Vinterbröllop

Så var cirkeln sluten. Det som en gång påbörjades under Åsele vintermarknad har nu kulminerat i ett bröllop mellan Anna och Martin - Herr och Fru Enfeldt. Det var både ett annorlunda och ett otroligt stämningsfullt, för att inte säga ett tokroligt bröllop. Jag talar nog för samtliga gäster när jag säger att detta sannerligen är ett trevligt minne som vi kommer att bära med oss resten av livet. TACK för vi fick dela er dag älskade svägerska och svåger, en dag som naturligtvis var lika mycket er sons Elias dag som er. Äntligen är ni familjen Enfeldt!

För er som inte var där kommer här en kort resumé över dagen med stort D. Jag tänker inte skriva särskilt mycket, utan jag låter bilderna tala för sig själva. Temat för bröllopet var vinter och skoter (vilket ni inte kommer att kunna ungå att missa).




Här samlas bröllopsgästerna för avfärd till vigselplatsen i skogen uppe på berget. Det kändes konstig att dra på sig skoterkläderna när man skulle på bröllop. Långkallingar istället för strumpbyxor och halsdukar istället för slipsar... hi, hi! Det ser mer ut som vi ska på skotersafari än bröllop!




Här är vi på väg. Visst utgör vi ett annorlunda brudfölje?!




Och som ett tecken från ovan bröt solen igenom när vi var på väg upp till vigselplatsen. Att vigseln hölls på just den plats den hölls hade en anledning. Platsen har nämligen en stor betydelse för familjen Enfeldt sedan många, många år tillbaka, och nu kommer den naturligtvis få en ännu större betydelse för familjen!




Från vigselplatsen hade man denna vy över byn Gafasele, och bondgården ni ser långt där nere är familjen Enfelds.




Här står brudparet inför prästen.




Dagen till ära iförda sina nya skoteroveraller ;-)




Den obligatoriska kyssen...




Ringarna på plats som tecken på deras livslånga förbund.






Den vackra brudbuketten.




Brudparet med sin son Elias, samt brudparets föräldrar och syskon. Martins familj vid Annas sida och Annas familj vid Martins sida. Två familjer som nu blivit en tack vare giftemålet.

Efter giftemålet, risgrynsregnet på brudparet och den obligatoriska fotograferingen skålade vi naturligtvis för brudparet i bubbel. Men det skulle komma ytterligare en liten överraskning...




Martins pappa Lasse hade låtit tillverka denna skylt som sattes upp som ett minnesmärke dagen till ära.




Lasse berättar också historien bakom varför platsen är så speciell för familjen Enfeldt för oss gäster.




Det lyckligt nygifta paret tittar fram och bjuder gästerna på varm choklad (med mintu för de gäster som inte kör skoter) och ostsmörgåsar gjorda på tunnbröd. En stor flammande eld spred mysig stämning. När alla var mätta i magen och mätta på den vidunderliga utsikten begav sig bröllopsföljet hemmåt för att göra sig vackra inför kvällens festmiddag.




Även vid festmiddagen var skoter och vinter temat, så här såg exempelvis placeringskorten ut.

Middagen började med att jag hälsade gästerna välkomna, därefter blev det snittar och bubbel så att gästeran fick mingla runt och hitta sina platser samt göra en liten tipsrunda som brugummens syster ordnat. Därefter bjöds det på en Norrländsk  Buffé  med diverse godsaker.








Alla lät sig väl smaka av buffén, och stämningen var god. En mängd tal hölls under kvällen, både kvicktänkta och sådana som rörde oss gäster till tårar. En och annan sång hanns också med. Bland annat ljussången där gästerna skickar ljus fram till brudparet som sätter dem i ett hjärta som nu så passande var gjort av granris (skylten uppe på berget spikades fast på två tätt ihopväxta granar som i sig är en symbol för ett giftemål).




Efter maten bjöds det på bröllopstårta, kaffe och avec.




Vad säger ni om detta brudpar?! Viss syns snön i deras hår? Det ska ju synas att de gifter sig ute!




Här skär de lyckliga tu upp tårtan.




Ett dignande bord av bröllopspresenter fick de sedan arbeta sig igenom. Massor av vackra och praktiska saker samt en mängd blommor fick de.






En äkta ©seLes tavla fick de naturligtvis ;-P En gästbok i form av en tavla på duk och en minnsetavla skrev och ritade även alla gäster under kvällen. Nu har ni ett helt galleri att hänga upp!




Och vad är en fest utan levande musik?! Svärfar och svärmor Bjärstig hade hyrt in Johnny Holmgren som spelade kvällen och natten lång. Han hade en otrolig reportear. Vi dansade och sjöng så det stod härliga till! Och bor man i krokarna och ska ha en fest kan jag verkligen rekommendera att ni slår Johnny en signal på 0940-15017 och bokar honom. Då har ni en garanterad lyckad kväll att se fram emot!




Här "hjälper" Helena, svärmor och Marita till med sången! Det var startskottent för den verkliga feststämningen... Jag tänker inte bjuda på särskilt många fler bilder då dessa partybilder omges av en strikt sekretess. Men jag tänke i alla fall visa hur matchande jag och mannen var.




Hans slips och min klänning! Okej, jag vet att jag är snål - jag hatar verkligen att vara med på bild, men för er skull så kan jag meddela att det var så här såg jag ut...




Det blev den lila aftonklänningen. Och visst ser jag städad ut?




Ha, ha låt er inte luras! En barnfri småbarnsmamma på partyhumör är inte att lekas med ;-) Måååånga bajapäron blev det...




Och här börjar det synas ;-)




Men roligt hade vi, eller hur Jenny?!





Frammåt småtimmarna åkte korv och diverse annat fram... och det där diverse kan jag lova satte sina spår dagen efter! Men ooooootroligt trevligt hade vi! Ett stort tack till alla som gjorde denna dag och kväll så minnsvärd, samt åter igen ett STORT LYCKA TILL till brudparet. Vi är så glada att vi fick dela denna dag med er, eller som Elias skrev "tak för att vi fikk kåma! :-)

Och på tal om barn, jag tänkte avrunda inlägget med två klockrena funderingar kring äktenskap och giftemål som två barn levererat.

"Man måste inte gifta sig i kyrkan. Man kan gifta sig på socialkontoret. Eller man kan flytta ihop utan att tala om det för någon, det viktigaste är att man vet det själv".
Nina 6 år

"Giftemål - det är när man får behålla sin tjej och inte behöva lämna tillbaka henne till hennes föräldrar".
Erik 6 år










Anonym säger

Vad tur att jag tittade in just nu. Vilket underbart bröllp, kan det bli bättre?

Skulle nog tro att det blir ett minne för er allihopa som ni sent glömmer.

Du var jättefin i din klänning och det var verkligen roligt att se lite bilder från kalaset.

Hoppas att din dag blir bra, själv sliter jag som en tok inför inlämningen av uppsatsen den 12e och 17e. Ganska tröttsamt att höra om den nu va?! ler

Må så gott min vän.Kram







2009-03-02 @ 12:38:59
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
sara säger

Vilken jättefint bröllop! :)

2009-03-02 @ 12:54:44
URL: http://legitimo.blogg.se/
Nina säger

Vilket fint och annorlunda bröllop! Ni verkar ha haft det kanon bra! Och du va såklart jätte fin i din klänning! precis som väntat =)

Jag och Sam har nyss kommit hem från fjället!

Måste ta och boka in en date med fru Bjärstig! Tänkte nu när du håller på att skola in Svea så är du ju inte hemma närsomhelst!



kram

2009-03-02 @ 12:59:08
URL: http://ninuz.blogg.se/
Eva säger

Vilket annorlunda men säkert jätte fint bröllop! Och eftersom jag vet att Anna är här och läser så passar jag på att skriva ett STORT GRATTIS till er!

2009-03-02 @ 13:07:43
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Eva säger

Vilket UNDERBART bröllopt det ser ut att ha varit! Sån rolig idé med utomhus och skoter, riktigt personligt.



Vad VACKER du är! Jätte fina foton på dig och klänningen är urtjusig.



KRAM från Eva som snöat inne idag :)

2009-03-02 @ 13:08:16
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Lovisa säger

Ååå så fina ni var allihopa !

Å klänningenvar ju toppen fin !



Å vilket annorluda å kul bröllop !Å den där skylten å dessutom i ett dubbelträd såå fint !



2009-03-02 @ 13:08:18
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Kia säger

Vilket härligt bröllop! :) Förstår att ni hade en underbar dag/kväll! GRATTIS även till brudparet! (vet att du är här och kikar Anna!)

Kram

2009-03-02 @ 13:22:47
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
Linda säger

Ååh vad fin du var Anna! Och du ser så lycklig ut, Stort GRATTIS! Du var också fin Therese, naturligtvis! Och tack för hjälpen :-)

2009-03-02 @ 13:53:05
Jenny säger

o så fint! :) Jag blir alldeles tårögd när jag ser skylten och paret och presenten som var toksmart och snygg och... ja allt.



Två tiden på dagarna är min lipar tid, jag skyller på det. Jag har skitlätt att bli rörd den här tiden. Därför har jag slutat se Oprah.

2009-03-02 @ 14:18:50
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Magdalena säger

Vilket annorlunda bröllop, Häftigt!

Många fina kort.

Tack för titten : )

2009-03-02 @ 14:43:18
URL: http://mittilivet71.blogg.se/
Jenny säger

Hejsan Therese!!! Tack för det trevliga sällskapet & kalaset i lördags, kanondag/kväll... men snälla du, kunde du inte ha satt in nån snyggare bild på mig!?!?!? =o) men kul hade vi iaf!!!!



Ha det bra!!!

2009-03-02 @ 15:33:25
Therese - Lurans blogg säger

Jenny - om vi säger så här så ska du vara glad att jag tog den bilden i jämförelse med vad som fanns i kameran i övrigt hi, hi. Men vill du så tar jag naturlgitvis bort den, men jag tycker den var klockren, visar ju bara vilken otroligt go och glad tjej du är!!! Vi får höras mer vad det lider... ;-) STOR kram å tack för en jätte trevlig dag/kväll!



2009-03-02 @ 15:43:24
URL: http://lurans.blogg.se/
Emma säger

Bra med lite bilder! Vi fick ju inte se några från helena och göran så ;p

2009-03-02 @ 15:46:55
URL: http://pyzens.blogg.se/
Helena säger

Hej! Tack för en trevlig dag/kväll osv. Vackra bilder;) Syns hur kul vi hade=) Vi hörs! Kram

2009-03-02 @ 17:21:17
Jenny säger

Ajdå!!!! Nädå du behöver inte ta bort den =o) Tack det va snällt sagt.. japp ska kolla upp lite å så hörs vi... Hoppas att det gick bra på dagis idag... kram

2009-03-02 @ 17:24:40
Brichan säger

Jättefina bilder du tagit Therése!

Det var superkul att ses och jag går fortfarande och njuter av minnena från dagen (och jag var ju bara gäst) kan tänka mig hur Martin och Anna känner det. Trevlig blogg för övrigt med!

Kram och hoppas vi ses snart igen!!

2009-03-07 @ 12:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: