På begäran...

Mammas fiskgratäng
(4 personer)

600-800 g färsk eller djupfryst vit fisk (jag använde sej)
2 krm citronpeppar (men jag drog på mer)
1½ msk vetemjöl
3 dl mjölk
½ fiskbuljongtärning
250g svamp (jag rationaliserade idag och tog en burk champinjoner)

1 kg mjölig potatis
1½ dl mjölk (även här rationaliserade jag och tog en påse pulvermos...)

2 tomater (jag tog massor med körsbärstomater som jag halverade)

smör eller margarin
salt, vitpeppar

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Lägg tinade fiskfiléer i en smord ungssäker form. Krydda med citronpeppar och salt. Tillaga 5-7 minuter i ugnen. Häll av vattnen från fisken. Vispa ihop vetemjöl och mjölk. Koka upp under omrörning och tillsätt 1½ msk smör och buljongtärningen. Låt såsen koka någon minut. Fräs svampen i lite smör och blanda ner den i såsen. Smaka av med salt och peppar. Skala och koka potatisen. Häll av vattnet och mosa. Vispa ner varm mjölk och 2 msk smör eller margarin. Smaka av med salt och peppar. (Eller gör det j-vligt lätt för dig som jag gjorde och rör ihop en påse pulvermos). Skeda ut moset runt fisken i formen och häll såsen över fisken. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå såsen. (Jag spillde såsen över fisken och sedan moset på såsen, och tomaterna i moset, då får man ju liksom allt på samma gång när man öser upp - mer praktiskt anser jag). Höj temperaturen till 250 grader och ställ formen i övre delen av ugnen och gratinera i 5-10 minuter eller tills moset blivit brunt i topparna. Servera med rivna morötter eller en sallad.

Trots att jag fuskade med burksvamp och pulvermos blev denna gratäng kanongod - så jag kan tänka mig hur otroligt god den måste bli om man följer receptet...





Marianne säger

Tack tack!! Ska testa denna nästa vecka :)

2008-10-31 @ 07:52:34
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Erika säger

Ska absolut provas här med! Tack för att du tog dig tid å la ut receptet!

2008-10-31 @ 10:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: