Detaljer som stör

 
 
 
 
Jag har läst idel lovord över
Läckbergs Häxan, men är själv
inte särskilt imponerad...
 
Värdens team av fakta granskare
och korrekturläsare och ändå vet man 
inte när tjugan infördes?!
 
För trettio år sedan fick inte barnvakter
en tjuga törs jag lova, en detalj jag
retade mig på tidigt. Tjugan kom
för tjugo år sedan :-/
 
Dessutom räknade jag snabbt
ut handlingen så för min del så hör
Häxan till Läckbergs sämre böcker.
 
Konsten är ju att man som läsare 
ska få känna sig lite smartare än 
genomsnittet och ändå inte
kunna räkna ut allt förrän 
man är en bit in i boken...
 
Att dessutom knöka in
Cicci från Lets dance och
lite MMA kändes verkligen som
att gräva där man står bokstavligen.
 
Martin Molin (eller ska det vara
Melin?!) gör det ännu mer farsartat.
 
Nä. Det blir två av fem 👍🏻
 



Carolina säger

Pinsamt! Man kan ju tycka att sådana fel inte ska finnas i sådan etablerad litteratur. Årets tema på Nationella proven för årskurs 3 på gymnasiet är just böcker och dess inverkan på oss. En av texterna handlar om böcker och PR och hur många författare (Läckberg bland annat) säljer mycket böcker just på grund av sitt varumärke och mindre på sitt sätt att skriva.

2017-04-25 @ 14:19:06
Jessica Högberg säger

oj, tycker alla lovordar den... haha... smaken är som baken

2017-04-25 @ 17:01:57
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
znogge säger

Det var ett väldigt onödigt fel som borde ha upptäckts. Molin reagerade jag också på och tycker att hon borde valt ett annat namn där. Annars tyckte jag faktiskt att boken var bra och en av hennes bättre. Visst, ingen nobelpriskandidat men spänning för stunden.

Kram

2017-04-26 @ 09:28:05
URL: http://znogge.wordpress.com/
TIna säger

Haha! Tack så mycket för recensionen. Nu behöver man inte köpa den boken! ;-) Ärligt talat så tycker jag nog hennes senaste böcker har sackat lite, gillade dem tidigare sen om min smak har ändrats eller om det är böckerna som har blivit sämre vet jag inte. Hoppas allt är bra med dig finaste! KRAM

2017-04-26 @ 10:36:13
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Jenni säger

Tack för recensionen. Jag har varit lite nyfiken på boken då jag har alla andra men tycker att de har bara blivit sämre och sämre, tycker den som var sist - Lejontämjaren, inte heller var mycket att hurra för.
Jag tror säkert jag kommer läsa den ändå för att stilla nyfikenheten men lånar den nog på bibblan iställer för att kasta bort pengar ;)

HA en bra dag!
Kram

2017-04-26 @ 15:52:04
ansepanse säger

jag tycker också att man ska kolla upp fakta ordentligt när man skriver en bok, jag stör mig också på sådant, väldigt mycket, och brukar märka fel i böcker, synd att den här boken inte är så bra, hon är ju annars duktig på att skriva
massor av kramar till er alla <3

2017-04-26 @ 19:13:54
URL: http://kinaguld.blogg.se
Linda/Candygirl säger

Har precis börjat med den som joggingbok... lär ju dröja innan den är utlyssnad. 26 timmar tror jag den är...

2017-04-26 @ 19:59:35
URL: http://www.candygirl.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: