Jeans med sameslitning

I dagens LT finns det en artikel, även jämtradion uppmärksammade det liksom rikstäckande Nyhetsmorgon. Vad är det då som får sådan uppmärksamhet undrar ni naturligtvis?

Jo, jeansmärket Denim Demon som skapats av två samer. Till saken hör - och det är detta som gör det hela både exotiskt och galet - att de låtit 7 samer bära sina jeans VARJE DAG i sex (6) månader för att få de rätta slitningarna och nötningarna. Det har inte varit tillåtet att tvätta byxorna, så ni kan ju bara ana hur dessa stackare måste ha luktat efter ett par veckor för att inte tala om efter sex månader... då de exempelvis använts i arbetet med renarna i rengärdet.

Orginalen (dvs byxorna som samerna använt i ett halvår) har sedan skickats till Japan för reproduktion, och nu finns alltså dessa unika byxor med både personlighet och historia ute på marknaden. Vill du bli en lycklig ägare får du emellertid vara beredd att slanta upp drygt 3 500 kr...

Ett ren(t) fynd, eller?!






Sanna säger

=) Ja man kommer då på vad som helst.. men jag tror nog jag avstår =)



Hoppas din dag blir fin vännen...



Saknar dig massor..

2009-06-11 @ 09:04:16
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Malin säger

Ja, visst kommer man alltid hem med något åt de andra. Man glömmer som bort sej själv ibland och helst när jag skaffade Asterix. Då är det alltid något som följer med hem åt honom. Ja, det är ett frukthav utav dess like när man åker till stan, så absolut passar man på att handla lite, när man inte har världens bästa utbud av det här hemma.

Nädu, joggingtur i foppisar var inte alls någon höjdare ;) Ja, frusterad var jag på hög nivå igår kväll! Man blir så irriterad när det tar över saker i egna händer och göra precis som de vill och lyssnar inte ett skvatt på vad man säger åt dem.

Men visst är dom bra söta ändå! =) Man kan som inte sluta tycka om dom för det! ;)



Ha en jättefin dag vännen!

Kram kram

2009-06-11 @ 09:27:52
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Jenni säger

Det kan nog dröja med efterbilderna :-) Då vi måste hålla på när barnen inte är i vägen tar det ju lite längre tid.



Vi hade satt som mål att vara färdig före midsommar...tills vi kom på att midsommar är nästa helg!!!

Det hade vi missat :-)



Hm...klart, jeans blir ju skönare med tiden men vet inte om jag tycker den där idén var så bra. Fast det kommer säkert funka där det klassas som exklusivt med samer!

Japan som sagt kommer säker köpa idén med hull och hår :-)





Jo, springa med foppatofflor..låter inte som din smartaste idé ;-)

Snöra på dig joggingdojorna och bege dig ut ska nog se att flåset inte är lika dåligt som du tror! :-D



Ha en fin dag trots det trista vädret!

Kram kram!

2009-06-11 @ 09:42:27
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Malin säger

Ja, dom fyller år samma dag, min och Petras mamma. Lite småroligt! =)

Ska hälsa ett grattis till henne!

Kram kram

2009-06-11 @ 10:01:07
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Jenni säger

Hihi, jag använder ju dig som exempel och inspirationskälla!

Du fixade ju köket så bra på egen hand och hade då Svea runt benen...då tycker jag att Göran och jag som ändå är två ska väl fixa det här galant :-)



Kram igen!



2009-06-11 @ 10:06:12
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Speja säger

Ha, vilken kul grej. Det blir ju autentiskt i alla fall;)

2009-06-11 @ 10:15:20
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Marianne säger

Såg detta, himla roligt :) Att folk kommer på allt galet!

Jag tror nog att du skulle fixa att springa, men jag förstår att du inte tror de när du går ut med foppa och tar det värsta spåret i hela kommunen. Elljuspåret i Dorro vågade jag mej på en gång för länge sedan, och jag kan bara säga att jag aldrig provat igen, för de var en skräckupplevelse!



Runt sjön är de däremot toppen att springa!

Ha en fin dag!!

2009-06-11 @ 10:49:52
URL: http://mammamarianne.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Här har det plockats och fixats ser jag. Mycket fina saker har kommit fram. Tycker också att det är kul att byta om och ställa undan/fram saker. Helt plötsligt tillsammans med något man inte tänkt på förrut.

Hahaha jeans för 3500kr nja inte riktigt min pris kategori.

Ha en bra dag Marie:)

2009-06-11 @ 12:07:26
Lovisa säger

Men oj ja men du vet samer bryr sig ju inte hahaha

2009-06-11 @ 13:46:25
Anonym säger

va skoj att doroteas "präst" varit med o nöt jeansen i 6 månader. Då kanske dorotea får hamna på jeanskartan också.

2009-06-11 @ 21:53:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: