Viltforskning och tjäder

 
 
Det är toppen att fler och
fler arrangemang och 
seminarier även går att
följa via webben.
 
Det underlätta när man
arbetar på distans och är
både en tidsbesparande
och klimatsmart lösning!
 
Naturvårdsverket är duktiga
på detta, så idag har jag 
kunnat sitta här hemma och
lyssna bland annat på min
duktiga kollega Camilla som
är en av dem pratar på årets
viltforskningsdagar.
 
 
 
 
 
På lunchen passade jag på
att gå ut och ta reda på en
ung tjädertupp som har 
fått hänga ett par dagar.
 
I år är det verkligen ett 
fågel år, så även om man
inte har en fågelhund kan
man fylla frysen med
skogsfågel.
 
Just denna hamnar dock
inte i frysen utan jag ska
passa på att göra Mirandas
tjädergryta av bröstbitarna
som jag skar ut :-)
 
Det lilla hjärtat har Luran
”paxat” så det ska jag
steka till henne.
 
Inser att det kan låta lite
makabert, men det mesta 
på djuren vi skjuter försöker
vi ta reda på och tillaga.
 
 
 
 
I vanliga fall brukar barnen
få vara med när vi passar 
vilt och tar reda på kött
och fisk.
 
För det är ju både 
spännande och lärorikt.
 
Exempelvis genom att titta
i krävan så ser man vad 
fågeln betat och därigenom
även vilka miljöer som är 
viktiga för arten beroende
på årstid. Bra att veta 
som jägare ;-)
 
 
 
 
Jag funderade även på
att ta redan på lite stylen
och fjädrar/dun till pyssel
och påskris, men inte
denna gång.
 
Förhoppningsvis blir
det någon mer fågel i höst!
 
 
 



Linda säger

Ja vad kul att få ha riktiga fjädrar i riset. Det skulle vara kul ju.

2018-09-27 @ 15:26:45
URL: http://www.candygirl.nu/
åsa/nalta norrland säger

Har sett flertal tjädertuppar denna höst och än fler hönor så visst verkar det vara gott om fågel i år.

Däremot har jag nog aldrig sett så lite älg som jag gjort i år, vi brukar ju ha älg runt knuten men i år inte ett enda besök.

Misstänker dock att vi hade björnbesök i söndags då båda hundarna var väldans upprörda å skällde hej vilt ;-) det händer ju typ varje höst att nån björn är synlig eller lämnar bajsspår efter sig.

kram

2018-09-27 @ 21:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: