Perspektiv

 
 
 

Här har det ekat tyst i dag då jag snett efter fem i
morse begav mig mot Umeå i mörker och dimma.
 
Tur att jag alltid är ute i god tid, för jag hade bara
10 minuter till godo när jag väl var framme.
 
Dimma och vägarbeten gjorde att resan tog
lite längre tid än den brukar.
 
Det var inte primärt jobb som väntade denna
gången, utan idag var jag på ryggkliniken
för att diskutera MR-plåtarna av min
kotförskjutning i ryggen.
 
Jag vet inte om jag blev så mycket klokare
då det finns både för- och nackdelar med
en operation av ryggen.
 
Men det var skönt att lufta tankar, frågor,
rädslor, problem och möjligheter med kunnig
och insatt personal. Jag är en sådan person
som vill ha så mycket information som
det bara går nämligen...
 
För tillfället känns det dock som om jag vill
försöka härda ut utan operation, med aktiv
sjukgymnastik och träning och så kanske
något bättre smärtlindring än Alvedon,
Ipren och linement av olika slag.
 
En operation finns ju alltid kvar som ett
alternativ i ett senare skede om jag skulle ångra
mig och/eller känna att jag inte kan hantera
mitt problem utan kirurgisk behandling.
 
Just nu känner jag mig dock mer eller mindre
överkörd efter dagens övningar och genomgång
hos sjukgymnast, bilkörningen fram och tillbaka
för att inte tala om gårdagens bullbak...
 
Så jag säger bara hej och hejdå,
och tittar in hos er alla i morgon istället
när jag känner mig lite piggare!
 
 
 Ps. Förresten, i dag såg jag julmust på ICA,
så nu bör det väl därmed officiellt vara dags för att
dra igång advents/julbloggandet va?! Ds.



Åsa säger

Du har så rätt, har Du inte bandage gips etc så ser Du frisk ut och speciellt om man som i Ditt fall kan vara aktiv. Folk dömmer så lätt och vet bäst.

Onsdax låter som något som kan passa rent tidsmässigt, då hinner Luran inte bli så trött.
Elin & A är på Onsdax nu, tid 18 - 19 får se om det blir fortsättning eller om de väljer Frisksportarna i stället.
As föräldrar vill helst att A inte är på Onsdax :)

Eftersom T kör hem Elin sitter jag med färg i håret, bäst att passa på när J kunde hjälpa, även om jag känner att det inte var bästa iden ihop med förkylning...

Jag hoppas Du slipper operation, ska Du gå hos sjukgymnasten?
Är det något speciellt Du ska tänka på?

Kram

2014-09-17 @ 18:58:19
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Life of Johanna säger

Förstår att du är trött efter den färden och det tar på krafterna och diskutera såna saker. Så förstår fullt ut att du inte orkar idag :)

Ja, det är svårare och damma av med åren och jag är säsmt på damma haha... :P

Oh ja graviditeten kommer nämnas på bloggen med bilder och så. Nu börjar det synas att jag är gravid och inte bara ätiti för mkt i sommar, så det kommer nog upp en liten magbild snart :) kram

2014-09-17 @ 19:21:52
URL: http://lifeofjohanna.se
yasmine mamma till dennis säger

låter ju lyxigt det med.
både lekland och bio är ju i topp för dom små.
trist med din rygg, har ordentliga problem jag med alla diskar är typ pajj. kanske blir op för mig med då alla är förslitna.
men med sjukgymnastik kan man göra rätt mkt . måste dock göra det varje dag jag. dock inte nu när jag är gravid då nöjjer jag mig med hemma övningar och hoppas slippa kryckor i slutet av graviditeten.
hoppas du blir bättre.
kraaam

2014-09-17 @ 19:33:47
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
Åsa säger

Blir det Zumba för Luran i morgon eller blir det för sent/hon för trött?
Om jag inte mår sämre än nu kommer vi på Zumban ev sista gången beroende på nästa vecka då får vi veta om karaten blir två gånger.
Nu ska Elin lus kammas...

Kram

2014-09-17 @ 19:52:47
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Ing-Britt säger

Gokväll finaste vännen!
Förstår om du är trött idag efter både en jobbig resa och ett besök med mycket information hos ortopeden. Tror nog du gör rätt i att vänta med operationen den finns ju som du säger kvar att göra när du känner att du inte pallar längre.
Känner du att du blir bättre av träning både hemma och hos sjukgymnast är ju det toppen, sen har du ju ett superbra jobb som tillåter dig att jobba både från soffan, stående eller sittande vid skrivbordet :).
Ha nu en skön kväll, kramar i massor <3<3<3

2014-09-17 @ 20:31:57
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Linda / CandyGirl säger

Jaha.. julmustdags.. jag har kvar förra årets i källaren Kanske ska ta upp den snart.

Låter som ett klokt val - det där med ryggen. Ta hand om dig och din rygg...

2014-09-17 @ 21:02:25
URL: http://www.candygirl.nu/
Jenny säger

Advents/julblogga kan man väl aldrig börja med för tidigt eller???? ;-)

2014-09-17 @ 21:20:46
URL: http://frusahlen.blogg.se
Znogge säger

Det är verkligen inget lätt val. Jag hade nog också kanske prövat andra alternativ. Sett tiden an helt enkelt. Ibland önskar man att det bara fanns ett givet svar...

Kram

2014-09-17 @ 21:56:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Skorpan och Loppan säger

Nej, nej, nej! Inga julsaker redan!! ;)

Tycker det låter som ett bra beslut, så länge du känner att din vardag inte blir behindrad av problemen med ryggen.

2014-09-18 @ 06:12:31
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it/
Jenni säger

Va skönt att du fått vara där och fått information och förhoppningsvis bra övningar för ryggen! Förstår att du drar dig inför en ev operation, det är ju ändå ett ingrepp!

Och nja, det var väl inte så att det blev skjutet direkt för Norma, hon sprang efter oxen men vågade inte följa ända fram när den väl blev skjuten :p
Men sen var hon minsann där och tuggade :)

Min träning går neråt nu, har tappat lite motivation och känns tungt när jag väl tar mig ut. Men som tur är har jag ju inga ursäkter för att komma undan passen på MB så där måste jag ju vara ;)
Idag är det ett bra styrkepass halv fem, som kanske skulle passa dig fast då var det väl det där med barnen kanske? Fast våra följer då med nu för Göran ska också testa på och se om hans kropp pallar :)

Ha en fin dag
KRAM

2014-09-18 @ 07:06:55
URL: http://sananaolillebror.blogg.se
Camilla säger

Inte roligt med ryggbesvär :( Har själv problem med min emellanåt, något som försämras av övervikt och utebliven träning. En läkare sa kotförskjutning, men läkare nr två visste inte alls vad jag hade. INte sjukgymnasten heller. Hoppas du blir bra i slutänden!

Säg till om du är i Umeå fler gånger och har lust att ses, vore kul säga hej och prata över en fika :)

2014-09-18 @ 10:39:03
URL: http://radhuslivet.blogg.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Skönt att få möjligheten att prata med någon som verkligen VET och där man kan ställa alla frågor. Hoppas att du klarar dig ifrån OP <3

2014-09-18 @ 20:32:09
URL: http://tomtensdotter.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Hoppas du snart blir bra i ryggen! Kram

2014-09-19 @ 06:18:47
URL: http://skuggis.wordpress.com
christin säger

Hej!
Ja det måste vara svårt att kunna ta ställning helt och åtminstone vara ganska så säker på vad du gör... Det är ju jättebra att du tränar så pass mycket som du gör och att du förutom ren konditionsträning även hittar bra övningar som stärker kroppen och ryggen. Och om du mår bra av töjövningar av olika slag så kan du köra dom även om du inte tränat. Själv tycker jag att dom är sköna och jag är glad över mina hundar för dom påminner mej om att göra det när jag hör dom sträcker på sej (det låter ju lika skönt som det är).
Jag ler lika stort varje gång du "bara" nämner något som har med adventstiden att göra, inser ju att DET är din tid och där emellan så bara existerar du 8-).
Kram!

Svar: Hej kära du! JA nu hoppas jag få hjälp med bra oc hrätt träning just för mig. Just töj och stretch ska jag undvika då jag är överrörlig och behöver få mer stabilitet och "stelna" till :-) Tog en härlig promenad kring sjön på lunchen och sedan hem å vabbade golven, blir oerhört smutsigt med två hundar... Har även lovat barnen ett besök på badhuset så det får bli kvällens projekt innan vi tar helg och kastar ner sig i soffan... Och jo, du har rätt, september-december är utan tvekan min bästa tid på året! Både jakt och julförberedelser, det bästa i ett ;-) Önskar dig en riktigt härlig fredag och helg! KRAM
Therese Bjärstig

2014-09-19 @ 09:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: