Bloggvärlden - en betraktelse

Blogg som fenomen har verkligen kommit för att stanna, antalet människor som bloggar växer lavinartat enligt färsk statistik - kul. Den lille forskaren som fortfarande bor inom mig ser genast potentialen att börja studera människorna som bloggar. Vika är det som bloggar, och varför bloggar människor? Svaret på dessa båda frågor torde gå hand i hand. Det vill säga anlednignarna till att folk bloggar är nog nästan lika många som det är människor som bloggar.

Men grovt tycker jag ändå att man kan urskilja några olika grupper av bloggare:

1. De förhatliga modebloggarna som spyr dagens outfits över oss som ännu inte insett tjusningen med vippiga kjolar och tees med vill-ha-begär. Vidare jagar de oss oförstående med piska för att vi ska signa up på deras Gratis bio konton... SE mig snarare än LÄS mig är det genomgående med dessa bloggar.

2. De allvetande inredningbloggarna som likt en gammal sträng skolfröken skriver oss andra på näsan vad gäller den allra senaste desigen vilket får oss att inse att det nyrenoverande köket vi varit så stolta över är SÅ ute... Och den som inte har en Kitchen Aid borde inte ens ha ett existensberättigande. Den som har finast hemma när den dör vinner - punk!

3. Mammabloggarnas puttinuttiga rosaskimrande bloggar är en tredje kategori som får alla ickeföräldrar att kräkas. Vem fasiken är intresserad av bortskämda och skrikiga ungars sovtider, tänder och sjukdomar?!  Måjligtvis andra föräldrar, men ni vet ju "mina barn och andra j-vlars ungar".  Förutom äckligt många kort på dreglande barn känns dessa bloggar igen på att de inlägg om ekologiska barnkläder och pedagogiska leksaker som föräldrarna tror skall göra deras barn till genier...

4. De bloggande hybbyfreaken (i denna kategori inryms allt ifrån knypplande låghalta damer i Tännsjö och den häst inresserade fjortisen i Bankaryd samt hund/kattfantasten som gjort sina barn arvlösa til förmån för ett hem för bortsprugna katter eller ett hundpensionat) som tar för givet att ALLA har ett liv som kretsar kring handarbeten, scrapbooking, eller skötsel/vård av det älskade husdjuret. Vem fasiken behöver männskliga kontakter och interaktion med andra människor när man har så givande liv?! Möjligtvis kan de tänka sig att utbyta tips över nätet med likasinnade, alternativ skapa en hyllning till sitt älskade djur på nätet liknande besattheten ur en B skräckis.

5. Hälso, bantnings och idrotts bloggarna finns där av en enda anledning - att ge oss andra chokladkakemumsande, vindrickande soffpotatisar ett så dåligt samvete som det bara går att få, samtidigt som de sinsemellan delar ut rejäla ryggdunkningar och skryter över tappade kilon, låg vilopuls och sin senaste quinoadrink. Anna Skipper är husgud hos de flesta.

6. De litterära, politiska och allmänvetande bloggarna är ytterligare ett fenomen där dagsaktuella politiska händelser vrängs ut och in samtidigt som de förfasar sig över att en såååå mainstream författare ens kan vara aktuell för nobelpriset i litteratur. Dessa människor vet inte vad en pocket är och har inte ens hört talas om Läckberg - är det kanske en ny sorts genmanipulerat äpple tro?

7. "Tycka synd om mig" bloggarna är ytterligare en kategori, men för att riktigt platsa här måste man vara förvissad om att den sjukdom man har aldrig tidigare dokumenterats, eller åtminstonde är dödlig. Småkrämpor och "vanliga" sjukskrivningar göre sig icket besväret!

8. De slipade entreprenörbloggarna/kändisbloggarna varav de förstnämnda drivs av de målmedvetna egenföretagarna som innehar F-skattsedel och tror sig kunna skapa ett imperium via sin blogg (oavsett bransch), det gäller bara att få en trogen skara lärjungar... Sedan kan de kränga sina illustrationer eller hemtovade strumpor - vanligast är dock gräsliga pärlsmycken. Kändisbloggarna drivs i huvudsak av bortglömda B-skådisar, idoldeltagare och Robinson wannabees, det karaktäristikska är att de fläker ut sitt liv i detalj, allt från toabesök till manikyr och mellanmål redogörs för.

9. Vardagsbloggare är väl kanske den stora kategorin av bloggare, och här tävlar man om att visa upp sitt perfekta liv alla kategorier. Dessa ska man inte läsa om man vill gotta sig åt otrohet, trista förhållanden, missbruksproblem, jobbiga barn, dålig ekonomi och halvfärdiga renoveringar... För här fungerar bloggen som ett skyltfönster för det perfekta, lyckliga förhållandet, de välartiga barnen och det skinande rena hemmet (+ den ruskigt väldresserade hunden). Det man slås av  är - vem är det de försöker övertyga, sig själva?!

10. Sist ut blir de "unika" bloggarna, det vill säga den missförstådda konstnären, den med den alternativa livsstilen (går tex klädd i läder och äter endast gorbyspiroger eller den som bjuder på sitt liv som guds sändebud här på jorden). Dessa svarar aldrig på en kommenta av de som hittar dit och känner igen sig, då de själva är helt övertygade om att de är unika. Desvärre finns det numera en bunt ekologiska bloggar, de som endast skriver om ett smalt ämne (tex jordmåner i norrland eller hajar i atlanten). Så när bloggaren måste skriva att något är unikt, ja då vet man verkligen att det INTE är det.

Sedan förekommer naturligtvis olika kombos av dessa kategorier, ni vet bloggande modemammor, ekologiska inredningsbloggare och andra avarter, men dem lämnar vi därhän...

Nu har vi avklarat bloggarna, men det kanske mest intressanta kvarstår - LÄSARNA.
Vilka är de, och varför läser de bloggarna?

För att få tips och idéer, inspireras, förfasas, känna samhörighet, raljera över andras olycka, känna sig duktiga eller helt enkelt av ren och skär nyfikenhet?

Hm... dags för självransakan - Vilken bloggare respektive läsartyp är du?


OBS! Inlägget är skrivet med ironi och humor, jag räknar mig själv till flertalet av kategorierna...



Lovisa säger

Fy tusan så bra !!! Läste det verklgien med ironi å med ett leende på läpparna .... hahhaa måste länka till dethär inlägget .....!!!

2009-01-15 @ 15:23:55
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
camilla säger

Vilken är du? Jag tror nästan att jag vet var jag passar in ;) Hur som helst så var det jättebra skrivet och passar in på många bloggar jag besöker fniss

Hoppas att din dag har varit bra. Jag har haft en riktig slappdag. Gruvar mig till imorgon. Det blir begravning då. Tungt!

Kram på dig från mig <3

2009-01-15 @ 15:31:58
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
Kia säger

skratt Är nog en 3, 5, 9 jag! ;) En blandning av det jag skriver! Dock skriver jag blogg mest för min egen skull!

Jag läser nog mest bloggar som skriver om ovanstående grejer med. Har inget intresse av vilka modeplagg som är inne eller ute. Jag är inte nån inredare heller. ;) Jag är en mamma helt enkelt! En vardaglig mamma! Haha! Trist men sant!

2009-01-15 @ 16:47:20
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
Eva säger

haha. Vill inte allas liv verka perfekt, iallafall till ytan?! Tror jag passar in en massa kategorier, men försöker inte försköna mitt vardagsliv med en massa rosa pluttinuttgulllull-lull. Men som sagt, jag passar nog in i de samtliga kategorier, mer eller mindre;)

2009-01-15 @ 19:29:15
URL: http://evatuss.zoomin.se
Vendela säger

Ha ha - såå klockrent beskrivet :-D



Ja själv är jag väl främst en 5:a; alltså bantningsbloggare men jag tycker även jag kategoriserar en 9:a = vardagsbloggare :-)



Själv gillar jag mest att läsa just inrednings- bantnings/hälso- samt vardagsbloggar :-)

2009-01-15 @ 19:56:17
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Malo säger

Underbar text! Hitta hit från Lovisas sida.



Jag är 3,4 och 9. Oftast i al f, de händer väl att man blir lite wild and crazy o hamnar på nån av de andra men... :P



Jag läser nog först o främst mina vänners o andra som man känner o då kan de bli vad som helst.

2009-01-15 @ 23:52:20
URL: http://moonlightptc.blogg.se/
Marianne säger

Va roligt å läsa :)

Ja, ibland funderar jag över mitt bloggande, speciellt är folk jag inte vet vilka de är säger att de läser... Undrar vad Alfred tycker när han blir stor, men det är ju tack och lov rätt vanligt, kanske blir sur om han inte haft en blogg om sej själv :)

Ha en fin helg!!

2009-01-16 @ 08:01:18
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Boak säger

Vet i tusan vilken kategori vi tillhör men en 9:a kanske...annars vet i tusan. Vi kanske är en kategori du glömde nämna =)

2009-01-16 @ 14:07:05
URL: http://galvpojkarna.blogg.se/
Maggan säger

Hahahaha.... lite "djupare" analys av bloggare än min, kul att läsa. Jag tror att jag är en dutt av de flesta..

2009-01-17 @ 10:09:27
URL: http://mims1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: