Eftersök

 
 
 
Alla som jagar vet vikten
av att skjuta säkra skott.
 
Ett skott som aldrig avlossats
är ett skott man aldrig kan ångra.
 
Och går det ändå på tok är det 
a och o med ett riktigt eftersök.
 
En påskjuten älg kan färdas
långt, så att kontakta närliggande
jaktlag när så krävs är ett måste!
 
 
 
 
 
 
I dag hittade Bus denna ståtliga tjur.
 
Synd bara att den legat död i ett par
dagar och nu börjat lukta :-(
 
Maken är jaktledare men har inte fått
någon påringning om att någon tjur ska
ha varit påskjuten.
 
Synd och skam.
 
Både för älgens skull och för allt kött
som nu endast duger till björnmat.
 
Sådana här gånger skäms jag
å jägarkårens vägnar.
 
 



Lisa säger

Fy så tråkigt! Jag tycker det är som du skriver a och o att kontakta grannlagen om detta skulle hända. Är det ok om jag delar inlägget på min Facebooksida?

Svar: Självklart!
Therese Bjärstig

2015-10-18 @ 10:05:03
åsa i åsele säger

Slöseri.
Vet inte hur långt en skottskadad älg kan vandra,
men undrar om det kan varit tjuvjakt eftersom ingen meddelat?
Nu blir ju "skogen djur" mätta och glada ;-)
kram

2015-10-18 @ 13:00:39
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Miranda säger

Eiko hittade en ifjol 😦 Blev oerhört ledsen över det jag såg. En bekant till mig hittade en igår 😭 Borde finnas krav i alla jaktlag attman ska skjuta sig godkänd innan jakten, där jag tror största problemet ligger!

2015-10-18 @ 16:30:34
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Linda säger

Oerhört tråkigt att hitta detta! Håller med dig dåligt att inte grannlagen hört av sig. Såg M skottskadan? Eller har det kanske varit slagsmål med en annan tjur?

Svar: Nej hela familjen var dit i dag för ungarna ville se älgen, och den är inte stångskadad. Skjuten långt bak i magen :-( hade sårlegan just intill. Så med hund och eftersök tycker man att den borde ha påträffats... Jag såg pyssel potential av hornen och har tagit reda på dem, men fick kräkas på köpet - vilken doft!!!!!
Therese Bjärstig

2015-10-18 @ 18:26:10
Pauline säger

åh :(

2015-10-19 @ 10:09:49
URL: http://lillafrokenhurtig.se
Anna säger

Fy vad trist. Att få en sån tjur på pass vore drömmen. Största problemet tror jag är att ha vett nog att låta bli att skjuta istället för att chansa å kasta iväg ett skott. Att släppa förbi älgen och hoppas att jaktkompisen får ett bättre läge. Jag tror att det sundare tänket kommer med den yngre generationens jägare. Som du å jag 😉

2015-10-19 @ 19:58:43
Anna säger

Fy vad trist. Att få en sån tjur på pass vore drömmen. Största problemet tror jag är att ha vett nog att låta bli att skjuta istället för att chansa å kasta iväg ett skott. Att släppa förbi älgen och hoppas att jaktkompisen får ett bättre läge. Jag tror att det sundare tänket kommer med den yngre generationens jägare. Som du å jag 😉

2015-10-19 @ 19:58:46
Anna säger

Fy vad trist. Att få en sån tjur på pass vore drömmen. Största problemet tror jag är att ha vett nog att låta bli att skjuta istället för att chansa å kasta iväg ett skott. Att släppa förbi älgen och hoppas att jaktkompisen får ett bättre läge. Jag tror att det sundare tänket kommer med den yngre generationens jägare. Som du å jag 😉

Svar: Ja den oxen hade jag gärna fått fälla på stånd för hunden, eller som passare. Trist att den nu gick till spillo. Med ett riktigt eftersök hade den kanske kunna spårats... Men vi får hoppas och tro att vi representerar en ny generation jägare som håller etik och moral högt! :-)
Therese Bjärstig

2015-10-19 @ 19:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: