Ge mig höst!

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Hösten är en underbar årstid. Alla underbara färger i naturen och den klara luften... För att inte tala om alla bär, svampar och älgar som väntar på att "plockas". Och på hösten SKA det regna och vara lite murrigt, så då behöver man inte klaga, utan bara njuta inne med tända ljus och mys. För att så fort solen skiner passa på att kratta löv och förbereda trädgården för vintern.

På tal om just årstider och att njuta så förenas allt detta i en av mina favoritbloggar Fyra årstider. För tillfället kan man njuta av bilder från Lottas lilla barkök som hon stylat så underbart höstlikt med rönnbärskvistar och äpplen.


Foto: Lotta/ Fyra årstider

Dessa bilder får mig att längta ännu mer efter promenader i skogen på jakt efter svampar och bär, eller bara för att njuta av naturens prakt. Jag längtar även efter att rönnbären ska mogna, i år ska jag nämligen försöka hinna med att göra lite rönnbärsgelé. En klick gelé till älgsteken är nämligen inte dumt!


Foto: Lotta/ Fyra årstider

Rönnbärsgelé med äpple

700 g Rönnbär
300 g Äpple
1/2 l Vatten
 8 1/2-9 dl Socker per liter avrunnen saft

Rönnbären får den bästa smaken om de är frostbitna (det kan man göra i sin egen frys, min anm.).

Rensa och skölj bären och låt dem rinna av väl. Skölj äpplena och skär dem i klyftor. Lägg frukten i en gryta och häll på vattnet. Låt koka under lock ca 15 minuter, eller tills bären saftar sig. Kläm bären mot grytans kant så att de krossas. Häll upp massan i en silduk och låt saften rinna av några timmar eller tills den slutar att droppa. Mät upp saften och häll den i grytan. Låt den koka 3-5 minuter utan lock och rör sedan ner sockret, lite i taget. Rör ordentligt så att sockret löser sig och låt saften koka sakta utan lock och omrörning i ca 20 minuter. Gör ett geléprov, dvs doppa en sked i gelémassan och låt dropparna falla ner i grytan. De sista dropparna ska vara sega och tunga när geléet är färdigt. Om inte, så låt gelémassan koka en stund till. Låt den stå 5 minuter och ta sedan bort ev skum med en hålslev. Ta också bort den tunna hinna som bildats på ytan. Ös upp på varma burkar, helst så fallade geléglas ur vilka geléet kan stjälpas upp. Låt kallna och paraffinera.

Önskar er som tittar in en fin dag!

KRAM
Therese





Amanda säger

jag håller med. Hösten är en underbar årstid. Vackra färger. Och jag tycker det är underbart med långa promenader utmed kanalen här i vackra Motala just på hösten. Där är lummigt och grönt och fint på sommaren, men höstens färger där slår allt.

Hoppas på en fin höst utan så mmycket regn.

Kram

2009-08-04 @ 09:07:41
URL: http://creyla.blogg.se/
Malin säger

Tack så hemskt mycket vännen!

Det känns underbart och det har varit svårt att förstå själv. Men nu längtar och väntar vi med spänning båda två och glädjen går inte att beskriva! =)

Det kommer nog att skilja bra precis ett år på vår och lille Sam, om dom inte ändrar en massa när vi ska till Lycksele. Så ett Januari barn kan det nog bli.

KRAM KRAM vännen och tack än en gång.

2009-08-04 @ 09:11:16
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Nina säger

Nej Usch, jag är inte redo för hösten än. Är i stort behov av sol och värme! Vill ha sommar! Hihi, ja så himla noga behöver man ju inte vara då de är ett förråd. Men fint lär de nog bli. Känns som de är evigheter sen jag va förbi hos er! Hoppas du får en bra arbetsdag. Själv ska jag måla lite då Sam somnat. Å kanske plocka lite blåbär :) massor av kramar till dig

2009-08-04 @ 09:57:43
URL: http://ninuz.blogg.se/
Madeleine säger

Hej. Hoppas allt är bra med er. Alla årstider har sin charm :-) Men jag gillar nog höst och vår bäst. Sommar är inte min grej.

När vi syltade och saftade när vi var unga och duktiga så använde vi alltid en saftamaja när vi gjorde saft och gele. Då slipper man en massa jobb och fort går det.

Kram kram till er alla.

2009-08-04 @ 10:36:18
URL: http://oapip.blogspot.com
Marianne säger

Håller helt och hållet med dej om att hösten är en underbar årstid, då finns det tid för lugn och ro, att bara vara, ta skogspromenader. Väldigt kravlöst! Känns väldigt välkommet efter en stressig sommar med mycket jag vill hinna.

Hoppas Ni får en härlig dag!

Kram

2009-08-04 @ 11:09:11
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
lolla säger

halloj

Jag gillar hösten mycket jag åxå, den är så frisk och fräch...men lite tidigt är det med rönnbärskvistar tycker jag..vill nog ha sommaren här ännu ett tag :-)

kramiz lolla

2009-08-04 @ 14:00:12
URL: http://lollashus.blogg.se/
Sanna säger

Åhh jag älskar ochså hösten.. jag är så trött på sommaren nu..Nu vill jag tända ljus och mysa framför en bra film på kvällarna. Känns inte som det är okey än...



Hoppas att allt är bra med dig vännen min..



Kramar om

2009-08-04 @ 15:03:19
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Vendela säger

Ååå - jag älskar också hösten och har alltid gjort det :-)) Din beskrivning av hösten låter helt underbar - längtar! Jag tycker det är lugn och ro på något sätt då...



Kram kram

2009-08-04 @ 20:52:48
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Emma säger

Rönnbärsgelen lät ju inte dum. Måste nog testa tror jag!

Jo cafee´t ligger ca 1 mil utanför Skellefteå så vi har ju rätt nära=)



Måste nästan hålla med dig om hösten, den är MYSIG!

Var en tripp till skogen idag och plockade lite blåbär o det var Hur mycket mygg som helst!

Ha det gott kramizar E

2009-08-04 @ 21:16:05
URL: http://liljan.blogg.se/
Mari säger

Näää! Stopp och belägg, vill suga lite på karamellen eftersom vi inte har några vintrar här längre utan bara höst ända tills våren;-)



Ha det så gott och kramen!

2009-08-05 @ 06:09:01
URL: http://marityrenia.blogg.se/
carola säger

jag älskar hösten.. Det är min årstid..

I bland kan jag tycka att sommaren är så mycket måsten och stress..

på hösten kryper man in i grottan, tänder ljus och dricker the:)



Jag är uppvuxen därute, du må tro att jag vill ha mitt drömhus som är "granne" med pappa..så rogivande..

sköt om dig gumman

2009-08-05 @ 09:39:24
URL: http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: