Vår lördag

 
 
Bogge var på killkväll
i Vilhelmina med bowling och
middag, sedan fredagsmys
och övernattning hos Axel
i grannhuset. 
 
I morse trodde jag han 
skulle komma hem och följa 
med oss och plocka svamp,
men icket. Han stannade 
kvar och gick på bio
istället.
 
Luran valde också att
vara hemma, så det blev 
bara jag, maken och Eroz 
som åkte till skogen för
att plocka svamp.
 
Och även idag hittade vi
masor av trattisar :-)
 
Men det gäller att ha ögonen
med sig, på bilden ovan gömmer
sig massor av trattisar likväl som
maken om man kikar noga!
 
 
 
 
Väl hemma fick maken
spola av bilen och även
sanera hundburet eftersom
Eroz kräks då han är
så åksjuk :-(
 
Medan passade jag på 
att träna med Eroz.
 
Takterna sedan hundkursen
måste underhållas om han
ska gå att ställa ut i
framtiden...
 
 
 
 
 
Väl hemma så gick
vi över till grannarna med
lite svamp (rejält orensad 
men iaf plockad 😜).
 
Vi rensade en del som vi 
lagt på tork, och så en rejäl
laddning som fick bli dagens 
middag tillsammans med
lite bandpasta.
 
Tessans trattis tagliatelle:
 
1 påse tagliatelle som
kokas och blandas med:
 
2 liter rensade trattisar
som steks i smör och blandas
med 5 dl creme fraiche med
champinjon och kantarell smak 
och en stor ask creme bonjour
kantarell och 5 dl grädde
 
Salta och peppra och servera
med nyriven Vindelrökt 
Västerbottensost och ruccola.
 
Till det öppnade vi en 
flaska vin som jag hade
med hem från Siena.
 
En vegetarisk middag
som varmt rekommenderas!
 
 
 
 



åsa/nalta norland säger

En vegetarisk middag som var rätt lyxig :)

Trist och jobbigt med åksjuk hund då det verkligen luktar apa å om man ska åka långt kan det bli riktigt besvärligt.

kram

2018-10-06 @ 21:15:41
christin säger

Jag säger som Birgitta J sa när vi hade tjejträff på Hällagården för många år sedan och jag hade gjort rotsaksgratänger. " det är väl bara nyttigheter i denna?"..... Och det var massor med ost och även grädde och smör i den, så alldeles nyttig var den inte men jag har å andra sidan inte lyckats få till en så god gratäng igen och DET var bra.
Det ser ut att bli en fin dag igen!!!

Kramar!!

Svar: Ha ha ja bara nyttigheter ;-D Den var ännu godare dagen efter, så den lär jag göra fler gånger! Massa kramar till dig <3
Therese Bjärstig

2018-10-07 @ 08:47:04
Lena i Wales säger

Oh, vad gott det låter.
Kan ibland sakna den svenska svampskogen.
Hoppas du får en fin söndag också.

2018-10-07 @ 10:46:06
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Maria at Inredningsvis säger

Ser gott ut på sista bild :) Ha en mysig Söndag :) Kram Maria

2018-10-07 @ 13:59:12
URL: http://inredningsvis.se/
Pauline Hurtig säger

så kul att plocka själv ändå :D

2018-10-07 @ 20:32:56
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: