Vaniljstjärnor

Vaniljstjärnor (ca 35 st)

150 g smör eller margarin
3/4 dl florsocker
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 vaniljstång
50 g röda coctailbär (fast jag använder gröna... mina kakor kommer att se mögliga ut ha, ha!)

Gör så här: Mät upp matfettet, florsockret, vetemjölet och potatismjölet på bakbordet. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg dem i de uppmätta ingredienserna. Hacka snabbt samman till en deg. Hacka coctailbären grovt och arbeta in dem i degen. Arbeta inte för länge eftersom bären då går sönder och färgar degen. Lägg kallt och vila ca 1 timme. Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut den kalla degen på mjölat bakbord till en tunn platta, ca 0,5 cm tjock. Ta med ett stjärnmått ut kakor som läggs på en bakpappersklädd plåt. Grädda kakorna till svag gyllenbrun färg i mitten av ugnen, i ca 10 minuter.

Ser väl hyffsat lätt ut, det borde jag klara utan större missöden - hoppas jag! Jag har i alla fall en dubbel sats som ligger och väntar på att få kavlas ut om en stund...


Receptet är hämtat ur Allers Julmagasin, sidan 17.




Anonym säger

Hejsan,



Visst är du med i utlottningen ändå!

Verkar vara lite krånligt lite överallt och ingenstans på bloggarna....??



Åhh ska du baka? Vad du är duktig!....mina kakor ligger på planeringsstadiet...med risk att där förblitihi



Lycka till i utlottningen!

Kram, Ulrika

2008-11-24 @ 13:27:11
Lovisa säger

Jag köpte ju Allers igår kom ju å tänka på dit tips tidigare så i går när jag var på affären så inhandlade jag den å den var bra (har ju oxå köpt en hel del andra tidningar ha ha)

2008-11-25 @ 11:23:54
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: