Adventskalender - tips!

Jag har sedan jag var en liten flicka varit löjligt förtjust i adventkalendrar. TVn:s, radions, chokladkalendrar, Kalle Ankas, ICA:s och diverse andra kalendrar brukade jag tjata till mig. Drömmen var att få ha en paketkalender... Det var nog inte själva paketen som lockade utan snarare nedräkningen inför doppare dan i sig. Denna förtjusning för att "räkna ned" sitter i än i dag. Således har jag fixat en "vuxen" adventskalender till mig och mannen - i år är den fylld med lotter av olika slag.

När Luran blir större kommer jag definitivt att fixa en paketkalender till henne. Men jag tar avstånd från massor av dyra och onödiga prylar som tenderas att ösas över barnen i juletid av stressade föräldrar med dåligt samvete. Har man många barn, eller helt enkelt inte vill späda på den köphysteri som råder har jag några alternativa strategier att dela med mig av.

Tips 1 är att helt enkelt dra ned på paketen till endast fyra stycken. Varför inte inhandla fyra spel eller andra mer kvalitativa gåvor som barnen får ta del av på adventsmorgnarna. Dessa fyra paket kan kanske läggas i fyra vackra strutar från Maileg (drömmer) eller varför inte i fyra numrerade julstrumpor? På det sättet får man en mysig adventstradition och kanske en trevlig söndagsförmiddag där familjen samlas för att spela spel, fika och umgås. 

Tips 2 är att varva sakerna i paketkalendern med lappar där man ger bort uppleveser och aktiviteter. Varför inte ge barnen ett lussebak, en pysselkväll, stöpning av ljus, en sparktur mitt i natten eller en kväll då man gemensat kokar knäck  och gör andra godsaker som "present"? Tid tillsammans är väl faktiskt det finnaste man kan ge sina barn?


 




Lovisa säger

Härliga tips du har !

2008-11-17 @ 11:03:06
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Nina säger

Älskar adventskalendrar oxå. Melvin har att de sen han va typ 3 år. Men har han ju inte hela december så iår blir de bara 11 paket här. Sen får han även en vanlig kalender och en med choklad i som hans yngsta morbror köpt åt han :)

2008-11-17 @ 11:49:02
URL: http://ninuz.blogg.se/
Nina säger

Så fort jag sitter vid en dator ska jag lägga ut lite kort på magen. Tycker inte om att visa hur fet man är överallt :-P känner mig som en valross. Å några kort sen helgen ska jag lägga ut :-) hatar att inte ha någon dator

2008-11-17 @ 12:31:38
URL: http://ninuz.blogg.se/
Erika säger

Du är en levande idéspruta, Therese...tack för det! :)

2008-11-17 @ 12:41:36
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Faster S säger

Barnen kommer då absolut att uppskatta o minnas tex. julbaket mer än alla dom där dyra leksakerna när dom blir lite äldre!

2008-11-17 @ 13:13:16
Sanna säger

Det var jätte bra tips. =) Underbara kvinna...

2008-11-17 @ 13:24:04
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Bantarbritta säger

Jag har ett till tips, att man kan baka 24st små pepparkakor, skriva siffror med kristyr på dem och hänga upp dem i ett band. Sen äter man en pepparkaka om dagen. :)

Jag vill se eran vuxenkalender! :)

2008-11-17 @ 13:28:47
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Faster A säger

E får en litet packet varje advent dvs 4 st i år får han en liten bok,sudd,liten tiger att ha på ryggan och en vatten flaska Summan av allt gick på ca 50 kr sen har vi alltid en kväll då vi bakar julgodis innan jul samt brukar han hjälpa mig att baka !! Kram

2008-11-17 @ 15:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: