Glöm inte ljusen!

 
 
 
Nu närmar vi oss
en tid då vi tänder
mer ljus än vanligt.
 
Och det gäller att
vara aktsam, snabbt
välter ett husdjur eller
ett barn ljusstaken
eller lyktan.
 
Glömmer man kan
mossa, manchetter 
och andra dekorationer
ta eld och ställa till
en större brand.
 
Så kolla era brand-
varnare inför advent!
 
Själv ställer jag ofta
ljus på metallbrickor 
och/eller ljus i grovsalt
som inte brinner.
 
 
 
 
 
 
Men viktigast av allt
är att vara försiktig 
och aldrig lämna
ljusen!
 
I morse tände jag
ljus som vanligt på
en bricka i köket
till frukost.
 
Plötsligt hör jag 
ett knakade och
ett klirr. Men förstår
först inte vart det
kommer ifrån.
 
Men inser snabbt
att det är en lykta
i glas som är gjord 
för värmeljus som
krackelerar rakt 
av runt om.
 
Så glad att lyktan
stod på en bricka
och att jag var i
rummet.
 
Med det vill jag säga
tänd ljus och mys,
men var aktsamma!
 
 



znogge säger

Visst är det viktigt att kolla så att ljusen är släckta innan man lämnar huset. Brandvarnar ska dessutom kollas regelbundet. Vi har numera talande brandvarnare samt brandlarm direkt till larmcentral vilket känns tryggt.

Kram och god fredag!

2019-11-22 @ 10:25:53
URL: http://znogge.wordpress.com/
Lisa säger

Väldigt bra inlägg :) Det händer så mycket bränder varje jul som kunde ha undvikits om man varit lite försiktig :)

2019-11-22 @ 16:49:17
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: