Sill och smör till midsommar lunchen



Dessa spanade jag in redan förra veckan, men köpte dem inte då. Till min stora förtjusning fanns de kvar när jag tittade in i torsdags på loppisen/seconhandbutiken som pingstkyrkan driver.

Sedan jag såg dem har jag inte kunnat släppa tanken på dem, min mamma eller mormor måste ha haft något liknande när jag var barn. De väckte en sådan nostalgi + att de passar fint i mitt blåa kök ;-)

Egen inlagd sill skall tillverkas med massor av rödlök och svartpepparkorn. Och eget smör skall också göras. Låt vanligt bregott bli rumsvarmt och rör sedan ned havssalt i flingor samt riven västerbottensost så har ni ett delikat smör som fungerar som ett underbart  pålägg på hårt bröd eller tunnbröd.

Och för en ynka tjuga kunde inte ens mannen invända mot detta kap!
Sillburkar och smöraskar är lika fula som diskmedelsflaskor att ha framme,
så jag är mer än nöjd :-)


♥  ♥  ♥


Tävlingstips:

Jag är med och tävlar om en fin pyjamas ifrån Kidsbutik tävlingen hittar ni hos En Mölnbobos Liv. Tävlingen är öppen för alla även er som inte har någon blogg. Tävlingen avslutas 10 juli vid midnatt.



Nina säger

Ja det va fina fynd =) Fast inget för mig då jag inte gillar sill. Fy, tvi och blä! Så nå sill på vårt midsommar bord blire inte!

Haha, ja absolut, bilen är perfekt för skogsbilvägar!



Vet faktiskt inte om hon ska va med. Hon har då inte sagt något om det!

Är små sugen på att fara och kolla. Kanske ska jag höra med någon om dom vill följa med... Det är ju roligt då det händer något!

2009-06-12 @ 11:45:58
URL: http://ninuz.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Visst kan man bli kär i burkar! Fast männen brukar inte riktigt känna dom vibrationerna, ifrån burkar just. Snygga sill och smör byttor du hittade, förstår att dom fastnade i ditt sinne och vilken himla tur att dom fortfarande fanns kvar när du kom tillbaka. Ska gå på loppis i morgon och jag hoppas att det finns något som lockar mig. Sist jag var på loppis på samma ställe så var det bara kläder, skor och väskor inget som jag direkt var road av.

När fyller du år då?

Jag blir så rörd och glad när jag för en sådan fin award med den motiveringen. TACK vad det värmer ska du veta. Här är det åska i luften så huvudet värker som bara attan, men jag ska nog lyckas klämma ur mig värdiga mottagare vad det lider.Ser liksom både tre och fyra datorskärmar där det bara borde vara en. Den ena awarden går naturligtvis tillbaka till dig.

Åh fotona på Luran utan lotofsar är ju så fina så det pickar extra i mitt hjärta.

Kram Marie!

2009-06-12 @ 12:38:22
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Therése säger

Ja det är alltid lika kul att fynda!



GISSA vad som kom med posten nyss :-)

ÅHHH DEN ÄR JU SÅÅ FIN!!

Jag är jättenöjd!

Ska strax lägga ut den ;-)



Min dotter kommenterade:

- En sån där kan du väl göra själv, mamma?

- Nä nä, det här är äkta konst förstår du, gumman!

Hi hi, och så är det ju förståss ;-)



Jag ska se om jag lyckas lägga in ett nytt kontonr. på vår lista,

lyckas jag inte med det så får jag be om hjälp när sambon kommer hem ;-)



Tack så jättemycket!

Kram Therése

2009-06-12 @ 12:52:58
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
lolla säger

hejsan

jättefina burkar du hittat och vilket pris sen....

jag äter ju inte sill,men burken skulle jag gärna vilja ha ändå.som prydnad...

nu försöker solen äntligen titta fram här på jobbet...

hur har ni det med vädret?

kramar lolla

2009-06-12 @ 12:58:19
URL: http://lollashus.blogg.se/
Tekla Maräng säger

Hihi Du har en award att hämta hos mig.

Kram och trevlig helg!

Marie

2009-06-12 @ 13:26:19
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Mari säger

Kan väl inte bli mycket bättre till sillen eller?

Jo vädret förstås...här har det regnat ta mej tusan oavbrutet hela dagen, stackars studenter. Men har hört dem väsnas så de har nog haft det kul ändå.



Kram och lycka till på "mässan" tror dina budskapsbrädor blir succé.

2009-06-12 @ 19:38:08
URL: http://marityrenia.blogg.se/
vintageretroprinsessa säger

Halloj tjejen :)

så här på kvälls kvisten :)

Vilket fynd såna burkar e verkligenf ina har en liknande som det står smör på :)

Perfekt då man gör eget smör :).

Visst e dte kul att fynda.



Jag har funderat på att köpa en gammal tvättbräda i rosa färg att ha på toaletten nere där vi har ros tema :)

Kan väl blir snyggt ?

sen kör jag en vanlig färg till toan uppe :)

Dvs trä färgad :).



Hoppas att barnmässan går bra och att ni får tur med vädret :)





Kram

2009-06-12 @ 22:09:51
URL: http://bambii.blogg.se/
Sanna säger

Vilka fynd du gör vännen.. perfekt till de blåa köket nu...



Kommer att bli jätte fint..

2009-06-13 @ 14:18:48
URL: http://sannasuppner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: