Varför ska det vara så svårt med namn?!

Så här drygt halvvägs i graviditeten börjar vi på allvar brottas med potentiella namn till Fröet. Vad ska det lilla livet heta när det tittar ut? Vi har en del förslag, men helt klart är att tjejnamn är lättare att komma på än killnamn. Desutom då vi bor på en så liten ort måste man "gardera sig" och ha lite flera namn på lut då vi är en hel hög som ska ha ungefär samtidigt - man vill ju inte döpa barnen till samma namn som någon annan, i alla fall inte om det endast skiljer ett par veckor mellan barnen och de i framtiden skall gå i samma skolklass.

Mamma Russin hade en fiffig idé som jag tror jag ska anamma. När hon väntade sin söta Stina så satte hon och hennes man upp en skoltavla i hallen och bad vänner och bekanta som hälsade på att skriva namnförslag på tavlan. Numera är det istället lilla Stina som Ritar & Målar på tavlan (som har ett jätte snyggt tryck som jag nog måste kopiera på en skoltavla till Luran).

 
(Klicka på bilden så blir den större!)

Det vore kanske lösningen för att bäbisen ska slippa heta Asgun, Tord eller Gurli?
Eller Dexter eller Vinston som jag gillar men som mannen stenvägrar. Hm... Jag gillar gammeldags och/eller lite ovanliga namn, medan mannen är mer skeptiskt till allt som inte låter som genuint svenska namn eller namn som låter allt för "påhittade".

Kanske ni som tittar in här kan hjälpa oss genom att lämna lämpliga namnförslag?


KRAM
Therese




Maria säger

Visst är det svårt med namn!!! Vi ör inte riktigt överens men lite förslag har vi. Vincent, Villmer, Hugo, Astrid, Alice...jag gillar Algot men det gör inte DAnne.

Sen får man se vad det blir när den lille kommer ut. Albin skulle först heta Villmer men det passade inte in på han ;-)

Hoppas du får en skön Fredag!!

Idag bär det av till stan för att köpa lite mer stämpel grejer;-)

Kram

2009-10-02 @ 08:39:22
URL: http://cupcake.blogg.se/
♥ Mamma Russin säger

hej gumman..

jag har mailat dig kortet.. :) hoppas det funkar bättre då.. kramkram

2009-10-02 @ 08:40:15
URL: http://enburkrussin.se
christin säger

Du gillar ju ovanliga namn och min Mammas Morfar hette Titus......fast han tyckte i n t e om det.



Må så grankott!!

2009-10-02 @ 08:45:10
Jenni säger

Det är svårt med namn, är så skönt att ha det klart innan.

Sanna visste vi tidigt att hon skulle heta så det var ju självklart när hon kom till oss...men lillebror däremot fick heta just lillebror i en evighet innan vi bestämde oss.

Det var lite besvärligt tyckte jag, kontstigt att inte ha namn på den lilla människan som kommit till oss :-)



Men namnet ska ju passa också, ka ha bestämt namn men när väl fröet kommer så stämmer det inte alls!



Letty och Ludvig hette min mormor och morfar och det tycker jag är så fint, tillsammans klingar de så bra :-)



Ha en trevlig helg!

Kram kram

2009-10-02 @ 08:52:35
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
marie säger

Oj, har du redan gått så långt??? Tiden rinner iväg.

Namn är svårt, detska ju passa alla i familjen i smaken. Och så ska det passa den lilla såklart.

Hugo tycker jag är gulligt, Tindra...Freja,...



ha en skön helg! Var rädd om dej! Kram

2009-10-02 @ 08:59:34
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Marika säger

1 Hugo

X Oliver

2 Erik



1 Wilma

X Matilda

2 Svea



Sen hälsar jag att senast imorse stämde jag av med pappsen och "juggekorven" kommer att inhandlas på lördag! Slutet gott allting gott, mums!

2009-10-02 @ 09:17:15
URL: http://www.marikaobenson.blogspot.com
Ida säger

Jag är tvärtom, några pojknamn har jag, men flicknamn har jag aldrig kunnat komma på. Men än har vi inte riktigt börjat fundera :-)

2009-10-02 @ 09:31:30
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Malin säger

Här lider vi av samma problem! Jag funderar och funderar, men har än så länge bara kommit på några enstaka flicknamn. Pojknamn är det mycket svårare med och LG påstår sej fundera, men har än inte kommit med ett endaste förslag :p Så vu får fortsätta att fundera. Så att man har några namn på lut innan den dagen kommer!

Hoppas att du får en jätte fin dag och att hela familjen får en underbar och mysig helg!

Stora kramar!

2009-10-02 @ 09:57:58
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
lolla säger

hejsan

namn är ju så kul.....

jag gillar namnen Edvin och Elvira de är mina absoluta favoriter och Milo...

Önskar hela er familj en jättefin fredag

kramar lolla

2009-10-02 @ 11:01:32
URL: http://lollashus.blogg.se/
Flingas mamma säger

jag ville oxå ha dexter med inte han, theia tycker jag om oxå men inte han ;P

2009-10-02 @ 11:12:32
URL: http://theresenorlin.blogg.se/
sara säger

Hej Therese

Sååå mycket härlig läsning jag har att ta igen här hos dig. Vet inte vart jag ska börja ju :)

Jag träffade en liten enmånaderskille igår. Fick till och med hålla honom och lukta på hans mjuka lilla huvud. Mmm, underbart med bebisdoft.

De hade fortfarande inte enats om ett namn. Det roliga var att de funderade på Dexter precis som du. Eller Vilmer...



Om jag hade fått ett en flicka till så hade jag döpt henne till Alice. Pojknamn är svårare...

Nu ska jag ut och ta en runda med Hubbe, innan det börjar hagla igen. Inget mysigt väder alls :(

Massor av kramar, hoppas din helg blir bra

2009-10-02 @ 11:20:07
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
♥ Mamma Russin säger

Stina , Anna , Linnea och Olle, Edvin det var de namnen vi valde mellan till slut.. Alla utom Linnea är släktnamn... :)



MEn det var roligt att skriva och sudda med namnen.. :) Svea var ett favvo namn som vi fick som förlag men det gick bort sedan... :)



Och ut tittade Stina Anna (ej som dubbelnamn) och visst kunde hon inte heta annat än det..;)



Nu har vi äntligen varit och shoppat loss på IKEA... Så nu ska här skruvas..



KRAM



2009-10-02 @ 12:02:05
URL: http://enburkrussin.se
Emma säger

Killnamn är så svårt men Mille har en favorit & jag min favorit, och de namnen är så långt ifrån varandra som det bara kan bli. Hehe. Tjejnamn är dock spikat tror jag för Mille verkar gilla min idé där. :)



Sedan tycker jag att det är viktigt att syskonnamnen passar ihop. Inte direkt Mikael & Mikaela men du förstår säkert. :)



Nej, dags att jobba igen :) Kram till dig!

2009-10-02 @ 12:09:59
URL: http://nouvellestar.blogg.se/
Angelica E säger

Dexter och Vinston är ju härliga namn!!! Jag gillar ovanliga namn och hade fått en liten till så skulle det säkert bli Dallas eller något liknande :D Våra små heter Zasha Charlie Avalon, Reino Texas Milton och Bianca Tiger Isabell.



Hoppas att du hitter lite roliga namn och du får väl övertala mannen :D



Kramar



Angelica

2009-10-02 @ 12:13:57
URL: http://angelicaee.blogspot.com
Therése säger

Ja, men det är verkligen jättesvårt med namn,

och man ska ju helst va överens med pappan också (och DET är inte alltid det lättaste, vi hade många OLIKA namn!)

Eftersom vi hade Ida och Filip sen innan,

ville vi ha enkelt och kort namn.

Och när vi hade velat fram å tillbaka rätt länge,

fick det bli Hugo när vi faktiskt upptäckte att det var namnsadagen den dagen när han föddes!

Och ja, vi hade ju såklart haft Hugo som ett exempel ;-)

Så lycka till!!

Oftast måste man ju också se barnet först,

Ida skulle egentligen hetat Fanny, men hon var en Ida ;-)

KRAM PÅ DIG!

2009-10-02 @ 12:27:12
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Sara - Thaison säger

Ja pojknamn är mycket svårare. När vi väntade Tess hade vi Tess & Maya samt Melvin. På väg in till BB så kläcker Stefan ur säg att om vi får en kille kan han INTE heta Melvin. Det hade han fått höra från engelsmännen som bor här att det är inget passande namn. Snacka om att jag blev galen för att han säger det i bilen - 2 timmar före bebisen skulle komma. Tack och lov blev det en tjej och vi var rörande överrens om Tess.



När vi väntade Viktor var det lättare för han ville ha Viktor då hans morfar hette det. Jag ville dock stava med c (Victor) men Stefan sa nej.



Vi har även thai-namn som andra namn åt kidsen.



Jag tycker om Dexter men jag är mycket säker på att det kommer att bli ett populärt namn.



Kommer jag på något bra så hör jag av mig.



kram sara

2009-10-02 @ 13:03:32
URL: http://thaison.blogg.se/
Alexandra säger

jo ja blev så nöjd me sängen nu:) ja d e ju super svårt me namn! Fredrik bestämde CLARA... ja hade thilde,nova&saga på tjej och RIVER på kille, men hon passade inte för nåt å fredrik ville clara å d blev d:) sen ville ja byta när hon va 2månader och döpa hon till FREJA,men d fick ja inte;P.. Sen när ja väntade Hannes,så hade vi Freja som tjejnamn och inget killnamn:)hehe.. men vi gick på kyrkogården och kollade efter namn(för ja vill också ha gamla namn eller ovanliga och namn som inte går att förkorta.,så d blev Hannes:) men d e absolut svårare me killnamn tycker jag.Ha en mysig helg:) Kram

2009-10-02 @ 16:11:39
URL: http://alexandrashjarta.blogg.se/
Sanna - [s a o s . b l o g g . s e] säger

Ja herregud det är skitsvårt med namn! Jag o Ronny har våra 2 favoriter (ett kill och ett tjejnamn) men rätt som det är passar det inte på bebis när man väl får se henne/honom. :)



Jag tycker förövrigt att Love är ett fantastiskt fint killnamn men Ronny stenvägrar. :D

2009-10-02 @ 16:36:05
URL: http://saos.blogg.se/
Anna säger

jag gillar Viggo som killnamn eller vincent..

tjej namn är ju selma eller saga och min favorit som kjelle vägrade tur vi inte fick en tjej:) Lily...hoppas ni har de bra , ditt recept på polkapajen såg riktigt mumsigt ut funderar på att göra den nästa vecka när jag fyller år.. tror de kan va en hit... förresten så har jag din uggla här hemma nu... kram kram...

2009-10-02 @ 17:28:07
Erika säger

Hugo, Vincent, Max, Julius, Algot, Vilgot, Alfons,

Lovisa, Anthon, Malte, Sixten, Seth.



Elsa, Siri, Ella, Saga, Wilma, Edith, Tove, Mathilda, Ester, Liv, Tyra, Lydia.

2009-10-02 @ 17:58:00
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Mari säger

Det är ju jättesvårt....



Hade inga namn till mitt första barn förrän han kommit ut och då blev det DICK, hmmmm, undrar vad jag tänkte på;-) Fast han har aldrig blivit retat eller nåt sånt, inte så många som heter det.



Dottern heter Linda och det bestämde Dick för han tyckte grannens dotter var så snäll;-) hon har förbannat han många ggr för sitt vanliga namn. Men hon är en Linda så är det bara.



Min kusins barnbarn heter Demon det är rätt kul och enkelt och annorlunda. Viggo gillar jag oxå likaså Max.



Felicia tycker jag är jättefint......



Nu är det bara att fundera på du har ju fått många förslag.

2009-10-02 @ 18:19:00
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Kristina säger

Betty eller Vilhelm ska jag kalla mina barn.

2009-10-02 @ 19:21:51
Christina säger

Elvis,Simon, Truls, Milo,Jens



Asta, Lovisa, Lina, Nea, Hanna



Att göra egna badsaker gillar jag för jag älskar att njuta i mitt badkar.

Ha en skön helg

2009-10-02 @ 19:34:19
URL: http://grandmother.blogg.se/
Bantarbritta säger

Vi har lite samma problem... Karln kommer med namnförslag som Lars-Åke eller porrstjärnenamn i stil med Stephanie och Cassandra. Nej tack! Själv är jag för fornnordiska namn, men det går inte hem hos honom, ;)

2009-10-02 @ 21:07:47
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
MissyElliot säger

Hej!

Hittade hit via mamma Russin...

Jag har två pojkar som heter Elliot och Elias, det är pojknamn jag gillar... Lite ovanliga, även om Elias klättrar på namnlistorna just nu...

;-)

2009-10-03 @ 09:56:51
URL: http://missyelliot.blogg.se/
Eva säger

Vackraste flicknamnen är ju så klart Moa & Alva ;)

fast så säger ju alla stolta mammor, eller hur.

Moa heter Moa Matilda och Alva Victoria, fast jag ångrar liiite att inte någon av dem fick Dorotea som andra namn... Både Matilda & Victoria är släktnamn. Skulle jag få en till tjej skulle hon ha hetat Saga. Jag tycker att DIN har heltufft namn!!!



Killnamn är myyyyycket svårare!

Emil, Oscar, Erik - går alltid, men hur många heter inte så?! Vincent, Sixten, Elliot, Dominic & Hector tycker jag är tuffa. Fast sen vill man ju att ungen ska kunna stava sitt namn och det ska rymmas på namnlappen på bänken ;)

Plus att det är roligt om namnen passar ihop. Så det är inte lätt!



Jag är "förstörd" genom jobbet på vissa namn. Vissa namn är liksom "likamedtecken" på en "rackarunge" ;)



KRAM från Eva

2009-10-04 @ 13:24:32
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Milla säger

Jag tycker att tindra är ett jätte fint namn eller Johan

2010-11-07 @ 17:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: