Det bor en tant i mig

 
 
 Det är inget att hymla med, jag har en liten
tant inom mig och det är inget jag skäms för
- tvärt om!
 
När jag satte på mig mormors gamla
dräkt så kändes den riktigt "jag" trots att
den nog är inköpt för 40-45 år sedan.
 
Och snittetdåtidens kläder gör att
i alla fall jag känner mig ovanligt kvinnlig.
 
(Men då går jag å andra sidan oftast i
friluftskläder till vardags.)
 
Jag är superglad att jag räddade lite kläder
från mormors vind, flera av dem har jag redan
använt ett flertal gånger.
 
Blusen nedan med den fina halsringningen
är en riktig favorit exempelvis.
 
 
 
 
 
Jag hittade även en dräkt i turkost som mammas
kusin hade då hon tog realen för lääänge sen.
 
Dessvärre har den en ful fläck som inte tycks
gå bort med galltvål, så jag får testa med något
starkare. Håll gärna en tumme att jag lyckas
få bort den!
 
(Jag tror det är motorolja, så har ni husmorstips
på hur man får bort det lämna gärna en
kommentar är ni snälla.)
 
 



Frida säger

Jag använder alltid Yes som fläckborttagare. Fungerar på det mesta.
Så roligt med kläderna!

2013-08-05 @ 11:32:50
URL: http://fridala.blogspot.com
Linda Candygirl säger

oj vilken elegant stil.. klär dig verkligen: och blusen är toppenfin

Svar: Jag stack ut innan solen kom... det var perfekt löpväder. Och när jag kom tillbaka kom solen. Så nu ska här handlas och sen stranden.

2013-08-05 @ 12:40:58
URL: http://www.candygirl.nu
Linda Candygirl säger

oj vilken elegant stil.. klär dig verkligen: och blusen är toppenfin

Svar: Jag stack ut innan solen kom... det var perfekt löpväder. Och när jag kom tillbaka kom solen. Så nu ska här handlas och sen stranden.

2013-08-05 @ 12:41:15
ansepanse säger

riktigt tjusigt, jag tror att det gjordes vackrare damkläder förr, eller jag kanske har fel, men fina är de
hoppas att du får tips om hur du får bort fläcken
Sv: mm, jag övertog din huvudvärk helt enkelt
kramar <3

2013-08-05 @ 12:53:06
URL: http://kinaguld.blogg.se
Lizas Lantliv säger

Va fin du är!
Passade ju perfekt på dig o va smal du blir i dräkten!
Det bor en tant i mig med!!
Älskade att vara hos mormor o klä ut mig med hennes klänningar/skor/smycken! =)

Ha det fint!

Massa kramar!

2013-08-05 @ 12:56:03
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
Jenny säger

Men å vilken fin dräkt! Och den passar ju perfekt på dig. Blusens ringning är verkligen vacker och lite annorlunda. Tycker det gjordes underbara kläder förr, Tror dom var med "noga" vid tillverkningen då ;)Njuter av ännu en underbart varm sommardag och är väldigt glad att jag har två veckor kvar av ledigheten =)
Kram Jenny

2013-08-05 @ 13:20:55
URL: http://frusahlen.blogg.se
Marie Nilsson säger

Bluser ser jättefin ut!! Det andra också. Kosta på dig en kemtvätt, då får du kläderna som nya igen. /Kram Marie

Svar: Hm... en god idé. Får dock ta å undersöka vart närmsta kemtvätt finns, för här i Dorro har vi ingen vad jag vet iaf. KRAM KRAM!
Therese Bjärstig

2013-08-05 @ 13:54:05
Susan säger

Amen.....du klär perfekt i det tycker jag då jag ser bilderna...supersnyggt verkligen. Vad kul att du kan använda det=)

Kramar <3

2013-08-05 @ 18:47:50
URL: http://susan.itelit.com
Britt säger

Din mormors gamla kläder passar dig perfekt,roligt när yngre vill ha äldre kläder.Och i bland är det nya som är gjorde efter äldre modells kläder.Men bär dom med stolthet och tänk vad mycket roligt mormor haft i dom.Hon sitter nog i sin himmel och ler.Ja idag har man börjat jobba,lite segt att kliva upp när väckarklockan ringde.Men när man kommer tills sitt jobb, möts man av glada barn som ska kramas.Som har längtat efter mig då har man världens bästa jobb eller hur...Håller med dig att det känns som höst på morgonen.Tycker alltid det när det är augusti..Ha en fortsatt bra måndagskväll.Kram

Svar: Så sant! Tänkte det flera ggr då jag rensade, att "allt kommer igen" dvs gamla snitt återanvänds om och om igen i olika tappningar. Men är glad att ha ett "original" som dessutom betyder nått då det varit mormors.Vilket underbart jobb du har, att få vara så efterlängtad! Då är det lättare att komma igång efter en skön semester! Här är det grått i dag, jag som hade tänkt ut och se hur långt svampen kommit på lunchen, får hoppas det inte börjar regna... KRAM!
Therese Bjärstig

2013-08-05 @ 18:53:18
Ida säger

Jättefina! Den gröna blev min favorit!! Å en himla fin bild på dej med, du klär verkligen i grönt!
Hoppas ni har det bra! Jag är lite dålig på bloggandet just nu då vi varit bortresta. Kom hem i lördags men har varit så trött efter körningen. Är bara jag som har körkort. Och är en bit att åka. Men det hat gått super å tuva har haft tålamodet med sej :-)
Kramar!!

2013-08-05 @ 19:17:31
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Ing-Britt säger

Godkväll finaste!
Vad fin du är i din mormors dräkt, såå himla kul att den passar dig. Förr hade de verkligen vackert kvinnligt stuk på kläderna.
Såå skönt att ni fick en mysig helg vid stugan då gubben din nu ska vara borta i veckan. Själv jobbade jag tyvärr hela helgen men har istället varit ledig idag och så även imorn. Så nu sitter jag ute vid stugan och njuter av lugnet, familjen sover hemma. Tänkte försöka knåpa ihop ett inlägg på bloggen och kolla runt lite sen blir det nog en film.
Ha en skön kväll, bamsekramar Ing-Britt

2013-08-05 @ 19:58:35
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
carina säger

Vad fin du är!
Margarin säger dom ska vara bra mot olja.
Kramen vännen♥

2013-08-05 @ 21:04:16
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Annika säger

Så roligt att du räddade lite kläder från din mormor. Ja kläderna var kvinnligare förr. Lite mer välsydda tycker jag. Så det är absolut inge fel att bli lite tantig. Du är ju så snygg i blusen och i dräkten. Ha den sås gott. Hej svejs.

2013-08-05 @ 21:07:15
URL: http://badtant.bloggo.nu
Moster Carol säger

Går att skicka plagg via röda korset på kemtvätt i Vilhelmina!!! Tips! :-)

Svar: Men så bra det visste jag inte! Tack för tipset, tur du har koll :-D KRAM <3
Therese Bjärstig

2013-08-05 @ 21:18:05
♥ Carina ♥ säger

Men vad roligt att ärva kläder som din mormor har haft.
Hmm... några tips har jag inte, jag brukar också köra galltvål...
Kram

2013-08-05 @ 21:57:23
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Johanna -Mamma till Leija säger

Det klär dig verkligen, speciellt den gröna! :)
Kram

2013-08-05 @ 22:30:36
URL: http://skuggis.wordpress.com
cecce säger

Men så fin du är!! Klär dig verkligen!! Båda två!
Kul att kläderna kommer till användning igen dessutom!
Snyggo!!!

Kram Cecce

2013-08-05 @ 23:38:21
URL: http://www.ceccesblogg.se
Miranda säger

Tycker du blev hur fin som helst i plaggen! Speciellt den första! Vilken figur du fick! Ha en underbar dag!

2013-08-06 @ 09:10:04
Cissi säger

Jag är så säkert på att mormor sitter där uppe på ett moln och ler & är väldans stolt över att du minsann klär i hennes kläder :D

2013-08-06 @ 13:49:07
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Krajamaria säger

Men rackarns så snyggt dräkten var, passar ju perfekt på dig!

2013-08-06 @ 22:59:25
URL: http://krajamaria.blogspot.com
Christin säger

Wow så snyggt!! Och vilken tur att du fyller ut kläderna så att allt blir vackert. Jag har kvar några klänningar efter morsan men jag har svårt att få dom på mej, antingen är jag för tjock eller för kort i rocken. Det är hemsydda klänningar med klädda knappar o dyl. hemskt tjusigt.
Du kan lämna in kläderna på Kupan som skickar för kemtvätt, en helt kanonservice som de har.
Kram!

Svar: Tack, så glad jag blir att du gillar mina "mormorsfynd". Det var få plagg som passade, annars var jag för rund å för lång för att passa i dem :-/ Bra att veta att Kupan skickar på kemtvätt, har en hel del plagg som borde skickas iväg, får gå igenom garderoberna ! Massa kramar!!!
Therese Bjärstig

2013-08-07 @ 09:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: