Jaktkultur

 
 
Årets första älgjaktsdag 
för mitt jaktlag, och jag är
så glad att Luran ville följa 
med mig och jaga i dag.
 
Jakten har följt mig sedan
jag var liten och jag vill ge
den gåvan även till mina
barn när de växer upp.
 
Mer etiskt, klimatsmart
och närproducerat kött
finns inte!
 
Dessutom är jaktkulturen i
sig och den ”samling” det 
innebär när nära, kära och
släktingar kommer hem
något speciellt.
 
Jakten får landsbygden
att sjuda av liv.
 
 
 
 
Den första såten gav ingen älg,
jag och Luran hade det dock
gott i solen, fikade och njöt av
dagen tillsammans.
 
Hela jaktlaget samlades mitt
i dagen för att gemensamt 
grilla korv och bestämma
nästa område som skulle
jagas av.
 
 
 
 
Jag och Luran fick ett fint
pass på en myr invid en
liten tjärn.
 
Vi hann knappt komma 
dit förrän de klev ut.
 
Två älgar...
 
 
 
 
...som vi kunde skjuta!
 
Vilken lycka att få till en
sådan här jaktdag när
Luran är med.
 
 
 
 
Redan som fyraåring var hon
med pappan i huset och sköt
en kalv så utan tvekan har vi nu
en ny generation jägare, då hon 
inte tvekat en sekund att hjälpa
till då vi tog ur dem och senare
flått och hängt upp dem.
 
Hon har redan flaggat för
att hon vill följa med mer!
 
Själv är jag både trött och
mör efter en dag ute i friska
luften och lite kroppsarbete.
 
Så nu väntar kudden inför
en ny dag i skogen i morgon.
 
Dock kan nog inget toppa
denna dagen, är utan tvekan en
av mina bästa jaktupplevelser!
 
 
 
 



åsa/nalta norrland säger

Härligt. Grattis. kram

Svar: TACK <3
Therese Bjärstig

2018-09-08 @ 21:52:04
christin säger

Jamen så skönt att du är åter och att Luran kunde vara med dej hon som har längtat efter dej så mycket...
Att det sedan blev kött var ju också bra, det är kanske hon som för med sej turen, för det är väl lite tur också...…..

Kramar till er båda!!!

Svar: Absolut att det är en del tur att man "råkar" sitta på rätt pass när älgen kommer, så Luran lär få följa med fler gånger då hon verkar föra tur med sig. Till helgen är det dock Holgers tur då även han vill följa med - men jag kan nog inte utlova samma succé då är jag rädd... KRAM och ha en fin vecka!
Therese Bjärstig

2018-09-09 @ 11:22:52
Znogge säger

Själv skulle jag inte komma på tanken att jaga för jag skulle aldrig klara av att skjuta ett djur. Det går bara inte. Visst äter jag kött så det blir delvis en dubbelmoral. Ännu svårare har jag att se en bild på ett dött djur så nej, jakt är inget för mig alls. Jag väljer skygglapparna och ICA i stället.

Kram

2018-09-09 @ 14:38:26
URL: http://znogge.wordpress.com/
Popprinsessan säger

Grattis till god jaktlycka! Är uppvuxen med en pappa och farfar som jagade, men jag skulle nog aldrig kunna vara med. Är för blödig... Härligt att ni har en "aktivitet" som hela familjen kan samlas kring framöver. Kram

2018-09-10 @ 13:15:59
URL: http://www.popprinsessan.se
Linda säger

Wow. Grattis. Vilken jaktlycka.

2018-09-10 @ 15:59:52
URL: http://www.candygirl.nu/
Frida - Vita Villan säger

Så roligt att hon vill följa med och delar ert intresse! Grattis till älgen du sköt också. Kram

2018-09-10 @ 17:41:57
URL: http://viitavillan.se
Frida - Vita Villan säger

Så roligt att hon vill följa med och delar ert intresse! Grattis till älgen du sköt också. Kram

2018-09-10 @ 17:41:59
URL: http://viitavillan.se
ansepanse säger

GRATTIS
Vad roligt att jaktlyckan blev god samtidigt som du hade Luran <3 med dig i skogen.
kramar <3

2018-09-11 @ 18:40:11
URL: http://www.kinaguld.blogg.se
Johanna - Livet vid havet säger

Wow, vilket flyt! Gott med älg!

Svar: Ja detta var nog den roligaste upplevelsen på länge, borde ja köpt massor av trisslotter samma dag då det visst var en riktig turdag! :-D
Therese Bjärstig

2018-09-25 @ 20:33:27
URL: http://livetvidhavetblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: