Är du rädd om ditt barn?




Är du rädd om din 3-åring?

Då sitter den bakåtvänd i sin bilbarnstol!!!

I dagarna ska vi köpa en ny bilbarnstol till Bogge.

Först tänkte vi låta honom ta Lurans och köpa en ny till henne,
men hon får vackert behålla sin bakåtvända stol så länge det bara går.

Skrämmande statistik presenterades i gårdagens nyheter på TV4.
Allt fler 3-åringar dör i trafikolyckor på grund av föräldrarnas
okunskap. En treårings nacke och rygg klarar inte en krock
i en frammåtvänd stol.

Att det blir lite obekvämt för benen då barnen sitter bakåtvänt
tar många föräldrar som tecken på att det är dags att vända
barnet. Men som polisen i nyhetsinslaget säger, att få sitta
med böjda ben väger lätt om det istället innebär att barnet
överlever en kollision...

Tidigare satt ca 70% av alla 3-åringar bakåtvänt,
nu har siffran sjunkit till endast 40%.

Mina barn ska definitivt få sitta bakåtvända så länge det
bara går och det finns stolar i handeln för ändamålet.

Säkerhet får kosta vad det vill, för jag skulle aldrig
förlåta mig själv
om min egen okunskap eller
snålhet kostade mina barn livet.

Hur tänker ni kring era
 barns säkerhet i bilen?

HÄR
finns en artikel med mer info.





Sussi säger

Det är värt att lägga lite extrapengar på att hålla sitt barn säkert..



God fortsättning..

Kramisar

2010-12-28 @ 10:10:58
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Lejonkvinnan säger

Lillen sitter bakåtvänd, men i ärlighetens namn så beror det på att han inte väger 15 kg än, en gräns som det står på stolen, har inte tänkt så långt som 4 års åldern, men man fick sig en tankeställare när man såg nyheterna igår.

Så han får sitta så ett tag till, tror knappt att han kommit upp i 15 kg i maj heller så det kanske blir tills han blir 5 år? :)



Kram

2010-12-28 @ 10:36:09
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Tina säger

Oj! Nu får ju jag dåligt samvete ju! Man hör ju hela tiden olika ifrån olika håll så man blir ju helt snurrig i huvudet när det gäller detta. Skulle vi kanske inte ha sålt våra stolar? Har oxå hört att det finns en gräns på 15 kg som säger att man kan vända dem framåt vid den vikten och det väger ju iaf våra troll. KRAM <3

2010-12-28 @ 10:40:44
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Emilia säger

Usch vilka läskiga siffror!! Helt klart är det värt att barnen får sitta lite obekvämt när man tänker på det hemska som skulle kunna hända...



Söt hon är Luran :)

KRAM

2010-12-28 @ 11:03:25
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Tess säger

läskiga siffror!

2010-12-28 @ 11:17:46
URL: http://www.egowar.se
Sixtens mamma säger

Tänk om man kunde välja! Självklart ska barnen åka säkert men vad gör man om 2,5-åringen är lång som en 4-åring? Önskar att det fanns alternativ för alla kroppstyper.

2010-12-28 @ 11:29:36
Tina säger

Tack för din fina kommentar hjärtat! Tuva och Elliot fyller fyra i juli. Men precis som du skriver så är det ju så väldigt olika när det gäller längd och vikt på barnen. Elliot är väldigt stor för sin ålder och därför har det blivit så att vi har fått byta stol tidigt till honom. På grund av att de är lika gamla så har det blivit så att vi har bytt till båda samtidigt trots att Tuva är mindre än honom. KRAM <3

2010-12-28 @ 11:44:23
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Emma säger

Tack detsamma!



Onda mjölkstockning som jag trodde var omöjligt att få då man har en 10-månaders bebi, men jag producerar nog mycket mjölk fortfarande. Det gick över med lite tvångsamning ;-)



Du har så rätt i det du skriver. Barnen skall ha högsta möjliga säkerthet i en bil. Vi åker ju mycket bil varje dag, flera mil, så det måste bara följa rekommendationerna. Loke har precis fått tagit över Novas gamla bilbarnstol & hon sitter nu framåtvänd men har gjort det ett tag. En 3-åring bör dock definitivt sitta bakåtvänd.



Hoppas ni mår bra i mellandagarna! Kramis

2010-12-28 @ 11:57:00
URL: http://nouvellestar.blogg.se/
Agneta säger

Säkerhet är A och O. Mycket bra tänkt och vad fint av dig att skänka pengar till barncancerfonden istället för att skicka julkort. Det ska jag ha i åtanke nästa år.

God fortsättning förresten :O)

Kram Agneta

2010-12-28 @ 13:02:19
Nina säger

Ja det finns som inget alternativ. Barn ska sitta bakåtvänt så länge de bara går. Mycket viktigt! Barnens säkerhet går före. Vi måste köpa en ny till Anton om några månader! För Sam ska ju sitta i sin nått år till. Och idag är man lyrisk. 3 kataloger damp ner i brevlådan. Har kärat ner mig i en lila hissgardin i jotex. Så en beställning måste bli :) Stora kramar till dig!

2010-12-28 @ 13:03:53
URL: http://ninuz.blogg.se/
Ida säger

Ja jag skrev om det där i min förra blogg. Blir nästan lite irriterad när jag ser barn på knappt två år som sitter framåtvänt. Neo har precis fått vända sig framåt, men så blir han fyra i januari. Det är ju längden och inte vikten som är avgörande för hur länge de kan sitta bakåtvänt. Tror många resonerar som så att när barnet väger 15 kg så är det helt ok att vända. Själv har jag varit medveten om allt det där med huvudstorleken och säkerheten i och med mitt jobb, och även sett hur otroligt fort det kan gå illa (inga barn dock som tur är). Helst skulle jag nog velat ha dom bakåtvänt resten av livet ;)

2010-12-28 @ 15:10:40
URL: http://minatvasmahjartan.blogg.se/
Susanne [Snusans inredningsblogg] säger

Jag kan inte låta bli att undra hur man kan missa att de ska sitta bakåtvända... Fast folk får kanske olika råd. Föräldrar sätter ju knappast barnen fel på grund av annat än okunskap. Bra att det uppmärksaammas.

God Fortsättning!

2010-12-28 @ 15:22:59
URL: http://inredningsbloggen.wordpress.com
Johanna säger

Säkerheten framför allt!

Kram

2010-12-28 @ 16:42:51
URL: http://skuggis.wordpress.com
Vendela säger

Vi höll ut så länge det bara gick med Olivia, trots att hon har sin längd emot sig. Hon var dryga 3½ år när vi vände henne framåt och då hade hon suttit lääänge med vikta ben - men nu blev det ohållbart. Hon är ju mkt lång för sin ålder, så när hon var 3½ var hon som en 4½-åring..minst.



Kram

2010-12-28 @ 19:07:23
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Madde säger

Helt rätt :) många vänder tyvärr barnen fram alldeles för tidigt. De handlar inte om olika åsikter tycker ja utan enbart om säkerhet ¨å man få ju hoppas alla tänker säkerhet när de gäller deras barn. Ja gör då de:)

2010-12-28 @ 19:19:07
URL: http://maddeochpojkarna.blogg.se/
Amanda säger

Jag såg också detta inslag och visst är det skrämmande!

Ludwig sitter bakåtvänd och kommer få göra det ett tag till. Dock måste vi nog flytta hans stol till framsätet där benen får lite bättre plats för han sitter verkligen som en groda där bak. Ihoptryckt kan inte heller vara så bra tänker jag. :P

2010-12-28 @ 19:26:05
URL: http://creyla.blogg.se/
bantarbritta säger

Jag är helt inne på din linje! Min tjej satt bakåtvänd bra länge och då ska man ha i åtanke att vi åker MYCKET bil och långt! Hon började inte klaga förrän en vuxen började ifrågasätta om hon inte satt obekvämt... mutter

Det är dags att slänga över grabben i bilbarnstol istället för babyskyddet snart, men jag tycker fortfarande det är lite praktiskt att kunna bära med mig honom eftersom han så ofta somnar i bilen. ;)

2010-12-28 @ 21:45:08
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Miranda säger

Aron åkte bakåtvänd mitti baksätet i första bilstolen och även i stol nummer två, tills hjässen nådde upp till kanten av stolens ryggstöd. Visserligen fick han sitta med knän upp till magen, men han åkte säkert. Efter det att han hade vuxit ur den stolen, åkte han framåtvänt längst bak till höger(trepunktsbälte) på en kudde med ryggstöd som gjorde att han inte hade bältet över halsen (risk för skärskador av bältet). Det som skrämmer mig mest är att många föräldrar väljer att åka bak i bilen, så att det minste barnet får åka i passageraresättet fram (där oftast krockkudden är aktiv). De väljer det för att de skulle kunna hålla koll på barnet......men hur bra koll har man då på vägen, då man sitter och fjuller med ett barn? Då barnet skriker, får man faktiskt stanna bilen! I Norge är det olagligt att prata i mobiltelefon (handsfree är tillåtet) Tycker denna lagen borde gälla i Sverige, men att den även skall gälla skötandet av skrikande barn i bilen ;o) Gott Nyttår på Er. Kramar i massor!

2010-12-28 @ 22:44:13
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Linda säger

Håller med dig!!

Gud jag blir så förbannad då jag ser små barn sitta i frammåtvända stora att jag har lust att gå och prata med föräldrarna och berätta vad som kan hända om dem krockar, men jag hejdar mig, det skulle kunna sluta illa då många tycka ha sin egen åsikt om vad som är "bäst" för deras barn.

Min mans syster vände sin 2,5 åring och då jag ifrågasatt detta fick jag till svar att pappan körde så bra så det var ingen fara, vad svara man på det liksom? puckon säger jag.

Många vänder sina barn för att dom sitter lite trångt med benen, men vad är värst, en bruten nacke eller brutna ben? Oftast är det inte barnen som klagar över att dom sitter med börja ben utan föräldrarna.

Och att en 2,5 åring kan vara så extremt lång att man måste vända den låter för mig otroligt, men många skyller ändå på att just deras barn är så långt för sin ålder, vilket låter underligt, inte ofta man ser så storvuxna barn menar jag.

Oscar har suttit bakåtvänd till han var 4 medans tvillingarna vändes då dom var 4.

Moa sitter fortfarande bakåtvänd och skall så göra så länge det bara är möjligt.

Att ett barn är redo att vändas när det väger 15 kilo har missuppfattats av många tyvärr.

Nä nu måste jag sluta svamla, känner jag "går igång" av ämnet och skulle kunna skriva en hel roman:)

Kramar

2010-12-28 @ 23:56:59
URL: http://www.uppochnervandahuset.se
Russin säger

hej hopp...



usch ja, nä här har min teens suttit bakvänd lääänge och stina kommer följa dess spår, självklart.. :)



vilken toppen present dig gubbe kommer få, hihi.. själv gav jag min gubbe en toppen julklapp.. en mycket bra video/stillbilds kamera som också är vattentät.. :) kommer bli perfekt till vårens ev resa.. :)



KRAM

2010-12-29 @ 10:16:24
URL: http://enburkrussin.se
Marie Glader säger

Vi har fått höra så många av andra att de varit tvugna att vända på sina barn för att de annars sitter obekvämt. Alla våra 4 barn har fått sitta bakåtvänt tills de varit ca 4½ år hellre lite obekvämt med benen än att ta onödiga risker. Vår 4-åring sitter fortfarande bakåtvänd.

2010-12-29 @ 12:22:32
URL: http://www.gladers.net
Sara säger

vi kommer ha max bakåtvänd så länge som möjligt! alltså helst 4 år! som andra skriver och du med, hellre lite böjda ben än skadad resten av livet och pga oss!

2010-12-29 @ 12:29:52
URL: http://blondstar.blogg.se/
Nikita säger

Ser att många skriver något om 15kg.. jag har alltid hört att runt 4år så är det ok att vända.

Albin är 3år och 3månader och sitter fort bakåtvänt.

2010-12-29 @ 17:33:57
URL: http://nikital.blogg.se/
gella säger

Tänker som du!! Men min snart femåring har växte ur sin bakåtvända (huvudet var för högt för att skyddas). Så hon sitter nu i en framåtvänd bilstol. Vi samkör barn med två andra familjer (till förskola, barnkör och ibland till annat) och då blev det flyttbara stolar till våra snart femåringar... Men jag håller helt med -säkerhet får kosta! Kunde därför inte låta bli att köpa Be safe Izi kid som fått bästa resultat i test när det var dags att köpa större bakåtvänd... trots att den var dyr... :)

2010-12-30 @ 11:12:54
URL: http://gella.blog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: