Poppelsvärmare och svalor



Det finns massor med
fåglar i stugan, vi hade 
bland annat en knipa i
vår andholk. 

Och jag tror flera
av de andra holkarna 
har hyresgäster...
 
I skjulet har svalor 
dessutom byggt ett
bo som var fullt med
ungar.
 
Förutom det massor av
tärnor och måsar, och en
svårt irriterad liten högt tjutande/
pipande fågel, som jag tror
är en liten strandpipare 
men är högst osäker.
 
Den lever i alla fall om
och tjuter och skiter ner
hela flotten så nu är en
ugglebulvan inköpt som
ska sättas på flotten.
 
Och på tal om fåglar,
i midsommar såg vi Sveriges 
minsta fågel, som en kolibri,
nämligen en kungsfågel!
 
 
 

Även på insektsfronten 
dyker intressanta saker upp,
som denna poppelvärmare.
 
Vi hittade även ett gäng 
larver av röd tallstekel som 
helt kalasat upp en tall.
 
Inser att mitt äppelträd 
lever farligt inte bara för
renar och älgar...
 
Det har iaf fått mer jord 
och är fint även om det inte
verkar ha blommar i år.
 
Här regnar det nu så
vi är hemma för att tvätta
och mysa lite på hemma-
plan instället.
 
Taco tisdag och barnen
har sina kusiner här -
bästa formen av sommarlov!
 
 
 



Lena i Wales och Spanien säger

Jag har aldrig sett en kungsfågel, däremot kolibri.
Tack för fågelreportaget. Jag kan inte mycket om fåglar, så roligt att få veta lite mer.
Ha det skönt!

2021-07-07 @ 11:20:11
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: