Matkällaren - Före & Efter

Ja, nu är vår matkällare så gott som färdig så nu ska jag sluta tjata om den. När jag började såg den väldigt risig ut pga en vattenskada vi hade i vintras. Jag funderade länge på om jag skulle inreda den modernt med förvaringssystem från IKEA, men bestämde mig efter att ha läst senaste nummret av Allt i Hemmet att jag skulle försöka få till den som en gammal matkällare/skafferi istället. Om jag lyckats? Tja... kanske inte fullt ut, men jag gillar att blanda nya och gamla saker, det blir både funktionellt och personligt på det sättet.

FÖRE







EFTER
















Vad har jag gjort? Egentligen inte så mycket, utan endast målat tak och väggar vita, samt potatisbehållaren och avloppsröret. Potatisbehållaren har även fått en text som utsmyckning. De trista vita masonit hyllorna med metallkonsoller, var lite för "moderna" och fick därför hyllspets för att smälta in mer med de ohyvlade vita hyllorna. Sedan har jag inhandlat lite nya saker, till exempel en ängel och två vita glasburkar med lock, allt från Miljögården (dessutom på rea så det var riktiga fynd!) Resten är ärvda saker, så summa summarum har källaren endast kostat 354 kr!

Det kan kaske tyckas "tomt" på matvaror i min källare, men skenet bedrar lite. Den stora sockerlådan rymmer exempelvis massor av fula konservburkar. De övriga plåtburkarna rymmer även de en del smått och gott. Dessutom har jag medvetet ställt ner några tomma glasburkar som skall fyllas upp först senare i höst när man kokat sylt, gele och saft. Den stora korgen är tänkt att rymma vinteräpplen från södern, och de emaljerade handfaten olika lökar (gullök, rödlök och vitlök). Och i nuläget gapar potatisförvaringen tom, men jag ska flörta med svägerskan och svågern frammåt hösten, så då ska även den vara över fylld förhoppningsvis... ;-) En påse morrötter ska nog också rymmas in där nere någonstans.

Klart är i alla fall att det nu kommer att vara betydligt trevligare att gå ner och hämta matvaror, det har till och med mannen medgivit (trots mutter om att jag dragit hem en massa "rat").




Nina Holmlund säger

Riktigt snyggt :) Kanon alltså. Bra gjort. Och tusan så billigt det blev dessutom. Tänk om man va hälften så påhittig som du :)

2008-08-06 @ 20:45:17
Faster A säger

Klart att lådan skall fyllas me potatis från LAPPMARKSBONDEN =)=) =)

2008-08-06 @ 20:51:45
Kia säger

Herregud! Du är verkligen duktig! Får jag låna lite av din energi????

;) Eller så kan du låna alla barnen mina en dag! skrattar

2008-08-06 @ 21:44:25
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5738
Ida säger

Fint det blev! Tänk om vår matkällare också såg ut så, då kanske man hade velat gå ner dit ibland ;-)

2008-08-07 @ 19:21:33
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Carol säger

Du vet ju som sagt att vi håller på att göra i ordning våran källare, så när den är färdig så kan du komma förbi och fixa en sådan mysig matkällare till oss oxå.. ;-) Kram

2008-08-07 @ 19:37:21
Marianne säger

Åh vad fint du har det!! (Synd med fukten, men de brukar ju va typiskt, de dyker alltid upp där man minst vill och anar.. Väldigt imponerad, var har ni allt rat som andra har i källaren tro?? :)

2008-10-08 @ 13:30:20
URL: http://mammamarianne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: