Buss?!

 
 
Bilen är på verkstaden och jag
skulle ha varit i Umeå i dag...
 
Men när jag kikar på
bussförbindelserna mellan
orterna så väljer jag att stanna
hemma faktiskt.
 
Kurs 09.00-16.00, men jag
skulle ha anlänt 13.25 och varit
tvungen att åka 13.55... 30 min
på plats i Umeå och det är väl tiden
det tar att gå till/från busstationen?!
 
Och nästan 6,5 timmar på buss...
Mer eller mindre en arbetsdag.
 
Linje 44 är lite bättre, då är
man framme vid tio men tar man
bussen ”hem” vid fem så kommer
msn bara till Åsele, så det är ju 
inget alternativ om man bor
i Dorotea.
 
Hm. ”Hela landet ska leva” men
det förutsätter nog egen bil och
inte kollektivtrafik om man bor
på landsbygden.
 
Tur att jag kan sköta och följa
så många möten och liknande
via länk! 
 
Både miljösmart, tidseffektivt 
och inte minst kostnadseffektivt.
 
Dock framstår forskining
om landsbygdens villkor och 
digitaliseringens möjligheter
som fortsatt viktig.
 
Det är något jag skulle 
vilja ta tag i, men först ska jag
ta och fundera lite kring energi-
och klimatfrågor. Det är nämligen
dagens fokus tillsammans med
att börja skissa på upplägg för
en årsrapport.
 
Ha en fin tisdag!
 
 



åsa i åsele säger

Är Ni fortfarande utan bil?
Huvva så jobbigt, tur Du bor hyfsat centralt.
kram

2017-12-05 @ 08:25:24
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Anita säger

Surt att vara utan bil... Min vardag skulle nog gå sönder lite om min bil hamnade där... Haha man blir ju så bekväm med bilen :(

2017-12-05 @ 08:28:14
URL: http://siliiins.blogg.se/
Znogge säger

Vi är bortskämda med bra kommunikationer för i rusningstid går bussarna till stora staden var tionde minut. Men när ser tidtabellen inser jag att det finns en del att jobba med där om folk ska välja att åka kollektivt...

Kram

2017-12-05 @ 08:54:57
URL: http://znogge.wordpress.com/
Marie Svensson säger

Skulle inte klara mig utan bil särskilt länge! Var utan några dagar och fick först gå 2 km till buss, sedan byte till tåg. Tog ca 3 timmar att ta sig till högskolan i Borås, ca 8 mil. Resten av terminen ska vi skriva på vår uppsats hemifrån, två och två. Vi bor 10 mil från varann - tack gode gud för onedrive :-) //Marie

Svar: Ja alla delningsstjänster/ytor är suveräna! Skulle inte klara mig länge utan, både i jobb och undervisning... nästan lika viktigt som bilen! 😆
Therese Bjärstig

2017-12-05 @ 09:54:48
Jannice säger

tips- det är bättre att kolla busstiderna på webbsidan, tabussen.nu. Du får upp fler alternativ då. När jag åker på konferenser, nätverksträffar m.m. i Umeå eller Lycksele åker jag i princip alltid buss och det funkar rätt så bra.

Svar: Kollade faktiskt även den men ser ändå ut att vara omöjligt att vara mete vid 08 eller 09 och svårt att ta sig hem om man jobbar full dag, men det är tur att buss finns, det är ju toppen när det fungerar, åkte den under alla år jag bodde i Umeå och pendlade hem på helgerna :-)
Therese Bjärstig

2017-12-05 @ 11:05:58
Erika säger

Du missade att du kan beställa ringbil från Åsele, alltså taxi mellan Åsele och Dorotea

Svar: Ha ha men det hjälper föga tiden i Umeå på jobbet blir bara några timmar om man inte har egen bil, man åker mer buss än jobbar ;-p så ska jag vara nere 08-17 får jag nog vackert köra bil eller åka dagen innan och hem dagen efter...
Therese Bjärstig

2017-12-05 @ 23:34:55
Linda/Candygirl säger

Nä du ..utan bil i Norrbotten går inte.

Vi har ändå E4an så det går ju rätt bra med buss, men ändå...

2017-12-10 @ 15:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: