I stormens spår


 
Begreppet "över stock och sten" har
sedan stormen fått en ny innebörd...
 
 
 
 

Att gå med hund i vissa områden sätter kondis
och spänst på prov hos både matte och hund.
 
Bus såg ut som en agility hund emellanåt,
och själv var jag glad att jag har min
Eberlestock Mini Me så att jag hade
händerna fria och kunde "klättra". 
 
 
 
 
 
Det positiva var att man hade tid att titta på
och njuta av den biologiska mångfallden ;-P
 
 
 
 
 

Tyvärr så var det stora området vi gick på
förmiddagen älgtomt, men Bus gjorde fina sök
och hade bra kontakt med mig. Alltid nått
att glädjas åt som hundförare.
 
 
 
 
 
 Efter att vi samlats och ätit lunch och druckit
kaffe så bestämdes att vi skulle ta ett nytt lite
mindre område och att det var jag och Bus
som skulle få gå igenom det området.
 
Jag hann bara banda ca 50-100 m innan jag
släppte Bus som snabbt gav sig iväg...
 
Då anade jag ugglor i mossen. Och mycket
riktigt blev det ett upptag rätt omgående
som blev till ett gångstånd som kom
rakt mot mig!
 
 
 
 
 
På ca 40-60 m passerade hund med älg(ar),
men givetvis i en tät skogsridå så jag såg endast
såg hur träden rörde sig och hörde hur älgen "pustade".
 
Snacka om puls!
Jakten då den är som bäst :-)
 
Älgen fick vittring av passkedjan och vände
igen och jag gjorde mig åter beredd, men så
kastade älgen ännu en gång (varför vet jag inte
då jag stod rätt i vind), men antar att kon var
stressad av hunden och rädd om sin kalv.
 
Så det bar av upp mot passaren,
och där small det!
 
Dock blev det inte det giftiga avslut som
jag hade hoppats på, det hade gått fort så
det blev en bom. Men det visade sig alltså
vara en ko med en kalv som Bus sedan
fortsatte att följa en bra bit för att sedan
släppa en bit in på grannmarken.
 
En trött hund kom sedan tillbaka i
bakspåren och sista jaktdagen denna vecka
fick jag ändå känna mig som en rätt nöjd
hundförare!
 
Vi undersökte skottplatsen, men inte ett
hår eller bloddroppe, och med tanke på
hur kalven följt kon så kunde vi konstatera
att det var en bom och att älgarna drog
längsta strået denna gången.
 
Men än är inte hösten slut... ;-)
 
Redan till helgen hoppas jag vara i
skogen med hunden och bössan igen!
 
Nu väntar dock två dagar med jobb,
jag ska förkovra mig i skogens sociala värden,
förbereda kursstart och beta av mailen.
 
Men först kaffe!
 
 
 
 



Åsa säger

Hur har Ni det med björn på skogen?
På vissa ställen ser det hemskt ut efter stormen, mycket skog som förstörs.
Jo det är zumba fick besked av Simone jag hade fattat fel det är typ v 40 eller något sådant hon drar till Tyskland.
Du måste testa tacogratängen, väldigt god tycker jag.
Kram

2014-09-11 @ 08:24:09
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
znogge säger

Kan tänka mig att det finns många spår i skogen efter alla oväder som dragit fram. Själv håller jag mig mest på promenadstigar dock!

Kram

2014-09-11 @ 11:17:45
URL: http://znogge.wordpress.com/
Fröken J! säger

Ojdå! Så den har ställt till de!
Tur att det bara är två dagar kvar till helg! ;D

2014-09-11 @ 12:12:13
URL: http://www.vintagejohanna.se
Åsa säger

Okey, ja det syns ju om vi ses :) Förstår Luran det är jobbigare med sexårs/skola än med dagis, alla nya intryck.

Vi kommer vara på zumba idag å nästa torsdag, sedan blir det ev karate torsdagar om det fungerar med ledare/tränare.

Har varit å röstat i dag.

Kram

2014-09-11 @ 15:29:14
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Life of Johanna säger

Storm kan ställa till en hel del. Gratis träning! Synd älgen inte ville fällas. Bättre lycka nästa gång!

oh ja, det känns jätte skönt och veta vad som är felet med örat! :) kram

2014-09-11 @ 16:04:39
URL: http://lifeofjohanna.se
Sara säger

Tråkigt att skogen blir så förstörd av alla oväder. Men du har fått fina bilder i alla fall :)

SV: Ja det tror jag blir supergott :)

2014-09-11 @ 16:23:37
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se
Linda / CandyGirl säger

Spännande...

2014-09-11 @ 20:08:04
URL: http://www.candygirl.nu/
yasmine mamma till dennis säger

tack snälla ha en fin kväll
kraam

2014-09-11 @ 20:27:45
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
christin säger

Vilken blodtörstig qvinna du är!!!!!!!

Fina bilder och fina dagar..... är själv ledig denna helg och ska njuta så mycket det bara går. Ha det fint du med!!

Kram!

Svar: Blodtörstig och blodtörstig, men jag gillar att äta! Å av princip köper jag inte annat kött än korv, så då gäller det ju att man får lite älg i backen om jag inte ska få leva som vegetarian ;-) Njut av ledigheten! KRAMAR
Therese Bjärstig

2014-09-12 @ 19:08:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: