Stannfåglarna





Stannfåglarna av Inger Henricson

Boken är kanske inget litterärt mästerverk,
men berättar en historia som etsar sig fast.

Jag har burit med mig historien och karaktärerna
i ett par dagar nu, och kan inte släppa dem.

De känns så nära. Kanske beror det på att historien
utspelar sig i trakterna kring Dorotea/Hoting?

Varje ortsnamn klingar bekant, jag ser platserna
framför sig som de kan ha tänkats se ut
för si så där 100 år sedan.

Karaktärerna känns också de välbekanta liksom deras namn.

Vissa av personerna har jag hört talas om, eller snarare
de händelser och omständigheter de råkar ut för.

Betänk att de hårda liv som beskrivs faktiskt var ett
faktum bara ett par generationer tillbaka!

I sin berättelse väver Inger in, förutom en kärleksberättelse
och ett fängslande livsöde, historiska markörer.

Vi får en liten inblick i hur det var att vara rallare och timmerhuggare.
Hur eländigt det var att vara fattig och inget äga,
kampen för att få någonstans att bo men även
kampen för rösträtt och rätten att
organisera sig fackligt.

Den makt präster, länsmän och jägmästare hade blandas
med beskrivningar av det naturen ger och hur människorna
tar tillvara detta för att klara livets nödtorft.

Men det jag ännu bär med mig är Kristinas livsöde,
och framförallt den kärlek hon känner till sin 
barnaskara som växer trots nöden.

Jag bär också med mig hur tidigare generationers
val och liv flätas samman och påverkar senare
generationers val och liv.

Boken läste jag i princip på en kväll, men berättelsen
bär jag med mig för livet!

Det tål att tänkas på hur hårt livet var för
 far- och morföräldrar, för att inte tala om deras
far- och morföräldrar...

Jag känner mig både ödmjuk och tacksam för
att de klarade upp det hårda livet de levde,
för hade de inte gjort det hade jag inte suttit här i dag!

Dessutom får jag en sådan lust att teckna ned 
min egen brokiga släkthistoria. Där finns det allt i från 
flottning, baggböleri, kolmilning, tragisk död i barnsäng, 
min farmor som arbetarde som getare och mycket mer...

Detta är mina ord om boken, vill ni veta mer
eller beställa boken kan ni klicka HÄR.

Och än en gång ett stort TACK Inger
för att du tecknat ned denna berättelse,
jag ser fram emot en uppföljare på denna 
debutroman!

Ps HÄR kan ni kika på fotografier från Klippsta
och på de personer som berättelsen
handlar om! Ds








 




Emma säger

Jadu Therese den där boken borde alla läsa!! Det känns smått surrealistiskt att allt utspelar sig just här för bara dryga 100 år sedan. Och jag håller med, Kristinas livsöde bär man med sig - länge, kanske för alltid. Jag tänker på det då & då.



Och vilken hierarki sen. Det känns så konstigt att läsa om det eftersom det är så långt i från vad som finns idag. På samma plats liksom.



Men jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om Klippsta, men mamma berättade var de låg.



Det var bra att du tipsade om den, jag var tänkt att göra det! Hoppas ni har ett fint sportlov - Kram!

2011-03-08 @ 09:05:48
URL: http://nouvellestar.blogg.se/
Miranda säger

Funderade på att låna den på Bibban. Ha en fin dag. Hoppas Ni börjar bli krya igen! Vi skall på fjällä idag. Kram ♥

Marie Larsson säger

Jaktklädd i "lömössa" och uppbrända byxor menar du?? Tror finbilderna kommer på tidningens hemsida sedan. Skickar en länk i så fall. Tack för komplimangerna!! /Marie

2011-03-08 @ 10:58:47
URL: http://baljeras.blogg.se/
Jill säger

Ibland är de så, att vsa böcker etsar sig fast, även om de inte är så kallade mästerverk. Allt beror ju p åtycke och smak, och inte minst av hur mycket man själv känner igen sig i boken och hur den "kopplar" till ens eget liv och leverna.



Ha det gott!

2011-03-08 @ 11:45:27
URL: http://fyrarrumochkok.blogspot.com
Anne säger

Åh det låter spännande! Jag har just fått ett erbjudande om att gå med i en läscirkel med några kvinnor här i vår by vilket jag verkligen ser fram emot för det har jag efterfrågat i många år men tillfället har liksom aldrig dykt upp.

Stannfåglar låter som en bra bok att läsa och sen kunna diskutera kring, jag ska nämna den som bokförslag!

Ha en skön dag vännen, KRAM

2011-03-08 @ 11:49:06
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Tekla Maräng säger

Den boken ser jag mycket fram emot att läsa.

Ja det är inte många generationer mellan då och nu och tänk vilken skillnad det faktiskt har blivit.

Skrattade gott åt ditt förra inlägg för jag kom på att jag under en glasklocka har kvar några julkulor...

Kramar:O)

2011-03-08 @ 12:24:24
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Madde säger

Ja den boken ha ja läst å man blev helt fast :) Tro ja blev extra fast för att man känner till några av kristina å johans barnbarn å barnbarnbarn :) Vi ha en stuga i Sunne å klippsta ligger ju bara mitt över i princip. Ha du kollat in www.klippsta.se :)

2011-03-08 @ 12:24:33
Lizas Lantliv säger

Häftigt när en bok berör så mycket!



Nu har jag registrerat mig o angivit dig som rekryterare! =)



Ha en bra dag!



Kram Liza

2011-03-08 @ 12:32:45
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
Malin säger

Ja, det blev väldiga spekulationer efter din kommentar! ;) De flesta tror nu att vi har nr 2 på väg! Men dessa fantasier har visst pågått ett tag. För det kom fram ännu mera efter detta :p Jag och en vän väntar smått tillsammans igen och jag vet inte hur många gånger jag hunnit vara "gravid" efter Tim. Antingen har dem inte bättre för sej, utan måste ha något att prata om, eller så måste jag sätta mej själv på diet, om jag blivit så mycket fetare skratt Men visst kommer det att komma ytterligare bilder på min fotovägg och mormor och morfar kanske hamnar där dem oxå ;)

Här hoppas jag att Tim är frisk snart/nu!!! Igår var sjätte dagen med feber och jag var dyngless på att vara hemma, så vi åkte till Ö-sund med mamma och pappa en sväng eftersom han var feberfri på morgonen. Men innan kvällen var här, så låg han på dryga 38 igen! =/ Upp och ner går det hela tiden. Men idag har jag lagt ut honom för att sova. Man blir riktigt less på att bara vara inomhus och även Tim blir riktigt less på både hemmet och mamma ler Hoppas att ni oxå är krya nu och får vara frisk i fortsättningen. Kramar!

2011-03-08 @ 12:35:08
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
fia säger

jag säger till om det är nåt att ha ska bli spännnande och se om jag blir lika fast som alla andra .

2011-03-08 @ 13:26:43
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Johanna säger

Spännande att läsa en bok som utspelar sig i närheten :)

Sv: Haha, förstår att du blev sugen på en till. Själv satt jag här & snyftade med magen i vädret :)

Shit, nu é det ju dejt med Helge!

Kram

2011-03-08 @ 19:30:55
URL: http://skuggis.wordpress.com
Anonym säger

2011-03-09 @ 06:55:18
Anonym säger

Vad roligt att läsa om boken Stannfåglar här hos dig. Jag har bokat att läsa boken under påskledigheten, ska bli mycket spännande eftersom det är min pappas släkt som beskrivs i den. Den måste vara bra med tanke på att det är nog första boken min pappa läst sen småskolan, och den här sträckläste han under julen. Blir en extra lyx att läsa den samtidigt som jag kan fråga pappa och få saker förklarade och lite extra infomartion och historier runt det hela. :) Min farmor, som jag tyvärr aldrig träffat, kommer från Klippsta.

2011-03-10 @ 09:47:01
Krajamaria säger

Strular för mig att lämna kommentarer hos dig för stunden, beror säkert på min taskiga uppkoppling. Men det är Krajamaria som lämnat inlägget om att det är min pappas släkt som härstammar från Klippsta...

2011-03-10 @ 09:52:13
URL: http://krajamaria.blogspot.com
Marianne säger

Den finns även att köpa på Wiks!! :) Åh jag blir riktigt sugen på att köpa en själv efter att ha läst om den här!

Tack för grattiset, vet inte om jag sagt det förut, alla dessa hormoner gör mej mer förvirrad än vanligt :) Det känns ljuvligt att få bära på ett mirakel igen!! Klart Ni ska skaffa fler!! kram

2011-03-10 @ 11:24:51
Doris Holmats säger

Inget litterärt mästerverk! Varför då? Är det inte tillräckligt bra att kunna beröra läsaren så på djupet av sin själ att man inte kan glömma berättelsen?

Jag har inte mina rötter däruppe, men historien går rakt in i mitt hjärta. Boken är helt fantastisk!

2011-04-17 @ 11:17:52
Therese - Sockenvägens Söta säger

Doris - Med de inledande orden "inget litterärt meästerverk" syftar jag INTE till denna udnerbara berättelse vilket du bör förstå om du läser hela inlägget! Jag älskar boken och agiterar för den överallt och för alla, och jag har även mailat författaren och tackat för den udnerbara boken. Med dessa ord syftade jag istället till att det är en bok som knappast (tyvärr) kommer att läsas av litteraturkritiker i de "fina kretsarna" och lyftas fram på DNs kultursidor... Vilker är en förlust för alla som går miste om boken!

2011-04-17 @ 11:22:23
URL: http://lurans.blogg.se/
Doris Holamts säger

Therese, jag uppfattade detta ändå som litet nedvärderande. Du får ursäkta mig om jag missuppfattade dig. Det är så viktigt med orden! Genast kan man sänka i stället för att lyfta en annan människa eller hans/hennes verk. Men jag har läst resten också av vad du säger. Jag förstår att du uppskattar denna bok. Jag gör det väldigt mycket och det är precis som du säger, synd om "expertisen" inte kommer att rosa den. Man kan ju undra varför? Men nu vet vi inte. Det kanske blir tvärtom! Jag tycker Inger har ett fantastiskt språk. Allt går ju direkt in!

2011-04-29 @ 20:48:34
Therese - Sockenvägens Söta säger

Doris - Ja jag hoppas verkligen du har rätt och att ALLA får lyckan att läsa denna udnerbara bok, jag har läst den 2ggr och komme säkert läsa den en gång till innan sommaren är slut... ler önskar dig en fin Valborg!

2011-04-30 @ 10:54:18
URL: http://lurans.blogg.se/
Doris Holmats säger

Tack det samma till dig Therese!

2011-04-30 @ 21:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: