Julbak

Det är faktiskt hög tid att tänka på julbaket nu, allt för att slippa stå med det i sista minuten. Bakar man nu och fryser in så har man tid att njuta i december istället! (Och är man så klantig som jag i köket så hinner man dessutom göra om baket om man skulle misslyckas...) Jag bara måste ha hallongömmor på mitt kakfat till jul, men i år ska jag pröva en annorlunda variant. På Julhusets julblogg hittade jag detta recept:

Hallongrottor med kanel
ca 30st

225 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 dl hallonsylt

 Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°.
2.Rör smör, socker och vaniljsocker poröst.
3. Tillsätt mjölet, bakpulver och kanel.
4. Arbeta ihop till en deg, men ta lite av mjölet i taget och spara om degen blir lite smulig.
5. Rulla ut degen till en längd och dela den i 25-30 bitar.
6. Rulla dem till kulor som väger ca 20 g och lägg i formar.
7. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en klick sylt.
8. Grädda mitten i ugnen ca 12 min.


Vilka kakor är er favorit på kakfatet till jul? Tipsa gärna!

 



Nina säger

Hallon grottor är ju ett måste. Gör dom varje år till jul. Ska göra dom som vanligt iår oxå men du får gärna rapportera om de blev gott med kanel i! Sen ska jag göra arraksbollar, shit så gott :) Å givetvis måste jag ju prova göra saffransbullar i långpanna, jo greker måste ju göras oxå. Ha en kanon dag, som sagt vi kanske ses.

2008-11-12 @ 09:21:28
URL: http://ninuz.blogg.se/
Bantarbritta säger

Pepparkakor såklart... sen brukar vi göra VITA pepparkakor till jul, kul för barnen att måla med karamellfärg.

En ny favorit på gottebordet blev ju förra årets Leila-höjdare Rocky Road, den kommer att göras i år igen. :D

2008-11-12 @ 09:24:42
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Lovisa säger

Mmmm dom lät goda med kanel i !!!!!!

2008-11-12 @ 15:35:43
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Erika säger

Ojoj...dom är goda, mamma bakade såna till mig en gång. Jag kan inte göra hallongrottor...dom flyter ut å ser för jävliga ut :(

2008-11-12 @ 16:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: