klok du är såhär mitt i veckan...

Väldigt bra skrivet.. och ungefär sådär tänker jag . .. eller FÖRSÖKER tänka.. för det är ju inte alltid man lyckas. Men oftast...

2014-09-24 @ 20:13:38
URL: http://www.candygirl.nu/
Britt säger

Så bra skrivet Therese,så sant att det är bara en själv som kan förändra det liv man vill leva.Nu gör jag det jag vill göra för det mesta.Man har ett underbart roligt jobb,trevliga arbetskamrater,vänner,min stora underbara familj,"min" hund och listan skulle bli lång..Jag är faktisk nöjd med livet..Man blir matt på folk som bara gnäller.Men man värdesätter andra saker när man är äldre,man är lycklig för det lilla..
Sen kan man ha dagar då kroppen värker och man vill bara sova.Då tänker jag på två av mina vänner som har cancer,livet är så orättvist för vissa..
Har tagit några dagar semester för att hjälpa min dotter som ska flytta till en annan lägenhet.Kram

Svar: Ja, ibland så måste man få fundera "högt" och lufta sina tankar, tror alla och envar behöver påminnas... Sedan jag fick problem med ryggen är allt liksom inte självklart och jag har därigenom blivit så tacksam för det vardagliga. Och precis som du har jag cancersjuka i min närhet och då känns en egna problem futtiga i jämförelse... Men ibland måste man även få gnälla, men har lovat mig själv att inte "fastna" i gnället utan då istället vakna till och försöka göra något åt det. Hoppas det går bra att flytta, men tänk på din rygg så du inte bär och flyttar saker som du inte ska göra... Måste vara rädd om dig <3 KRAMAR!
Therese Bjärstig

2014-09-24 @ 20:25:42
Johanna - Mamma till Leija säger

Sjukt bra! Finns många som behöver en spark i baken! Kram

2014-09-25 @ 06:53:23
URL: http://skuggis.wordpress.com
Sanna säger

Så sant så, men jag tror att det är människans natur att klaga, jag tycker att man ska stanna upp och tittar upp hur bra man har det istället.För jag tror många blir blind över det man har. Jag brukar tänka att trots motgångar och värk så står jag upp och jag har två underbara barn och en underbar familj. Kramar i massor

2014-09-25 @ 10:07:02
URL: http://sannassmahjartan.blogg.se/
Carolina säger

Så klokt! Bland det bästa jag läst på länge! Allt för ofta stannar vi upp och bara klagar och så inser vi inte att vi istället för att klaga kan förflytta berg med bara vår motivation som drivkraft. Ha en bra dag och tack för att vi får ta del av din klokskap! :) Kram!

Svar: Tack snälla för de orden! Och du har så rätt, vill man så kan man. Är man motiverad så förflyttar man berg, men ibland behöver man någon som stöttar en på vägen och tror på en om man själv inte gör det för stunden... Men alla KAN. Ha en fin kväll <3
Therese Bjärstig

2014-09-25 @ 10:35:14
URL: http://carpia.blogg.se
FrökenTV, bloggen om tv och film säger

Bra inlägg

2014-09-25 @ 12:34:34
URL: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: