Ruths skaldjurspaj

Tänkte vara hygglig och dela med mig av universums godaste skaldjurspaj (jag håller just på att grädda en sådan i köket, doftar ljuvligt...) Det är en klassiker i vår familj, mamma har gjort den så länge jag kan minnas, och den är obligatorisk på vårt JULBORD (!).  Så pröva den gärna, passar särskilt bra så här i kräftkalas tider!

Ruths skaldjurspaj

Deg:
2 dl vetemjöl
75 gr smör
1 msk kallt vatten

Nagga botten och förgrädda i 10-15 min på 225 grader.

Fyllning:
200 gr skalade räkor
1 burk musslor i vatten
1 fp crab fish/surimi stick
1 dl mellangrädde
3 ägg
1/2 paket frusen dill (eller mer om man gillar dill)
ca 3 dl riven lagrad ost
salt/peppar efter smak

Vispa ihop äggen, grädden, spadet från musslorna samt dillen. Vänd ner räkor, crab fishen som du skurit i små bitar, musslorna samt den rivna osten. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min.

Ät och njut! (Den är dessutom lika god dagen efter om man ljummar på den i micron!)


Foto: Privat

Detta är den första av två skaldjurspajer, nu står den andra i ugnen och jag ska ta och börja med fyllningen till tacospajen (en annan favorit i vår familj, som brukar gå hem överallt, dvs även den är ett säkert kort! ) Jag vågar inte pröva något nytt recept en dag som denna, för tänk om pajen skulle bli oätlig?! Men som ni förstå gillar jag både att göra och äta paj, så sitter ni och "håller" på en asgod paj - dela med er av receptet!



Linda säger

Kan du inte lägga ut receptet på tacopajen med? Kan vara bra att ha någon dag när man inte vet vad man ska laga för mat :-)

2008-08-30 @ 09:22:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: