Vår bordsgran med renar

 
 
Vi hade tänkt hoppa över julgran i år och nöja oss
med en adventsgran ute med belysning, eftersom det
kändes mest praktiskt då det kommer en liten hudvalp
till oss på Sockenvägen lagom till jul.
 
Men se, det gick inte Luran med på!
För vad ska vi då dansa kring på julafton?
 
En kompromiss blev således denna nya bordsgran
som jag placerat ovanpå min gamla symaskin som
åter fått komma upp från källaren.
 
Där står granen säker för både barn och
busande hundar :-)
 
 
 
 
 
Jag har aldrig haft en bordsgran tidigare,
men inser bums hur praktiskt det är, och inte
minst hur lätt och relativt billigt man därmed kan
byta dekorationer från ett år till ett annat.
 
Här blev det som ni ser en gran som är
klädd med vita små miniatyrpumlor med matt
och blank yta, vita porslinsstjärnor och så
har fjolårets renar fått ytterligare några
horprydda kompisar.
 
Det ser ännu lite tomt ut, men det är ett medvetet
val då jag är på jakt efter utstansade hjärtan i näver
att hänga i granen, annars får jag fylla på med
ytterligare några av de vita miniatyrpumlorna.
 
(Eller kanske spraya några kottar vita och
hänga upp dem?!)
 
Inget glitter och ingen belysning, varken
elektrisk eller levande ljus kommer upp i min
lilla bordsgran. Less is more.
 
Det får räcka med min vita älghornsljusstake
och stjärnslingan kring tavlorna på tavellisten.
 
 
 
 
 
När jag inhandlade bordsgranen köpte jag emellertid
också en ljusslinga med röda, blå och gröna ljus
samt små glittrande julkulor i rött, blått och grönt.
 
Kanske inte den stil jag föredrar, men jag vet att
Luran och Bogge skulle älska en sådan färgglad gran.
 
Problemet är bara att ljusslingan är hela 16 meter lång,
något i överkant för en 1,20 meter hög gran ;-P
 
Kanske klär jag om granen natten innan julafton
 till en blinkande och färgsprakande installation
óch överraskar barnen?!
 
 Vem vet ;-P
 
 
 
 
 
 Här har vi firat 2:a advent med ett besök på julmarknaden
hemma i Byn och så har vi avnjutit dopp i grytan i dag.
 
När barnen somnat för kvällen och maken åkt
till skogen för veckans jobb så tänkter jag krypa ihop
i soffan och se första Twilight filmen, för jag verkar vara
den enda i hela Sverige som inte sett dessa filmer...
 
KRAM
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Emma säger

Men vad säger barnen om en liten hundvalp? Vet de om det?
Saknar min hund som jag hade men nu hade det varit svårt att ha hund med tanke på att vi jobbar heltid bägge två.
Kram Emma

2012-12-09 @ 17:45:02
URL: http://www.embra.blogg.se
Anonym säger

Ha, jag har inte sett alla Twilight filmerna förrän nu. Fick låna dom av en vännina...Var inte riktigt min smak, men del fyra gillade jag, den var spännande! Blev ju hur fint som helst med granen! Skall bli spännande att träffa Eran Nyköping! Ha en fin 2:a advent ♥

2012-12-09 @ 17:51:13
Skrev mitt namn, men den kom inte med IGEN! säger

Miranda alltså!

2012-12-09 @ 17:52:15
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Jenni säger

HAr du fått tag i alla filmer annars får du låna dem :-)

H'r har vi precis skjutsat mormor till bussen, har inte blivit nloggat något under helgen men en massa mys har det vart!
Nu är det att göra barnen i ordning för sängen och packa Rasmus grejer inför luciasimmet i morgon!

Ha en skön resterande söndag!
KRam

2012-12-09 @ 18:07:20
URL: http://sananaolillebror.blogg.se
Tina säger

Hej hjärtat! Tusen tack för dina fina ord. Ja det var riktigt tufft i fredags men vi känner så klart att vi ändå tog rätt beslut! Vilken fin gran ni har hjärtat! Här brukar vi ha gran men bara med plastkulor med tanke på busiga katter... Hoppas du har en mysig kväll finaste! Massor av kramar

2012-12-09 @ 18:12:57
URL: http://familjenrosmer.blogpsot.se
Ljuvligtvitt & busiga gossar säger

Men tjeeena så söta renar ♥
Här finns det stjärnor i näver med glitter på kanterna om det är intressant?

Vi har bestämt att skippa granen i år, känns inte alls kul :(
Men Elvin skulle med stor säkerhet plundra den varje dag så det blir bäst så..
Men en liten bordsgran kanske ;)

Åh snart kommer er lilla vovve :D

Visst är kyrkorna fina!
Det här är Joppes gamla från när han va liten, så den är lite extra speciell :)

Ha en fin adventskväll ♥
Kramar!

Ljuvligtvitt & busiga gossar säger

Och angående twilight, du kommer gilla dom ;)
Speciellt sista filmen!
Men böckerna är bättre såklart!

Sen får vi se om du tillhör Team Edward eller Team Jake ;)

ansepanse säger

åh vad fint :) jag tycker verkligen om det vita men jag har aldrig hört ordet: pumlor :) är det norrländskt tro :) nej du vännen, jag har heller inte sett Twilight-filmerna, du är definitivt inte den enda
Sv: Bogge tyckte väl att det var roligt att gå på julmarknad :) och Luran att få se Tingeling på bio :)
bamsekramar vännen <3

2012-12-09 @ 18:52:07
URL: http://kinaguld.blogg.se
Mirja säger

Hm det kanske vore något att ta efter? Med en boxervalp, kattfröken och tre barn känns det som om julgranen lever farligt.

Svar: Ja, här var det nog livat i fjol med två barn och en vuxen hund, så med en valp på det vågar jag mig helt enkelt inte på annat än en bordsgran... :-D KRAM!
Therese Bjärstig

2012-12-09 @ 18:55:45
Znogge säger

När vi hade katt fick granen fästas i taket... I år blir det nog bra med en bordsgran.

Kram

2012-12-09 @ 19:08:00
URL: http://znogge.wordpress.com/
♥ Carina ♥ säger

Så fint det blev att sätta granen i korgen. Ungarna har alltid haft en bordsgran på sitt rum, men julgransfoten är ju sååå ful! Så jag ska anamma din idé :)
Men vad roligt med en hundvalp! Ska det bli en julklapp?
Önskar dig en fin vecka som kommer!
Kram

2012-12-09 @ 19:36:00
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Angelica säger

Ska du ha NÄVERHJÄRTAN? Trodde du hata näver kreationer. ;-)
Hoppas ni alla mår bra. Kram från Trollhättan

Svar: Ha ha jo det gör jag, om det är brunt näverpyssel alá hemslöjd, men nu finns det björknävers dekorationer där det vita är kvar, å det är helt ok ;-D Dessutom inte flätat, bara utstansat... så helt galen har jag inte blivit *skratt*
Therese Bjärstig

2012-12-09 @ 19:43:45
Johanna - Mamma till Leija säger

Det e gulligt med små granar. Leija har en på sitt rum! Och så fint med slingan vid tavlorna! Hoppas du får en mysig kväll med Twilight!
KRAM

2012-12-09 @ 20:00:14
URL: http://skuggis.wordpress.com
Åsa säger

Jättefint!!
Jag har läst Twilight böckerna men inte sett filmerna.
Ha en skön kväll å en bra måndag ifall vi inte hörs nå i morgon *kram*

2012-12-09 @ 20:05:57
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
cecce säger

Då är vi två! Har inte heller sett filmerna!:-)

Tycker din bordsgran är jättefin! Egentligen är det en sådan jag ska ha då jag både har trångt och inte är hemma så mycket över juldagarna. Nu har jag dock köpt mig en liten silvergran, men nästa år!!

Kram cecce

2012-12-09 @ 21:45:53
URL: http://www.ceccesblogg.blogg.se
Ida säger

Vilken fin gran :-) hoppas ni haft en härlig helg. Det har vi ☺
Jag har heller inte sett dessa filmer hehe får se vad du tycker Sen då :-) kram

2012-12-09 @ 22:01:29
URL: http://idolinaa.wordpress.com
Linda/Candygirl säger

Åh vad fin.. och kul att läsa att nån annan använder ordet pumla. Får alltid reaktioner när jag skriver det på bloggen... haha... och här vet alla vad det är.

2012-12-09 @ 22:33:17
URL: http://www.candygirl.nu
anna djupsjö säger

Hahaha..... Vad glad jag blir , jag har heller inte sett nån av dessa filmer har alla ligger och väntar ( fick låna alla av en kompis) men inte fått tid och tillräckligt mkt lust att ta mig för att se nån än... Skriv gärna recension sen så jag vet om de är lönt att glo på dem..... Kram kram....

Svar: Hi hi så skönt att höra att vi är fler, dock blev jag allt lite fst efter första filmen, å planerar att se nr 2 i kväll... Å kom just på att jag itne skickat bild på kristallkronan, har helt glömt det, ska försöka komma ihåg i morgon <3 KRAAAAAM
Therese Bjärstig

2012-12-09 @ 22:58:28
maria säger

vilka söta renar!

2012-12-09 @ 23:42:16
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se
Queen of Kammebornia säger

Vilken gullig liten gran. Underbart att få se Twilight!

2012-12-09 @ 23:59:10
URL: http://queenofkammebornia.se
Annika - kort & gott säger

Åh så fin gran! Numera vill jag ha två, en stor gran i gillestugan och en liten på övervåningen.

Vad typiskt att du inte kunde njuta ordentligt av en nåtts ostörd sömn och sovmorgon. Fast det lät som du fick mycket gjort i alla fall.
Kram Annika

2012-12-10 @ 06:39:35
URL: http://annikakortogott.blogspot.com
Ing-Britt säger

God morgon vännen!
Jag tycker du gjorde helt rätt som tog upp din gamla symaskin igen, den är ju fin. Har oxå fått lite pippi på renar/bockar iår så din gran är ju helt i min smak.
Och såååå himla kul med en valp snart. Kan tro att barnen är förväntansfulla.
Här har vi vaknat till ännu en kall morgon och lite mera snö har kommit inatt så snart lär jag ut för att skotta. Gratis motion som man inte kan smita från, det behöver jag ;)..vackert är det oxå och jag njuter verkligen nu.
Önskar dig en fin dag.
Kramar i massor <333

2012-12-10 @ 08:54:10
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Tina säger

Hej hjärtat! Kikar in för att önska dig en jättefin måndag! Massor av kramar!

2012-12-10 @ 09:37:45
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Anonym säger

Vi hade också bordsgran förra året när Moses var liten, i år ska vi dock testa att ha en vanlig gran. Däremot kan vi inte klä den med kulor, man vat ju aldrig vad Moses kan få för sig. Jag har köpt röda trähjärtan som ska få pryda granen istället. En belysning blir det också, men glitter...nej det har vi inte haft på flera år.

Har du berättat vilken ras det är på valpen ni köpt?

Svar: Glaskurlor kan ju vara lite knepigt, men med plastkulor är det säkert ingen fara. Men röda trähjärtan låter toppen, både snyggt och praktiskt!
Vår valp som vi ska hämta hem är ytterligare en jakthund, en jämthund!

KRAMAR
Therese Bjärstig

2012-12-10 @ 09:51:09
Åsa säger

Jag har inte sett twiglight-filmerna alls, tror att jag kanske började en gång men det var i så fall inte min te-kopp.

Tycker du ska köra på "ett päron till farsa-julgran" på julafton, det lär bli en upplevelse om inte annat.. ;-)

Kram!

2012-12-10 @ 14:18:01
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Cissi säger

Vad fint!

Någon liknande önskar jag att mina barn och min man också ska nöja sig med i år...men tyvärr ser jag inte ut att få som jag vill ;)
Men vi får se...

2012-12-10 @ 14:22:43
URL: http://cissileandersson.blogg.se
AnnaAnna säger

Sicka söta renar! Har du gjort ljusstaken själv? Har länge funderat på att göra en sådan!
Ha en bra start på veckan!

2012-12-10 @ 20:47:32
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Jennie & FrökenFlis säger

såå fint! Du är så duktig med pyssel, tänk om jag hade den ådran, då hae jag varit glad :)

kram!

2012-12-10 @ 22:34:28
URL: http://jenniesays.blogg.se
Popprinsessan säger

Vilken fin bordsgran! Det hade varit perfekt här!
Jag har inte heller sett Twilight-filmerna. Är lite mörkrädd och är ju ofta själv..
Var filmen bra?
Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: