Håller elden vid liv

 
 
 
Jag blev verkligen imponerad 
då barnen lekte med sitt playmais
och Bogge kom med den här elden
som han skapat.
 
Grå stenar och så bruna vedträn
och orange eld, klockrent!
 
Eld är något magiskt,
något som värmer och kan
rädda liv, men även något 
livsfarligt om man inte har
respekt och lär sig släcka.
 
Vi försöker lära barnen att
respektera elden, likväl som de
ska kunna få upp en eld om det
kniper, så måste de se till att
släcka efter sig noga.
 
Många skogsbränder är ett 
resultat av slarviga människor,
något som drabbar enskilda
skogsägare hårt.
 
Bara för någon vecka sedan 
brann en koja ner i en grannby
för att man varit ovarsam med
släckningen efter man eldat.
 
Tur en sådan gång att det 
regnat och att folk larmade.
 
Här funderar jag nu på om jag
ska ge mig ut och trampa och 
lyssna på dagens sommarpratare
eller om jag ska försjunka i Hjort
Rosenfeldts senaste pocket...
 
Angenäma bekymmer ;-)
 
 
 



åsa i åsele säger

Eld är magiskt å skrämmande farligt, både gott & ont på samma gång.
Jag är så jäkla trött att jag funderar å att lägga mig... synd bara att jag har en nattuggla till dotter ;-)
kram

2016-07-03 @ 20:31:15
URL: http://naltanorrland.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: