Sämre än väntat

 
 
Vi valde ju Eroz både med 
hjärta och hjärna. Han var 
mörkast i kullen och har
slips (övertecknad).
 
Så några utställningsmeriter
skulle det inte att bli. 
 
Men han har sedan dag ett
varit super cool och härlig.
 
Igår skötte han sig galant 
och tack vare ringträningen så
lyckades jag ställa honom på
bästa sätt - så nöjd!
 
Mindre nöjd med bedömningen
då jag räknat med ett Good iaf.
 
Bra höjd, huvud, öron, utmärkt
hals, rygg och kors. Bra bröst och
utmärkta vinklar och rörelser.
 
Lät ju bra, men...
 
...något stora ögon och något
kort svans tillsammans med att 
domaren ansåg honom för mörk
och övertecknad gav sämsta 
möjliga utlåtande. Surt.
 
Alla kullsyskon förutom en
till mörk hund fick dock Excellent
och Erik fick cert med Eroz bror,
samt så fick uppfödaren pris, så
på det stora hela en toppen kull.
 
Grattis Peder!!!
 
Själv (och jag är ju givetvis inte
partisk 😂) så tycker jag Eroz skulle
fått lite bättre placering, men det
 verkar som vi får åka på en annan
utställning och få en ny bedömning
av en domre som är mer förtjust
i mörka hundar...
 
Vi väntar tills han blivit 15 mån
och testar en sista gång. Det är ju
i skogen vi hoppas mest på
honom trots allt ❤️
 
 
 
 
 
I övrigt hann jag med hantverksmässa
och vintermarknad. Och den var inte
mycket att hurra för, pytteliten jämfört
med den vanliga sommarmarknaden.
 
Bogge fick gå med Faster Anna
och Emma som han fick både
klubba och smällare av 💙
 
Själv gick jag en runda med Åsa
och Luran gick med Elin. De hade
inte fått nog av varandra så Luran
blev kvar då vi åkte hem.
 
Väl hemma försökte jag få upp
värmen efter att ha frusit i ishallen
där utställningen hölls. Både jag 
och Eroz tog en powernap...
 
Sedan kams hemma i byn
hos mamma och pappa innan
vi åkte till Åsele igen för att hämta
hem Luran - det blev en lååång dag.
 
Så redan vid niotiden på kvällen så
snarkade majoriteten av familjen,
två- som fyrbenta.
 
Tur det, då vi därmed inte hade 
problem att ställa fram klockan,
vi var verkligen utsövda!
 
Idag ska maken jobba, jag ska läsa
en bok jag fick låna av Åsa och så
ska vi hinna fira två grannbarn på
eftermiddagen.
 
 
 



åsa i åsele säger

Böckerna är Dina, jag fick dem själv men hade dem båda så var så god å behåll dem :)

Elin tackar för lånet av Luran,
så kul att dem trivs så bra ihop <3

Det där med hundar, utställning och vad en eller annan domare tycker är svårt... egentligen är det viktigaste att Eroz pasar in i Er familj å gör det han ska då det är jakt.
Men yes, det är surt att han icke blev good.

Tack för igår, kram

2018-03-25 @ 11:38:24
Znogge säger

Kom i håg att man åker hem med samma älskade hund som man åkte dit med! Jag har ställt ut Ellen och det var inte en siffra rätt men när uppfödaren ställde ut henne fick hon toppbetyg.

Kram

2018-03-25 @ 11:45:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
https://mittisiktet.wordpress.com säger

Så tråkigt att få sufficient, men domaren måste ju dömma efter rasstandarden...minns jag fick det med Eiko. Visste själv att han inte var rastypisk, men han jagade bra o det va huvudsaken det. Det är trots allt samma älskade jaktkamrat man får med sig hem ❤ Ha en fin kväll o kram ❤

2018-03-25 @ 18:38:05
Mammsen säger

Men alltså de där domarna, de har ju fattat helt fel....... Det är ju insidan som räknas, inte utsidan ;-)

2018-03-25 @ 22:50:37
URL: http://Mammsen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: