Knepigheter och egenheter

Jag spar på diverse saker, där kasserade glödlampor
är en av de mer "galna" sakerna...
 
 
Av Frederica har jag fått utmaningen 10 saker ni inte visste om mig,
och här kommer svaren i min tappning, nämligen i form av några
av de knepigheter och egenheter som jag dras med.
 
1. Så fort jag passerar vår brevlåda MÅSTE
jag öppna den och kika efter post,
detta trots att jag redan hämtat in posten.
 
2. Jag har även olaten allt alltid fråga min man vem han
talat med när han lägger på telefonen (för att se om jag
utifrån samtalet kunnat klura ut vem det var). Dessvärre
stannar det inte vid mannens samtal, utan jag frågar
även nära och kära vem de pratar/t med.
 
3. Att besöka toaletten för att göra nr 2 hemma hos
någon annan kommer inte på fråga i min värld.
 
4. Jag är allergisk mot allt med päls i stort sett,
men har trots det två stora jämthundar här hemma.
En ekvation som medför en hel del nysningar,
dammsugning och svordomar emellanåt.
 
5. Jag har fejkat en insulinkänning på ett flyg
för att få tillstånd att gå på toaletten under takeoff.
Så pinknödig som jag var då har jag nog aldrig
varit varken tidigare eller senare. Men min
kreativitet för att hitta lösningar på problem
är jag rätt stolt över, det har tagit mig ur
många knipor!
 
 
* * *
 
 Här tar jag en kort paus för att konstatera att
det är skrämmande lätt att rada upp mina knepigheter
och egenheter.
 
Lite för lätt för att det ska kännas riktigt bra ;-P
 
* * *
 
 
6. Jag har drömt flera sanndrömmar och brukar
på förhand ana saker innan de sker.
 
7. Och på det temat så har jag egenheten att jag
börjar med att läsa sista meningen i en bok innan 
jag kan ta mig an första sidan i boken.
 
8. Jag är för ärlig och rättfram, men det är en egenskap
som jag gillar även om jag vet att jag tack vare
det sårat en del människor som jag bryr mig om.
Men med perspektiv så hoppas jag de inser att
det jag säger/gör grundar sig i omtanke och
är inte ett uttryck av illvilja.
 
9. Listor är min bästa vän. Planeringslistor,
julklappslistor, jobblistor, att-göra-listor osv.
Senaste tillskottet är att göra träningslistor.
 Att planera, genomföra och sedan
stryka från listan ger mig en enorm
tillfredsställelse och kvitto på att
något faktiskt händer.
 
10. Som barn klättrade jag i träd, gärna så högt
det bara gick. Jag hoppade från hustak ner i snöhögar
och var allmänt våghalsig. Nu darrar benen bara jag står
på en stege. Jag blir mer och mer höjdrädd för varje
år, men törs tack och lov fortfarande flyga!
 
Och som en bonus kan jag meddela att
hemma hos mig finns det ALLTID glögg.
Året om. Just nu 5 olika sorter :-)
 
 
 
 * * *
 
Nu ska utmaningen skickas vidare,
men jag väljer istället att uppmana er läsare
att lämna en kommentar där ni berättar
om någon av era egenheter och knepigheter.
Det kan ni väl bjuda på? :-)
 
 
 
 



znogge säger

Trevligt att få veta mer om dig. Mycket nytt faktiskt :-)

Kram

2013-08-15 @ 09:15:45
URL: http://znogge.wordpress.com/
Linda Candygirll säger

Tack för den infon.. mycket spännande.

Insulinkänning... haha... påhittigt.

2013-08-15 @ 09:23:08
URL: http://www.candygirl.nu
ansepanse säger

jag måste istället alltid se efter hur många sidor boken har som jag tänker läsa :)
listor är också min grej
och klättrade, det gjorde jag som barn :) jag var riktigt våghalsig
här får du höra:
jag måste alltid känna efter att ytterdörren och altandörren är låsta, innan jag går och lägger mig, inte bara en gång, utan flera, även om jag vet hundraprocentigt att jag redan känt efter springer jag tillbaka och känner en gång till
bamsekramen vännen <3

2013-08-15 @ 10:52:28
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Underhållande läsning ihop med mitt morgonkaffe tack å kram Du är ju ara bäst <3

2013-08-15 @ 10:58:53
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Marie Nilsson säger

Kul läsning så här till förmiddagskaffet!! Jag har en liten defekt i min hjärna... Om jag ska köpa någon pryl till hemmet så är utseende mer viktigt än funktion. Inte så klokt kanske? Nu senast slutade det med att en brödrost skickades efter från England och kontakten fick bytas ut. Rostar gudomligt och är skitsnygg :-) Värt allt besvär! Som tur är har jag hittat en man med samma defekt... ;-) /Marie

Svar: Men oj, nästan så att jag kräver ett mail med en bild på din fina brödrost!!!! För jag är övertygad om att den måste vara jätte läcker!!! Tur att du lyckats haffa en karl med samma defekt, min karl har många, dock inte samma som mig ;-P KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2013-08-15 @ 11:08:51
Emma säger

Att du är allergisk men har två hundar?!?!
Själv måste jag alltid handla jämt antal frukt?! Jag köper alltid 4 bananer och 6 äpplen, varför vet jag inte men jag bara måste kram Emma

Svar: Japp, allergisk å får ibland medicinera, men under höstens älgjakt så glömmer man allt sådant ;-D KRAM
Therese Bjärstig

2013-08-15 @ 11:49:23
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Hmm...
Jag klarar absolut inte av en ostädad diskbänk, jag bara MÅSTE göra ren den. Kan bli jobbigt när man är hos andra... Däremot känner jag inte det minsta tvång att ta fram dammsugaren om det är lite smulor på golvet. Tyvärr inte ens i mitt eget hem.

2013-08-15 @ 16:42:17
URL: http://tomtensdotter.se
Ida säger

Det här var roligt att läsa om :-) alltid kul att få lära känna personen bakom bloggen lite bättre!

Det där med sista meningen i en bok, så gör jag med! Men det är för att jag är så förbaskat nyfiken ;-)
Jag kan bara titta på ett paket (till mej) och så vet jag vad som finns i, detta gjorde jag varje jul när jag var liten. Tog upp ett paket å sa " tack mamma å pappa för den fina...." Å så var det alltid rätt sak jag gissade!

Har en annan lustig egenhet. Jag måste gnida mina fötter mot varann när jag ska sova. Har jag gjort sen jag var barn.
Får konstiga tankar när jag plockar upp bajset efter mina hundar "tänk om man skulle råka smeta det i huvudet, typ snubbla å ramla medans man håller i det och ska dra över påsen haha sjukt jag vet!

Hoppas lasangen smakade bra och att ni får en riktigt skön och mysig kväll! Kramar till dej!

2013-08-15 @ 18:21:30
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Ing-Britt Rosenback säger

Go'kväll finaste!

Vilket roligt inlägg att läsa och trodde nog du berättat det mesta om dig men vissa saker hade jag inte ens kunnat ana...som din fejkade insulinkänning på planet...drastiskt men nöden har ju ingen lag ;).
Själv har jag inga olater...eller är det så att det är min största olat att jag inte vill erkänna att jag faktiskt har det :).
En sak som många i min omgivning tycker att jag är stollig med är att jag alltid drar med fingret lite i smyg hos folk för att se om de har dammigt. Bryr mig inte alls om det är dammigt eller ej och har oftast riktigt dammigt själv men måste ändå bara kolla :).

Vad gott med lasagne det var länge sen jag lagade. Här hade vi ugnspannkaka med bladspenat, bacon och ädelost, en riktig favorit hos mig.

Kramar i massor, Ing-Britt

2013-08-15 @ 21:24:54
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Nyckelpigan säger

Hahaha gillade din lista :)

En liten egenskap jag har: När jag viker ren tvätt luktar jag alltid på högen som jag har i handen när jag går med den rena tvätten till rätt rum ;) Knäppt!

2013-08-16 @ 22:30:51
URL: http://www.ladybuginajar.wordpress.com
A säger

Jag läser också sista sidan i boken. Skönt att inte vara ensam....
Stor kram

2013-08-17 @ 13:15:04
URL: http://motnyalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: