Vaccin eller inte - det är frågan?

Forskarlarm om vaccin mot svininfluensa:

Foster och barn kan få obotliga skador av det etylkvicksilver som finns i varje dos vaccin mot svininfluensan, säger professorn emeritus i miljömedicin, Maths Berlin, som är en av världens ledande kvicksilverforskare och ordförande i Amalgamskadefondens vetenskapliga råd.


Varje dos av influensavaccinet Pandemrix innehåller konserveringsmedlet tiomersal, en kvicksilverförening som innehåller etylkvicksilver.  Det är detta vaccin som Socialstyrelsen nu har beställt till hela svenska folket.


- Etylkvicksilver kan till och med vara farligare än metylkvicksilver och sönderfaller snabbt till oorganiskt kvicksilver, som effektivt skadar hjärnans celler, säger Maths Berlin. 


När detta inträffar under hjärnans utveckling hos foster och barn kan kroniska skador uppstå med ett livslångt lidande som följd.


- De undersökningar som Socialstyrelsen och Läkemedelsverket stöder sig på kan inte utesluta en betydande risk för påverkan på hjärnutvecklingen hos foster och barn, menar Berlin.


Berlin pekar främst på tre riskgrupper. Foster hos gravida kan bl a drabbas av hjärnskador med autism och Damp/ADHD som följd. Också utvecklingen av hjärnan hos barn i åldern upp till tio år kan hämmas av etylkvicksilvret. Sedan kan vuxna som har en ärftlig känslighet för kvicksilver få sjukdomssymtom. Av de tre riskgrupperna är de vuxna de minst utsatta. 


Europeiska läkemedelsverket (EMEA) har hävdat att tiomersal skulle vara riskfritt, men Berlin menar att man inte kunnat redovisa underlag för detta.


Amalgamskadefondens generalsekretare Thomas Karlsson är mycket kritisk till Socialstyrelsens handläggning.


- Det finns kvicksilverfria vaccin, men trots att anbud lämnats på sådant har Socialstyrelsen inte tagit riskerna på allvar och anskaffat vaccinet. Andra länder har beställt allt kvicksilverfritt vaccin som kommer att tillverkas den närmaste tiden. 


Professor Berlin avråder gravida och barn från vaccinering med Pandemrix med Pandemrix som har tillsatsen tiomersal.


- Jag anser att riskerna att få men för livet är för stora för barnen. Även som vuxen skall man avstå från vaccinet om man är känslig för kvicksilver.


- När myndigheterna påstår att vaccinet är säkert lurar man folk. Myndigheterna måste helt enkelt ta fram ett kvicksilverfritt alternativ för barn och gravida kvinnor, menar Berlin.



Här hittar ni källan till artikeln.
(Hittade den dock först hos Åsa)

Mot bakgrund av denna artikel,
det faktum att av drygt 160 sjuka i Skellefteå så har endast en handfull behövt söka läkarvård,
massmedias "hype" och tendens att förstora upp allt,
och senast i dag kom beskedet åter igen att en dos ska räcka iställer för två (vad VET man egentligen, det ändras ju fram och tillbaka...)
samt sunt förnuft

- så ska jag INTE vaccinera mig.
Aldrig att jag riskerar att skada mitt ofödda barn.
Risken att jag skulle bli sjuk bedömer jag som minimal,
det enda som jag kan känna är lite skuldfyllt är att jag kanske kan smitta andra.
Men face it, man är sig själv närmst.

Hur ska du göra?!




Anna, djupsjö säger

känner precis som dig.. att risken är för stor för att riskera nått med barnen.. linuz är väl den hemma hos oss som ligger i riskzon för att bli ordentligt sjuk/dålig vid smitta men hellre ta de än att riskera att de blir nå hjärnskador.. hoppas ni mår bra ... kram

2009-10-14 @ 17:47:45
Sanna säger

Jag ska inte heller vaccinera mig, ingen mening. Masshysteri, det är det vad svininfluensan har blivit! LÖjligt, den årliga influensan dödar betydligt fler än vad denna har gjort. Dessutom har Mathilda haft svinis, så banrne ska inte heller får nån vaccin. Såna risker vill ju ingen ta!

2009-10-14 @ 17:47:53
sara säger

Ja, man kan verkligen säga att det blivit en hysteri kring det här. Förstår verkligen ditt beslut. Man vill ju aldrig riskera att skada sitt ofödda barn.

Jag mår lite knepigt efter min spruta, ont i armen och i musklerna. Min arbetskamrat fick feber och frossa. Så det finns ju en del biverkningar som är vanliga.

Men för mig kändes det rätt att vaccineras.



Jag ger verkligen Per Morbergs bok tummen upp. har mest skummat igenom den. Men det finns massor av recept väl värda att testa. Plus mycket intressant läsning. En sådan bok man plockar fram lite då och då och tittar i.

Visst var den fin min lilla plåtburk :) Vet inte vad jag ska ha i den, men det kommer jag nog på...

Liljekonvaljer är underbar så jag kunde inte låta bli ;)

Kram kram

2009-10-14 @ 18:08:20
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Hemlängtan säger

Oj, det är svårt det där. Jag har pendlat fram och tillbaka om jag ska vaccinera mig eller inte. När jag var på bvc sist trodde jag att jag hade bestämt mig för att vi skulle vaccinera oss men nu vet jag inte.

Visst är medierna duktiga på att förstora allt och skrämma upp oss. De senaste veckorna försöker jag att läsa så lite som möjligt för att inte bli skrämd.

Kram Jenny

2009-10-14 @ 18:22:49
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Nina säger

Nä, jag ska nog inte vaccinera mig! Inte älsklinge heller. Sam är för liten och med Melvin vet jag inte hur jag ska göra. Måste nog ta ett snack med hans far om det!

Tror media har förstorat upp det mycket oxå!

2009-10-14 @ 18:32:20
URL: http://ninuz.blogg.se/
Nina säger

Ja men kom förbi du!

Vi är bara hemma. Ska väl kanske fara och bada men sen är vi hemma!

Ja det är ju roligt att göra nått annat än att bara vara hemma.

Låter som du har något fint på G oxå!

Men det har du ju för jämnan ;-)



Ha en trevlig kväll =)

Kramen

2009-10-14 @ 18:43:33
URL: http://ninuz.blogg.se/
Mija säger

Jag vaccinerar INTE mig och mina barn.

(det är så jag känner just nu iallafall)

Vi vet helt enkelt inte något om biverkningarna än så länge, jag vill inte ge mina barn en spruta utan att veta säkert hur de påverkas av det..



Jag anser inte att vi är i högriskzonen heller, men å andra sidan känner jag ett visst ansvar för att JAG kan orsaka att andra människor blir sjuka också..



SVÅRT dilemma..

2009-10-14 @ 18:50:23
URL: http://mammamija.blogg.se/
Vendela säger

Jag velar fram och tillbaka. Nu har man ju de senaste veckorna inte hört så mkt om svinflunsan i media - smittan bromsades ju upp av den fina hösten - så då tänkte jag ett tag att det kanske var onödigt att vaccinera sig...men nu har ju smittspridningen börjat igen och expertisen menar ju på att det onekligen kommer bli en epidemi så nu funderar jag på att ta den ändå. Får väl se hur jag gör.



När det gäller dottern så ska de ju få en kallelse till BVC; så då tänker jag höra med sköterskan där om för- och nackdelar att vaccinera henne.



Kan dock säga att om jag varit gravid nu så hade jag nog också valt att avstå vaccinet. Det känns verkligen som ett osäkert kort och jag undrar verkligen om de hunnit säkerställa sig att det är ofarligt för gravida. Tänk om det blir några skador på fostret??



Samtidigt rekommenderar de gravida att ta vaccinet, och jag vet de som gjort det nu, men som sagt - jag hade inte heller gjort det om jag vore i din sits nu...



Många kramar

2009-10-14 @ 19:19:27
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Jenni säger

Jag tror inte det blir någon vaccination här heller...fast säker är jag inte.

Måste nog fundera och läsa på ordentligt först.



Nja, jag vet inte om jag känns palla med kvällar och helger jag heller men får väl se vad det blir.

Jag skulle ge det inskolningen och sedan bestämma mig så vi får se om det blir hemtjänsten eller inte.



Ha en fin kväll, här blir det Greys för hela slanten :-)



kram kram

2009-10-14 @ 19:26:23
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Ida säger

Jag som hade bestämt mig för att ta den trots att jag varit så kritisk, att det innehöll kvicksilver hade jag ingen aning om. Så nej nu blir det ingen spruta för mig heller, fy så fruktansvärt om lilla skrutten skulle få några skador av den, nä jag är tillräckligt orolig över det lilla livet redan som det är.



Men samtidigt är det lite konstigt att gravida rekommenderas att ta den, kvicksilvrets effekter är kända och de borde de tänkt på när det skulle godkännas.



Kram

2009-10-14 @ 19:32:42
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Åsa säger

Va bra att du hittade källan! Jag blir mer och mer säker på att jag inte ska vaccinera. Även om man ligger i riskgruppen som gravid så lär man ju inte dö om man får en släng av influensan.

Kram

2009-10-14 @ 19:34:28
URL: http://ostor.blogg.se/
♥ Mamma Russin säger

oj oj oj..

ja du gumman.. hur ska jag göra.. har ingen aning faktiskt.. för en vecka sedan var jag till 99% säker på att vi skulle vaccinera oss.. nu börjar jag vela.. :( dessa biverkningar är inte roliga alls.. gubben min har ju astma med, en lindrig sådan men ändå..



stina är ju iaf förliten.. men teensen kan ju få ta... hur ska man kunna beslutea detta?



KRAM

2009-10-14 @ 19:37:34
URL: http://enburkrussin.se
Linda säger

Hade bestämt mig för att vaccinera mig, och familjen. Men nu ångrade jag mig just... tack för informationen!

2009-10-14 @ 19:50:48
annas Perssonliga säger

Jag ska inte vaccinera mej. Har inte gjort det mot de vanliga influensorna heller. Mina barn är båda under 3 år så jag antar att de inte blir erbjudna och efter att ha läst den här artikeln ska de absolut inte få någon spruta!!



Sv: Fotot togs ute men vi hade 5+,vet inte om barnen hade ytterkläder den korta stunden eller om bara mössor togs av. Blir i vartfall spännande att se resultatet.



Kram

2009-10-14 @ 20:16:57
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Marianne säger

Jag är glad att jag inte är gravid just nu, de är ett ännu värre beslut för er.

Jag har från början tyckt att detta är en influensa som alla andra och de ska man inte (om man är frisk och kry) behöva något vaccin för. Kroppen måste fixa det själv!

Nu är jag helt övertygad om att läkemedelsindustrin får media att blåsa upp detta enormt! Usch, detta är verkligen så fullt gjort! Oroa hela världen, vi dagens människor, har nog med saker att ha ångest över!

Jag kommer INTE att ta sprutan trots att vårdpersonal borde göra de, just för smittspridningens skull... Men som du säger är även jag mig själv närmast!

Kram

2009-10-14 @ 20:23:15
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Marie Larsson säger

Är lite kluven i frågan. Har ju som arbetsuppgift att vaccinera folk... Vi lär få arbeta här när alla ska vaccineras för både den "vanliga flunsan" och för "baconfeber". Mycket sprutor blir det!!

2009-10-14 @ 20:29:27
lolla säger

halloj

jag har funderat bar lite på denna fråga men bestämde mig ganska tidigt på att INTE vaccinera mig...känner att det är sååå överdrivet allt med denna influensa och vaccinet som inte verkar vara väl testat och så...

Vi klarar oss nog skulle jag tro

kramen lolla

2009-10-14 @ 21:58:51
URL: http://lollashus.blogg.se/
Alexandra säger

jag ska vaccinera mig pga att jag jobbar innom vården... Jag har varit orolig och skeptisk mot vaccinet,MEN nu är det så att jag är nämligen gravid också (v 10-11)och läkare rekomenderar att ALLA gravida ska vaccinera sig!och jag vet om riskerna,men läkare säger att OM du får influensan så är det större risk att du blir jätte sjuk & fostret dör/eller får allvarliga skador än om du tar vaccinet. Men man måste göra det som känns rätt för sig själv. Jag är jätte orolig att jag ska få missfall eller fostret får något fel pga vaccinet,men vad dom flesta läkare anser så är riskerna väldigt små... jämfört med om du får influensan. Och jag kan säga att jag blir alltid sjuk då jag är gravid.. immunförsvaret mitt funkar ej! Men hannes så hade jag 39 graders feber i över 2månader! Och med clara hade ja magsjuka 3ggr och konstant förkyld... Så jag är jätte rädd att jag ska få influensan och skada mig själv och bebisen,men OM det blir något fel nu när jag tar influensan(om 2 veckor) så kommer ja aldrig kunna förlåta mig själv,men vad gör man?? Om ja inte tar den kan ja både smitta dom gamla på ålderdomshemmet å bebisen kan ju få nå fel då också... ja herregud ja får helt enkelt bara PANIK av detta!;( .. Det finns fall av gravida som dött pga svininfluensan,men inte nåt fall ännu nån som dött av vaccinet...

2009-10-14 @ 22:04:23
URL: http://alexandrashjarta.blogg.se/
Åsa säger

Sv: Jag tror inte att ryggen beror på "bara" graviditeten men det är en följd av att jag inte kan träna längre. När jag gör det så har jag aldrig ont i ryggen. Önskar att jag kunde träna nu oxå men det går inte. Vet egentligen inte varför men det jag klarar väl inte av ansträngningen antar jag.



Kram

2009-10-14 @ 22:27:06
URL: http://ostor.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Är ambivalent i den frågan. Själv tänkte jag försöka att undgå vaccinet för egen del vilket kan bli svårt efter som jag jobbar inom vården.

Min dotter har astma och då jobbigt med andningen redan i vanliga fall?

Så jag vet inte än.

Kramar Marie:)

2009-10-14 @ 23:15:48
Sanna - [ s a o s. b l o g g. s e] säger

Jag tycker det är galet svårt och pendlar mellan för och mot hela tiden. Nu blev det mer åt emot sen jag läste detta inlägg kan jag säga!

2009-10-14 @ 23:39:06
URL: http://saos.blogg.se/
Vanja säger

Finns så mkt för och emot, som att välja mellan pest och kolera å de blir inte bra ändå?! Men vi i vår familj tänker vaccinera oss - absolut!

2009-10-15 @ 07:45:42
Therese säger

ohh jag vet verkligen inte....är jätterädd.....tänker på min lilla som inte får vaccinera sig....ska vi andra göra det och inte han?....kanske han skyddas bättre då om vi andra inte blir sjuka..... JÄTTEDILEMMA!

Förstår att du grubblar nu med magen och allt!



Kram

2009-10-15 @ 08:09:01
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Emma säger

Taack för ett mycket intressant inlägg!

Jag har velat som tusan om jag ska vaccinera mig eller inte. Vi ska få den genom jobbet.

Hade bestämt mig tidigare i veckan men nu vette sjutton alltså!

Det känns nog inte så säkert att ta den sprutan ändå!



kram

2009-10-15 @ 09:29:09
URL: http://liljan.blogg.se/
Bantarbritta säger

Åh, det är så svååårt! Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Ena stunden tänker jag att jag bör vaccinera mig eftersom jag ligger i två riskgrupper, rejält överviktig OCH gravid, men nästa stund börjar jag tveka, TÄNK om det påverkar fostret, jag kommer ALDRIG att förlåta mig själv då. Egentligen känns det som om den enda anledningen till att jag ska vaccinera mig är att bebisen kan få vissa antikroppar genom blodet och skyddas lite efter födseln, men i övrigt känns det bättre att få den där himla influensan så att man bygger antikroppar på naturlig väg...

Nej, det är svååårt... alla dödsfall som har varit har väl varit människor som varit svårt sjuka sedan tidigare? Däremot hoppas jag att min mamma som redan har nedsatt immunförsvar ska ta sitt förnuft till fånga och vaccinera sig...

2009-10-15 @ 09:33:33
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Sara - Thaison säger

Hej Fina du,

Har du sovit gott? Det har jag :) Vaknade till en strålande dag.



Jag tänker inte vaccinera mig och skulle inte göra det efter att ha läst artikeln ovan. MEN det är mitt beslut och jag stöttar alla som vill ta den. Vi har alla olika anledningar. Jag personligen tycker att om man är en fullt normalt fungerande människa utan hälsoproblem. Då är det ingen fara.



Hoppas du får en bra dag,

stor kram till en underbar nyfunnen vän!

Sara

2009-10-15 @ 10:03:49
URL: http://thaison.blogg.se/
Nikita säger

jag ska INTE vaccinera mig! Det skulle aldrig falla mig in , ett vaccin som dem ändrar regler för hela tiden , som ej är testat och dessutom påskyndat, nej never!!

2009-10-15 @ 10:58:16
URL: http://nikital.blogg.se/
Ida säger

Enligt Gunnel Bäckström Barnläkare/gynläkare i Lycksele (vet inte vilket hon är) så är mängden kvicksilver så liten att du får i dig mer genom att andas. Man ska även kunna söka på Stefan Stenmark på VLL och där finna svar på frågor, jag ska gå in och titta sen.

2009-10-15 @ 11:29:49
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Eva säger

Vi måste vaccinera oss, iallafall vi som jobbar inom vården. Det roliga är att ALLA måste vaccinera sig, men dom som är sjukskrivna/mammalediga har inte fått någon information om detta.. Men alla måste göra det iallafall.

Jag bedömer också risken som minimal att drabbas och dessutom tror jag att de som blir så sjuka att de tillslut inte orkar längre i regel har en bakomliggande sjukdom som gör att deras immunförsvar inte orkar stå imot en flunsa. Jag drabbades inte av fågelflunsan heller, så varför ska jag drabbas av svininfluensan? Och vem säger att man inte redan haft den? Jag menar, det har ju varit förkylningstider och dom flesta har legat sjuk, vem säger att det bara var en "vanlig" flunsa?



Nej, jag tänker inte vaccinera mig sålänge som jag går hemma iallafall.. Sen när jag kommer på jobbet får jag väl se hur jag gör.

2009-10-15 @ 12:30:11
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
sara säger

Hej...

kikar in en snabbis :) Hoppas allt är bra med dig idag. Nu ska jag snart köra mamma till tåget. Hon åker idag. Är riktigt avis.. vill också till Thailand.

Kramkram

2009-10-15 @ 13:50:10
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Siri säger

Det verkar ju onekligen inte så bra...men det är väl så med nytt och oprövat.

JAg är ju inte gravid så jag kommer nog att ta sprutan!

Trevlig Helg!

2009-10-15 @ 14:15:17
URL: http://inredmera.blogg.se/
Dilemmat säger

Jag förstår ditt dilemma, och att det krävs en hel del tänkande fram och tillbaka. Men lyssna på ditt hjärta i slutänden, känns det inte rätt så gör det inte. Men hur som helst, på smittskyddsinstitutet går det att läsa lite om att kvicksilverhalten; Mängden kvicksilver i Pandemrix är cirka 0,0025 milligram per dos vilket är långt under gränsvärdena för exempelvis insjöfisk. Tidigare användning av kvicksilverföreningar i vacciner har inte haft några påvisbara negativa effekter, men allmänna miljöhänsyn har lett till att kvicksilverhaltiga konserveringsmedel har tagits bort ur vaccinerna. Pandemrix ställer högre hållbarhetskrav än vanliga influensavaccin och det är anledningen till varför vaccinet innehåller tiomersal.



För mer information om tiomersal, se Läkemedelsverkets sammanfattning av kunskapsläget för tiomersal.



Information om Pandemrix finns också i Läkemedelsverkets produktinformation om Pandemrix.



Jag hoppas att det kan finnas någon hjälp på SMI, annars kan jag bara önska dig lycka till i grubblandet och hoppas att du "hittar" den lösning som känns bäst för dig

2009-10-15 @ 16:14:18
Tomas säger

Jag är hemskt kluven. Som du skriver för andras skull vore det väl ädelt att ta den. Men jag tror banne mig inte att jag kommer göra det. Och jag förstår inte att det inte uppdagas mer om det som du skriver. Tänk vad många ofödda barn som skulle kunna dra skada av det där. Du får lov att smitta andra om det skulle bli så.

2009-10-15 @ 16:53:58
URL: http://tomasliv.blogg.se/
Erika säger

I min lilla familj kommer INGEN att vaccinera sig mot svininfluensan!Jag tycker att hela grejjen känns osäker & att det finns för lite information om vaccinet.Att alla som arbetar inom vården MÅSTE vaccinera sig, som eva skriver, stämmer inte enligt de uppgifter vi fick från våran områdeschef igår då frågan togs upp på personalträffen.

2009-10-15 @ 17:59:50
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Madde säger

Jag tänker vaccinera mej,i morron :)

kvicksilverhalten är tydligen inte mer än i en liten abborre..

Sen är de inte ett MÅSTE för vårdfolk att vaccinera sej,de är helt frivilligt.

2009-10-15 @ 19:19:54
URL: http://maddeochpojkarna.blogg.se/
Madde säger

Ja de förstår ja att du tänker annorlunda,när de inte är nån som vet hur de påverkar barn i magen.

Då få man nog fundera mer än en gång :)

Egentligen så tycker ja att man inte ska behöva vaccinera sej,men nu ha ja tagit de beslutet å de är ju mest för ja är rädd att jag ska smitta lilleman om ja skulle åka ¨på de. Ja man få se om man få nå biverkningar,endel få ju de va de "vanliga" influensavaccinet å endel inte :)

2009-10-15 @ 19:55:32
URL: http://maddeochpojkarna.blogg.se/
Veronica säger

Baconsnuvan.. jadu, jag känner som många andra skrivit här ovanför. Media har blåst upp det rätt ordentligt å läkemedelsindustin gottar sig i det hela.

Jag tänker inte vaccinera mej, inte heller mina barn. Vill inte riskera några besående men på mina barn. De är inte i nån av riskzonerna (inte jag heller eg, jag är "bara" vårdpersonal) och vad jag kan förstå så KAN man smitta andra även om man är vaccinerad.

Men mitt beslut kan ju ändras med tiden. Vi får se.

2009-10-19 @ 08:02:58
URL: http://veraw.blogg.se/
Sara Svensson säger

Måste skriva en kommentar, har haft kontakt med överläkare på infektionsavd jag arbetar på och dom skulle personligen både ta det om dom var gravid och till sina småbarn. Eftersom detta kvicksilver får man ändå i sig dagligen genom mat och luft, och det som dosen innehåller får man i sig på 5 dagar i vanliga fall. Det som dosen innehåller är alltså en fis i rymden.Så risken är större att bli allvarligt sjuk om man inte tar den. Tv/Media har gjort det här till en hysteri! Föräldrar ifrågasätter aldrig vaccinet som ges enligt programmet..det bryr man sig aldrig om att kolla upp, konstigt! Så litar man på att det ska vara bra så varför inte lita på detta!

2009-11-20 @ 11:16:38
Sockenvägens Söta säger

Sara S - Det rör sig inte om samma kvicksilver, finns olika kemiska beteckningar för de oliak sorterna och det är inte den "vanliga" om finns utan den farligare så det är därför inte jämförbart enligt forskare. Vidare så finns det viss forkning som pekar på ett eventuellt samband mellan en substans i det vaccin som Sverige valt att köpa in och adhd aspberger... så det är verkligen inte lätt att ta ställning. Man msåte gå till sig själv, och jag skulle inte ens dra ett bloss på en cigarret när jag är gravid även om jag vet att det knappast skulle ge barnet skador. Har vänner som legat i nya influensan och de säger att den är som vilken vanlig influensa som hellst, och jag tror nog de har rätt, ingen har dött enbart av den utan pga komplikationer och pga kroniska sjukdommar och tillstånd... Men som sagt detta är ett beslut som var och en måste ta för sig och sina barn! Finns INGET rätt eller fel, bara en inre övertygelse :-)

2009-11-20 @ 11:50:22
URL: http://lurans.blogg.se/
Sara säger

Absolut ska man känna för det själv! Men enligt läkare så är det inte farligt. Utan farligare att små barn blir sjuka, eftersom dom är känsligare. En vuxen klarar ju den här influensan utan problem om man inte är sjuk annars. Men är lite intressant hur forskare uttalar sig, enligt läkare jag har kontakt med personligen säger dom att vissa forskare vill utmärka sig i media och synas och därför vill dom gärna påvisa att det är farligare än vad det egentligen är. Men jag håller med dig om att det är svårt! Mina barn har ju aldrig varit sjuk och Emilia är ju över 2 år, så visst blir man kluven. Men ändå helt förstörd om man inte skulle ta det och dom skulle bli jättesjuka. Men som sagt man har ju ett tag på sig att fundera, för än så länge har dom ju inte ens sagt när så små barn ska få vaccinera sig och innan dess kan dom ju redan ha blivit sjuka! :/

2009-11-20 @ 14:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: