Positivt eller negativt?

 
 
Nu ikväll fick jag besked från den MR-röntgen
jag gjorde för lite drygt två veckor sedan.
 
Frågan är om beskedet egentligen var
positivt eller negativt?
 
 
 
 
 
 
Det som kunde konstateras är att jag har
en kotförskjutning (Spondylolisthes och/eller Spinal Stenos) 
som påverkar både vänster och höger sida av ryggen,
vilket kliniska tester tidigare visat och som nu blev bekräftat.
 
Så långt tolkade jag det positivt.
 
För då ÄR det något faktiskt fel och inte
jag som är inbillningssjuk eller har en
latmask inborrad i ryggslutet.
 
Men bara det att jag till sist sökt sjukvård är
ett tecken på att jag har haft riktigt ont, för jag
är inte den som söker sjukvård i onödan.
 
Det blir ju liksom inte bättre av att klaga...
 
 
 
 
 
Men sedan slogs jag av det negativa
i beskedet.
 
Jag är endast 36 år och har en skada i ryggen
som ger en kronisk smärta som ständigt gör sig
påmind och i perioder gör livet allt annat än kul,
som hindrar mig från att träna som jag vill samt
sätter sig på humöret.
 
Ska jag behöva ha det så resten av mitt liv?
 
Kan jag träna för att mildra och förebygga det onda?
Eller krävs en operation? GÅR det att operera?
 
Frågorna hopade sig.
 
Som tur är fick jag tala med både läkare och
sjukgymnast, och nästa steg blir att jag utreds
vidare vid ortopedisk ryggklinik.
 
 
 
 
 
Klart är att jag nu får tänka om,
anpassa träningen lite och undvika asfalt
(vilket jag iofs redan gjort), allt för långa distanser
och kombinera med mer träning på cykel.
 
Men att jag hållit igång och tränat som
jag gjort bedömdes vara av godo, och
något som bidragit till att jag inte har
mer ont än vad jag har, och är något
som jag bör fortsätta med!
 
Jag kommer alltså att fortsätta med sjukgymnastik
och försök röra på mig så mycket som jag orkar och
kan då det gör mig glad i både kropp och
knopp, vilket väger tyngre än smärtan
jag oftast får efteråt.
 
 
 
 
 
Det är med blandade känslor jag nu blickar framåt,
det är skönt att veta vad det är som orsakar det
onda och jag ska lägga allt focus och energi på
att må så bra som det bara är möjligt!
 
Någon som fick mig att må riktigt bra ikväll
är min goa granne och vän Martina som
överraskade mig med dessa underbara ugglor
från Sollefteå keramik som Elsie Granholm
gjort, och som jag suktat efter länge.
 
Det var en present och omtanke
som verkligen värmde <3
 
 
 



Sanna säger

Tack fina du, du är så go. <3 Ja det var ju inge roligt att höra, förhoppningsvis kommer du få bästa hjälpen nu och hoppas att du får rätt hjälp. Ryggen är ju inge roligt att ha ont i den styr ju ganska mycket i vardagen. Vad fina ugglor =) kramar i massor vännen.

2014-06-18 @ 19:40:23
URL: http://sannassmahjartan.blogg.se/
Life of Johanna säger

Skönt när det visar det finns något, hoppas vidare utredning kan hjälpa dig. :)

Japp det är debattinlägget, jag hoppas någon svarar på det i kommunen, men tveksamt.... :(

Vilka fina ugglor :) kram

2014-06-18 @ 19:46:20
URL: http://lifeofjohanna.se
Znogge säger

Det var verkligen inget roligt besked att få. Min mamma har samma åkomma och det är periodvis väldigt jobbigt. Nu går det inte att jämföra på grund av åldern. Det är en väldigt vanlig åkomma har jag fått höra.

Om jag vore som dig så skulle jag suga i mig av bra träningstips och hur du ska förhålla dig. Det går att operera om besvären blir för stora. Något som är bra är att besvären behöver inte alls tillta utan det kan liksom stanna på samma nivå. Att röra sig mycket och på rätt sätt är i alla fall bra.

Skönt att du ska utredas vidare.

Kram

2014-06-18 @ 20:25:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Åsa säger

Skönt att Du ska utredas vidare vid ortopedisk ryggklinik, jag hoppas det finns något läkare/sjukgymnast kan göra för att lindra & hjälpa.
Att veta vad som är fel, att få en diagnos är bra, inte för att Du automatiskt får mindre ont men nu vet Du att det är en kotförskjutning och att Du därmed är begränsad.
Att Du tränar och håller igång är troligtvis bara positivt, Du bygger upp muskler runt om i kroppen och antagligen skulle Du ha mer ont ifall Du var stillasittande.

Jättefina ugglor.

Å Du... vi är ju vänner så tänk inte på att ta hänsyn till mig pga min sjukdom/dåliga mående, jag tål att Du berättar om hur Du mår, så klaga å gnäll på Du bara, jag gnäller ju när jag mår skit så det får Du med göra.

Kram

2014-06-18 @ 20:26:03
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Lizas Lantliv säger

Åh vännen, vet precis hur du känner dig...
Jag va väl kanske 27 när jag fick min diagnos...
Och jaa det är SÅ skönt att få den men samtidigt jobbigt att behöva leva med resten av livet....

STOR KRAM!! <3

2014-06-18 @ 20:32:29
Britt säger

Så tråkigt att du fått konstaterat att du har spinal stenos.Men ändå skönt att veta vad som orsakar din värk.Och att du får komma in till en ortopedisk ryggklinik för att få hjälp med din smärta.Jag vet hur det är,men konstigt nog kan man få ett drägligt liv ändå..Jag slutade vara den duktiga som klarade av allt och ställde jämt upp för andra.Gör det du mår bra av Therese...T.e.x dina ugglor (uggleungar)så söta.Så kul att se Luran med dina tamponger,det är teknik det...Här har solen skinit men kallt ändå.Vi har plockat blommor,gjort kransar till midsommarstången och rest den,dansat små grodorna m.m Ätit lunchen ute och tagit adjö av ett barn som ska börja förskoleklass.Det är så sorligt när dom slutar,jag gråter varje gång.De har ju varit "mina" barn i fem år,men till hösten kommer några nya småttingar.Ja så är det varje år..Här blir det en lugn midsommar,äta lite midsommarmat och dricka ett glas gott vin..Önskar dig en skön midsommar med din familj och stor kram....

Svar: Tack för din kommentar, den värmer som alltid <3 Och ja, jag försöker se det positivt och arbeta utifrån läget som nu är. Kunde ju varit värre, tänk om man fått besked om en dödlig sjukdom, huga. Nu har jag ju "bara" ont, och det får man väl lära sig leva med även om jag just för tillfället åkte ner i skoskaften, men som sagt, bara att försöka se det positiva!Här regnar det och är så kallt, tror inte det blir några kransar i år, på sin höjd lite björkris kring stugdörren, burr! Men jag har varit med om både snö och hagel på midsommar, så eg ska man inte klaga, många år har inte blommorna ens slagit ut... Så det blir nog bra! Luran ska göra midsommartårta och man får omge sig med sina nära och kära, och det är ju det viktigaste. Kan tro att det är trist att avtacka barnen som går vidare, vi lämnade paket (sommar/tack för att de tagit hand om Luran så bra under alla år) till fröknarna och Lurans bästa kompis i köket i dag, tror hon kommer att sakna förskolan då hon börjar i förskoleklass... Ha nu en fin midsommar, va rädd om dig <3 KRAM!
Therese Bjärstig

2014-06-18 @ 21:29:08
Popprinsessan säger

Tråkigt besked men ändå skönt att veta vad det är. Håller nu tummarna att det finns bra behandling och träning för att du ska ha mindre ont.
En stor kram till dig!

2014-06-18 @ 22:44:39
URL: http://www.popprinsessan.se
Sanna säger

Hej gumman glömde ju att skriva att jag var hos ortopeden idag och nu skulle de vänta med operationen då jag har diskbråk på tre olika ställen. Så nu skulle jag upp till smärtkliniken skellefteå då jag ska få en spruta som bedövar nerverna.

De vill kolla om det fungerar först, tycker det blir olika svar från läkare till läkare. Inte konstigt att man blir snurrig av allt. Sen skrev han ut Oxy åt mig och sa att ta tre gånger om dagen. Jag som är i mot allt sånt och så pass starka tabletter vill jag inte ens ta.

Kan ju inte gå och leva på de tills de har bestämt sig hur det ska göra igen. Känns som man är på ruta 1 igen =/ Hoppas du får bättre svar hur de ska gå till väga... kram kram fina du

2014-06-18 @ 22:54:24
URL: http://sannassmahjartan.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija säger

Söta ugglor! Skönt att veta vad felet va. Va rädd om dig!

2014-06-18 @ 23:16:14
URL: http://skuggis.wordpress.com
Tina säger

Åh så trist vännen! Men samtidigt skönt att få veta vad det är som gör att du får ont! Vilken fin present du fick! Hoppas det gick bra att ta sprutan igår. Jag önskar er en superfin midsommar min älskade vän! KRAM

2014-06-19 @ 07:35:32
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
TantGlad säger

Jättefina ugglor du har fått, och som piggar upp dig lite. Tråkigt att vara så ung och gå igenom det du gör.
Men dina possitiva tankar är bra.

Nu önskar jag dig en sån BRA MIDSOMMAR du bara kan ha, och det finns alltid nåt i livet att vara tacksam för då man har sina funderingar och så.

Trevlig midsommar och en VARM kram till dig från mig!

2014-06-19 @ 07:44:00
URL: http://tantglad.bloggo.nu
Carolina säger

Fy också så himla tråkigt och jobbigt för dig! Skickar styrkekramar härifrån! Hoppas att du och läkarna kan komma på metoder som lindrar smärtan.

Vilka fina ugglor du fått! När min mormor gick bort ärvde jag likadana så jag har ett par på bron och ett par i gästrummet, det är så söta!

Ha nu en bra midsommar! Kram!

2014-06-19 @ 10:05:51
URL: http://carpia.blogg.se
ansepanse säger

känner så otroligt mycket med dig, bästaste vännen <3 mamma till mina långtbortibarnbarn, livet är och blir inte alltid som man vill, själv var jag inte fyllda 30 när den första sjukdomen kom, alltså min typ-1 diabetes, och sedan har jag fått den ena autoimmuna sjukdomen efter den andra, livet är hårt men jag håller tummarna för dig vännen om att du kommer att få ett bra liv, ett liv utan alltför mycket smärta, ett liv som kommer att rulla på i fin harmoni med både familj, jakt, fritid och träning, ibland måste man bara plocka de allra "minstaste" bitarna av glädje för att orka fortsätta, gör det vännen
bamsekramarna till dig <3, jag tänker på dig

2014-06-19 @ 10:41:10
URL: http://kinaguld.blogg.se
ansepanse säger

förresten, jag glömde skriva att jag också har sådana där ugglor, fast jag har bara två som sitter på en gren, köpte dem på en av våra husvagnssemestrar uppåt norr, de är SÅ söta
kramarna <3

2014-06-19 @ 10:42:17
URL: http://kinaguld.blogg.se
Linda / Candygirl säger

Trist.. hoppas det går att få bättre på nåt sätt. När du vet VAD det är och hur du ska agera. Du får kuta runt sjön istället för asfalt. Cykla? Går det bra?

ha en skön dagen före midsommar!

2014-06-19 @ 13:06:27
URL: http://www.candygirl.nu/
Christin säger

Gullhöna!

Förstår naturligtvis att det inte alls känns bra med detta besked, fast jag kan ju tänka mej att du har anat att det ändå var lite allvarligt eftersom att ryggen regerar som den gör....
Men visst borde det gå att träna olika muskelgrupper så att du ändå får ett bra liv. Det finns ju då och då artiklar i tidningar om människor som har kroniska besvär och som verkligen visar att man kan träna och få ett kvalitativt bra liv ändå, så ge inte upp.
Njut av det fina midsommarvädret, här har det haglat nu på morgonen, och ät gott!!

Kramar!!

Svar: Tack goa du för din kommentar, du är för rar du å får en att se positivt och förhoppningsfullt på det mesta <3 Guld värt! Du är liksom ett litet lyckopiller som kikar in här å ger en injektion, behövs! Hoppas du njöt av en fin midsommar, det gjorde vi, det var ju myggfritt ;-) Ha nu en fin vecka, massa kramar! <3
Therese Bjärstig

2014-06-20 @ 11:25:51
petra säger

Älskade vän. Stor varm styrkekram kommer här💜💜

2014-06-21 @ 19:35:07
URL: http://zupermamman.blogg.se
Frida - Vita villan säger

Det där lät ju inte så roligt! Hoppas den fortsatta utredningen blir bra och att du hittar något bra sätt att träna på!
Ryggproblem är inte roligt!
Jag har själv alltid sagt att min rygg bara kommer hålla till jag är 30.. Försöker tänka på hur jag rör mig, lyfter och jobbar men glömmer lätt bort. Så dumt!

Kram kram <3

2014-06-24 @ 11:37:30
URL: http://fridsingen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: