Tillbakablicken - 2015

 
Jag har varit i valet och kvalet om
jag ska idas sammanfatta det gånga
året eller inte. För det har ju varit en
hel del motgångar om man så säger...
 
Men å andra sidan väljer man ju vad
man vill minnas och ta med sig,
dessutom gör ju motgångar en bara
starkare och uppfinningsrikare ;-)
 
Så här kommer 2015 i resumé!
 
 
 
Ryggläge i soffan pga sjukdom illustrerar
januari rätt bra... :-(
 
 
JANUARI:
 
Vi inledde året med feber
och halsfluss - inget nyårsfirande
att tala om med andra ord.
 
Ingen träning heller att tala om,
och dessutom dog min telefon
och med den alla foton :-(
 
På jobbfronten kämpade jag på
med en ansökan tillsammans med
ett gäng duktiga kollegor.
 
 
 
Februari är en födelsedagsmånad då
både Luran och Bogge fyller år <3
 
 
 Men var även en månad med sjukdom
och ett brutet nyckelben...
 
 
FEBRUARI:
 
 Denna månad fortsätter den
inslagna banan i sjukdomens tecken.
 
Omgång nr 2 av halsfluss för Luran/mig.
och så gick hon även och bröt sitt
nyckelben :-(
 
Jag och Luran investerar trots
sjukdom i nya skidor, och så blev
jag med Iphone.
 
Dessutom firade vi ju båda barnen
med kalas då de fyller år denna månad.
 
Jag var även iväg på SPA/hotell för
att fira grannen som fyllde 30 år.
 
 
 
Jag fick tillfälle att inviga mina nya skidor och
njuta av vårvintern.
 
 
MARS:
 
Barnen har sportlov hos farmor
och farfar (jag var tvungen att jobba
ikapp efter allt vabbande).
 
På jobbfronten så fick jag avslag
på en forskaransökan och kämpade
på med att genomföra en mängd
intervjuer för två projekts räkning.
 
Men fick det roliga uppdraget
att bli biträdande handledare till
en duktig och driven doktorand.
 
+ en ergonomiskt anpassad
arbetsplats med ny stol och bord.
 
På träningsfronten en riktigt bra
månad med både skidor och löpning
(första delen av månaden iaf).
 
Minussidan denna månad var
att vi fick säga hejdå till Mac och
att maken skadade armen allvarligt
i en halkolycka i skogen.
 
Dessutom hinner jag och Luran
med en tredje omgång halsfluss :-(
 
Jag hinner även med en bröst-
inflammation som gör mig rejält
sänkt och jag sjukskriver mig för
första gången i mitt liv.
 
 
 
Jag och maken strosar i Slottskogen
i Göteborg i väntan på hans operation.
 
 
APRIL:
 
Vi firar påsk med nära och kära,
och barnen har påsklov.
 
Vi åker skoter, grillar och fiskar.
 
Jag följer med maken då han
åker till Göteborg och opererar
sin arm.
 
Smyger igång träningen igen efter
alla sjukdomar, börjar med en
halvmil i Slottskogen <3
 
Bir även backintervaller med
 Doroteas prinsessor och nya
cykelkläder inför cykelsäsongen.
 
Barnen tar fram sina cyklar
vilket är ett säkert vårtecken!
 
 
 
Jag kommer igång med träningen, springer bl.a.
milen och tar en PW på 25 km hem till byn :-)
 
 
MAJ:
 
Sjukdom gör sig åter påmind,
nu är det Bogges tur...
 
Barnen får sin födelsedagspresent,
en familjeövernattning på hotell Plaza
i Umeå med shopping :-)
 
En ny liten minikusin ser dagens ljus <3
 
Vi åkte på ett uppskattat kosläpp.
 
Jag och Luran springer Björnloppet
och det blir en helt ok träningsmånad
då jag bl.a. besegrar slalombacken
och tar en PW hem till byn.
 
 
 
Missflyt i det mesta under vårvintern,
men i juni blir jag i alla fall miljonär ;-P
 
 
 
JUNI:
 
 Maken åker till Göteborg för
återkontroll av armen.
 
Den forskningsansökan vi skrev
i januari beviljas 4,7 miljoner :-)
 
Trots förkylning/feber åker jag
till Trondheim och konfererar,
men missar därmed Lurans
första skolavslutning :-(
 
Jag skadar vad/hälsena och
åker på en seg förkylning/bihåle-
inflammation som gör att jag inte kan
åka och springa St. Olavsloppet.
 
En månad med minimalt
med träning.
 
Bogges glasögon går sönder
för jag vet inte vilken gång i
ordningen - men vi får dem
fixade på garantin.
 
Luran får en ny större cykel,
och vi påbörjar säsongen i
stugan på Eldsjön.
 
 
 
Man har inte roligare än man gör sig,
så jag och barnen åker inlandsbanan
en regnig sommardag.
 
 
JULI:
 
Smyger igång träningen (igen!)
och börjar cykla.
 
Kapar av mig mitt långa hår.
 
Semester och lata dagar i stugan,
Bogge fiskar som aldrig förr och
drar upp den ena abborren större
än den andra.
 
Vi bakar pepparkakor (!), besöker
hemvändardagar och Åselemarknad.
 
Feber och halsont (igen).
 
Men skam den som ger sig,
smyger igång löpningen för hundrade
gången i ordningen och får med mig
grannen dessutom!
 
Firade en fin födelsedag <3
 
 
 
 
 
 
AUGUSTI:
 
Springer min livs första halvmara,
som jag fortfarande är sjukt stolt över!
 
Familjen åker även till Göteborg där
vi besöker Liseberg och Bogge får
lyssna på Hasse Andersson, vi åker
till havet och badar och samlar
snäckor - och det bästa av allt
om ni frågar Bogge - vi besöker
Universeum. 
 
 Vi fortsätter att tillbringa ledig
tid i stugan och njuter av kräftor,
fiske, promenader och annat
som hör stuglivet till.
 
Cyklar till och från stugan :-)
 
Lillkusinen Helmer döps.
 
Luran börjar första klass.
 
Jag avslutar en pedagogisk kurs
som gör mig behörig som handledare.
 
Maken drabbas  av  inbrott och
förstörelse i sin arbetskoja.
 
 
 
Dåligt med älg, så det blir ingen höst jag
kommer att minnas. Det kommer däremot
Kalle säkert att göra då han fick skjuta
sin drömälg.
 
 
 
SEPTEMBER:
 
Olyckorna fortsätter med att
Bogge gör illa armen och får
den gipsad.
 
Luran säljer jultidningar med
siktet på att tjäna ihop till en
egen telefon - hon lyckas!
 
Akvariet fylls med yngel,
och boxen med älgkött. Dock
inte av mig utan av maken
och Bus som har en betydligt
bättre start på jakten än mig.
 
Mamma/Mormor blir bara sämre
och vi är alla oroliga för vad det
är som felar.
 
En artikel publiceras som är skriven
tillsammans med kollegor
inom fjällprojektet.
 
Vi sover sista natten i
stugan för säsongen.
 
Träningen är obefintlig...
 
 
 
En tidig morgonjogg i Perth, Scotland.
 
 
 
OKTOBER:
 
Fortsatt dålig jaktsäsong,
och även dåligt med svamp :-(
 
 Jag åker till Perth, Scotland på en
bergs/fjäll konferens.
 
Lössen härjar som aldrig förr,
och vi gör inget annat än att
luskamma känns det som.
 
Maken och Bus hittar en påskjuten
tjur som legat och ruttnat då inget
riktigt eftersök gjorts. Illa!
 
Förkyld ännu en omgång,
men lyckas för första gången
i mitt liv att göra lika god
klimpsoppa som mamma.
 
Luran är på sitt första disco.
 
Höstlov för barnen och de får
rosa och blått hår :-)
 
 
 
 
Luran fyndar hjortar i secondhand/fynd lådan
som blir perfekt i vår adventsarrangemang.
 
 
 
NOVEMBER:
 
Fy, månaden inleds med
löss, som tur var hade vi allt
hemma och kunde snabbt
behandla oss alla!
 
Ännu en omgång med förkylning
och feber samt halsont. Bihålorna
spökar även och jag blir riktigt
däckad och kan bara delvis
delta på den avslutande
fjällkonferensen i Vilhelmina.
 
Och utifrån ovanstående så
blir det inte tal om någon
träning heller :-(
 
Bogges glasögon går åter
igen i bitar och lagas hjälpligt.
 
Familjen åker till Åre för en mysig
weekend med bad, minigolf och
besök på Årechoklad.
 
Jag hälsar på och är med
Luran en dag i skolan.
 
Maken får en rejäl inflammation
i ryggen, och barnen får nya
glasögon.
 
 
 
Äntligen har vi fått tummen ur och renoverat!
 
 
DECEMBER:
 
Vi tar tag i projektet "renovera trapp,
hall och lilla toaletten" som legat nere
i tre år men som nu äntligen blir klart.
 
Njuter av advents- och juletid,
ser på kalendern med ungarna som
gillar den (men vi ser även på reprisen
av Tjuvarnas jul som är lite juligare).
 
Bogge får ett Xbox av sin tremänning.
 
Luran bakar muffins helt själv utan
hjälp annat än att smälta smöret.
 
Makens maskin voltar och blir
sedermera inlöst av försäkringsbolaget.
 
Tittar på det sista julfirandet på
förskolan...
 
Tog tag i träningen ännu en gång
och hann precis komma igång innan
halsen gjorde sig påmind igen.
 
Vi åker på Nalleland och barnen
väljer sina julkläder själva på Lindex.
 
Vi får äntligen veta vad som felar
för mamma/mormor.
 
Luran uppsträder med Änglakören
i kyrkan vid två tillfällen.
 
Vi har en mysig uppesittare i
Varpsjön, och vi firar en underbar
jul tillsammans med min brors familj
och mormor och morfar.
 
Beställer nya Bugs och löparkläder
så att jag håller mig varm, och därmed
förhoppningsvis slipper halsont och
förkylningar 2016!
 
Summa summarum så kan jag som
sagt konstatera att 2015 inte kommer
att gå till historien som det bästa året,
men å andra sidan talar nu det mesta
för att 2016 kommer bli ett bättre,
friskare och mer framgångsrikt år!
 
 
 



Miranda säger

Livet är inte en dans på rosor alla gånger. Kan vara bra att få våra läsarna att inse det 😉 Du hann ju med en års resumé iår du med 😊 God fortsättning 💚

2016-01-10 @ 18:41:15
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
åsa i åsele säger

Orkar ju inte sammanfatta året som gått,
på ren svenska Fy faan vilket jäkla trist år vi haft kantat med sjukdom å olyckor.
Jag hoppas ju verkligen att Du å jag med familjer får ett otroligt bra 2016.

kram

2016-01-10 @ 19:29:30
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Helen säger

Oj, oj vilket år! Hoppas att ni får ett 2016 med mindre sjukdomar, skador och olyckor.
vi har tyvärr börjat 2016 ganska illa, minstingen (snart 12) fick en fraktur i knät i måndags i skidbacken så skidsemestern blev stughäng för honom och mig:((

Svar: Nej så olyckligt med frakturen, hoppas den läker fort och att han inte blev rädd för skidåkning... Håller tummarna för snabbt tillfrisknande och önskar dig en fin vecka <3 KRAM
Therese Bjärstig

2016-01-10 @ 19:40:39
Carolina säger

Tack för att du delar med dig av både det goda och det mindre goda! Livet är ju kantat av både sorg och elände men också av lycka och framgång. Jag ska hålla tummarna för att ni får ett kanonår år 2016 och att turen är mer på er sida - men som du säger; man väljer ju det man minns! :)

BF är den 18 januari. Har börjat få allt tätare sammandragningar nu så jag hoppas att kroppen börjar förbereda sig. Alla har dock sagt till mig att räkna med att gå över två veckor så jag har siktet inställt på början av februari - hur jag nu ska kunna sysselsätta mig ända tills dess?! Haha! :)

2016-01-10 @ 19:44:27
URL: http://carpia.blogg.se
Petra säger

Hej. Oj vilket år! Så mkt ni varit med om. Rätt intressant att spalta upp allt så. De vill inte jag. Inte 2015 iaf de året vill jag helst glömma. Vi håller tummarna för ett bra 2016 nu.

Ja gårdagen va underbar. Nog aldrig blivit så uppvaktad som vuxen. Trodde dagen skulle fyllas av ångest som de två förra. Men nej , de blev en dag i lyckans tecken.

Här e Lukas väska packad inför dagisstart. Cornelia o jag ska iväg till Lund tillsammans hela dagen för fortsatt utredning.

Ha en fin kväll
Kram

2016-01-10 @ 20:02:25
URL: http://zupermamman.blogg.se
Petra säger

Tack för dina underbart vackra ord! De värmer ska du veta ❤️ Ja de va verkligen en gåva att dom lekte så fint. Kramar

2016-01-10 @ 22:36:40
URL: http://zupermamman.blogg.se
Popprinsessan säger

Det blir så påtagligt när man går igenom året & inser alla sjukdomar man gått igenom under året - och det har verkligen inte varit ert år om man säger så! Håller tummarna att 2016 går i hälsans tecken!
Kram

2016-01-10 @ 22:37:41
Linda / CandyGirl säger

Fy... låter som i klass med vårt 2015 fast för vår del är det ju inte vi själva som varit sjuka - som tur är.
Hoppas verkligen 2016 blir bättre.

2016-01-10 @ 23:12:19
URL: http://www.candygirl.nu/
Marie Nilsson säger

Mer sjukdom lär du väl inte lyckas med i år i alla fall, jösses! Jag har varit snuvig två gånger och det tycker jag är mycket :-)

Fantastiskt fin bild på Kalle!

I helgen har vi varit i Göteborg och ekiperat oss inför Jokkmokksresan. Så dubbla underställ, dubbla vantar, dubbla sockar och rejäla kängor hoppas jag ska hålla kylan borta.

/Marie

Svar: Ha ha skulle inte skrivit att året borde bli bättre än fjolåret, sitter nu med halsont och feber ;-P Väljer att skratta ist för att gråta... Och hoppas på snabb kurering då jag ska vara i Växjö ons/tors denna vecka. Och herregud, du har ekiperat dig väl, du lär nog inte frysa, men eluppvärmda sulor kan vara bra eller sådana där påsar man har då man jagar om det är riktigt kallt - tips! Eller så gör man som småfågeln, går runt och äter hela tiden för att hålla värmen ;-D KRAM!
Therese Bjärstig

2016-01-11 @ 07:20:06
Jessica Högberg säger

Men fy så mycket sjukdom, det måste räcka för mer än ett år frammåt!!

2016-01-11 @ 11:22:33
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
znogge säger

Ett intensivt år på många vis. En hel del sjukdom men också trevligheter med barn och familj. Själv minns jag inte 2015 med någon större glädje utan hoppas på att 2016 ska bli ett gladare år!

Kram

2016-01-11 @ 13:19:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
Susanna säger

Hej trots motgånger och allt som har hänt så har du fått mycket fint också.. och jag hoppas verkligen att 2016 blir mer av skoj och mindre av sjukdomar.

Vad jag skulle vilja ha med dig ikväll du som brukar prata inför andra.. jag ska prata inför många människor ikväll och just nu känns det mer som jag ska svimma istället...

Kramar om

2016-01-11 @ 16:43:18
URL: http://baralite.blogg.se
ansepanse säger

mm, det var ett otursförföljt år för dig och din familj, hoppas och håller verkligen tummarna för att det här året ska bli mycket bättre
kramar <3

2016-01-11 @ 19:15:08
URL: http://kinaguld.blogg.se
Lizas Lantliv säger

Många härliga bilder även om ni haft lite väl mycket sjukdom o motgångar...
Hoppas ni får ett bättre år!

Massa kramar!!

2016-01-12 @ 13:00:42
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
Pauline Hurtig säger

roligt årsredovisning! :)

Svar: Nja, det var just det den inte var... men då blir nog 2016 iaf bättre får jag hoppas...
Therese Bjärstig

2016-01-12 @ 16:51:57
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
Pauline Hurtig säger

nej året kanske inte var det bästa för er, men jag tycker ändå det är roligt med årsredovisningar, se tillbaka och minnas. Hoppas 2016 blir bättre! :)

2016-01-12 @ 21:45:57
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
Cissi säger

Jag hoppas att 2016 blir ett bättre år för dig/er <3

KRAM!

2016-01-14 @ 10:07:34
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: