Nostalgisk reflektion

 
 
När man promenerar
hinner man fundera och
reflektera över mycket.
 
Både stort som smått,
viktigt och oviktigt.
 
Jobbrelaterade saker
och privata.
 
Att jag älskar hösten
är allmänt känt, de vackra
färgerna och de härliga
dofterna, men varför?
 
 


 Idag när jag traskad
så kom insikten till mig.
 
Jag sveptes trettiofem år
bak i tiden, till barndomen
och skolan i Svanaby.
 
 
 
 
Där var vi alltid ute 
om rasterna och lekte.
 
Kravlöst, roligt och utan
bekymmer så som jag
minns det.
 
Löven som prasslade
då vi sprang omkring.
 
Och dofterna, lera, ruttnade löv,
svampar och inte minst röklukten
från alla hushåll som då eldade.
 
Detta var nämligen före
jord- och bergvärme eller för den
delen luftvärmepumparnas tid.
 
Väl inne i korridoren efter
rasten luktade det blöta
gummistövlar och fuktiga
kläder. Alla barn hivade
upp kantstötta äpplen,
brunande bananer och
kanske en apelsin eller
 skalade morötter.
 
Sedan bänkade vi oss
rödkindade, med snorande
näsor, för att förväntansfullt
lyssna på högläsning ur
en bok av någon lärare.
 
Ljuden och dofterna,
och framförallt känslan 
från de stunderna och
höstdagarna bär jag med
mig än i dag.
 


 
 
För om hösten så 
känner jag mig trygg,
glad och rycks tillbaka
till barndomen när
löven prasslar kring
mina fötter. 
 
Tacksamheten och 
ödmjukheten över att 
ha en fin barndom och
minnen som bär mig än
idag gör mig dessutom
gråtmild, då det långt ifrån
är en självklarhet.
 
Skoltiden är för många
en tid med en klump i
magen, utanförskap,
mobbing och en evig
kamp...
 
Därför bejakar jag
barnet inom mig och 
gläds över rosorna
på kinderna och
möjligheten att varje år
få landa i den känslan.
 
Och jag hoppas innerligt
att mina egna barn ska
ha guldkorn från sin 
barndom och skoltid att
minnas när de är ute
och promenerar om
si så där 30 år.
 
 
 
 
 



znogge säger

Med sådana barndomsminnen är det lätt att älska hösten och bli lite nostalgisk dessutom!

Kram

2020-10-08 @ 12:26:55
URL: http://znogge.wordpress.com/
åsa säger

Underbart barndomsminne.
kram

2020-10-08 @ 20:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: