Hett om öronen

 
 
Som jag skrev tidigare blev det en rätt strapatsrik resa
när vi åkte och hämtade hem Mac.
 
Vi begav oss redan 04.00 på morgonen och var
därmed rätt ensamma utmed vägarna.
 
Således kom vi till Östersund i god tid och fick
bland annat beskåda Björn Ferrys omtalade julgran.
 
Med lite kaffe i magen fortsatte vi resan söderut.
 
När vi närmade oss Åsarna så såg vi något märkligt.
 
Det såg nästan ut som norrsken,
men norrsken är ju blågrönt så det kunde
det ju inte vara... Kanske ett ufo?
 
När vi närmade oss såg vi att det var en eldsvåda,
det gamla hotellet i Åsarna var helt övertänt och
brandkår, polis och ambulas hade just anlänt
till platsen och spärrat av vägen.
 
Som tur var fanns det en omväg så att vi
tog oss förbi, och även om hotellet kom att
brinna ner till grunden så var det tack och lov
ingen människa som skadades. Och det är
ju det viktigaste!
 
 
 
 
 
Vi fortsatte vår färd, och som tur var fanns det
nästan inga andra bilister ute så vi slapp
snörök och kunde köra på rätt bra.
 
Ytterligare ett stopp för kaffe och en korv i Mora
och sedan vidare mot Filipstad där uppfödaren skulle
möta upp oss så att vi skulle slippa köra de sista
milen och undvika det värsta ovädret.
 
Men då händer det som inte får hända,
bilen börjar krångla.
 
Turbon lägger av, och alla som kört en
diesel utan turbo vet hur bra bilen går då :-/
 
30 km/h i uppförsbackarna...
 
 
 
 
 
Men vi tog oss till Filipstad där vi fick träffa vår
lilla silversäl för första gången, och det blev kärlek vid
första ögonkastet och jag blev lite "all over the place" ;-)
 
Medan vi tog en kaffe med uppfödaren så hade vi
också sådan tur att snön som virvlat in i motorrummet
smälte, så när vi vände hemmåt fungerade turbon igen.
 
I alla fall ett par mil till snön åter igen hade packat
igen lufttillförseln. Det var nämligen massor av snörök
och oplogade vägar :-/
 
Men då fick bilen stå till sig igen medan vi rastade
Mac och fick oss lite mat i magen.
 
Sedan kunde vi  fortsätta vår färd, och nu
var det verkligen inget kul väder, snö, snörök
och vägar som inte var snöröjda.
 
Gissa om jag var glad att maken är yrkeschaufför
när vi rattade förbi en lastbil som åkt av och bilar
som stod i P-fickor och väntade på plogbilar?
 
 
 
 
 
Klockan var 23.20 när vi åter var hemma på Sockenvägen,
nu med en liten Mac som skulle göra sig bekant
med huset och dess invånare.
 
Barnen är överförtjusta i Mac, och Bus är också
väldigt ivrig på att få umgås med sin lillebror.
 
De hittade varandra direkt!
 
Dock är det Mac som säger ifrån då han fått nog,
han styr och ställer rätt bra med storebror ;-)
 
 
 
 
 
En annan som fått det hett om öronen är undertecknad,
oj vilket spring det blir ut och in för att undvika olyckor.
 
Och peppar, peppar så går det över förväntan.
 
Mac visar tydligt vad han vill och olyckorna är än
så länge lätt att räkna :-)
 
Vi har också börjat med grund/vardagslydnaden.
 
Prio ett är att få den lilla silversälen att lyssna på
sitt namn, samt via skojjiga lekar få honom att komma
inkallning då vi är ute på gården.
 
 
 
 
 
Att sitta fungerar si så där, men här satt han i alla fall
så länge att jag hann fram med kameran *ler*
 
Och som ni ser så är båda öronen på god väg att stå,
förhoppningsvis blir detta en kille som går att ställa ut
så att han därmed kan starta i ett jaktprov.
 
Mac är verkligen bastant och kraftig,
hans tassar är enorma...
 
Jag hoppas att han inte blir FÖR stor,
men hellre det än en tunn och snipig jämte.
 
 
 
 
 
Klart är i alla fall att både matte och Mac
behöver ut och röra på sina rumpor lite ;-P
 
Men inte ikväll,
nu väntar Morden i Sandhamn.
 
KRAM
 
 
 
 
 



Eleonore- jultävlingar! säger

ÅH så fin hund! Hur gammal är han? :)

2012-12-17 @ 20:33:32
URL: http://fikamed.wordpress.com
Linda/Candygirl säger

Vilken fin kille... Och väl värd den bökiga resean dit och hem.

2012-12-17 @ 20:49:19
URL: http://www.candygirl.nu
Emma säger

Shit vilken resa haha, tur att allt gick bra iaf. Å han är verkligen skit söt!

2012-12-17 @ 20:58:40
URL: http://emmaochviktor.wordpress.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Vilken resa...
Ååååh, Mac é ju helt bedårande söt!
KRAM

2012-12-17 @ 21:15:06
URL: http://skuggis.wordpress.com
Ing-Britt Rosenback säger

Ja varför ska resor gå smärtfritt...;). Tur iaf att turbon gick igång så fort ni tog en kaffe/matbit.
Men du så himla söt han är Mac eller Sälen som han nog kommer få heta av mig för all framtid hihi. Vad bra att Bus gillar honom oxå underlättar ju något enormt.
Vilken lycka att ha dig som granne, en sån korg lät då inte helt fel. Men när man visar sån uppskattning är det nog bara ett rent nöje att hjälpas åt vid behov.
Ha nu en fortsatt bra kväll och sov så gott, kram Ing-Britt

2012-12-17 @ 21:32:37
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Sv: Det é den där kameraväskan jag klickat hem. Ska få den i julklapp, så hoppas verkligen den é lagom stor till min utrustning! Den kommer imorgon!

2012-12-17 @ 21:34:06
URL: http://skuggis.wordpress.com
Marika Saarenpää säger

Sv: Asså?! Det får jag kolla in =)

2012-12-17 @ 22:09:24
URL: http://katrimarika.blogg.se/
Znogge säger

Åh, så härligt med en kompis! Fina är de båda två. Minns när vi hämtade Miss E. Herr Hund verkligen hatade henne! Men i dag är han som vax i hennes tassar ;-)

Kram

2012-12-17 @ 22:13:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
cecce säger

Men åååå så söt:-) Grattis!! Men vilken bilfärd!! Tur att det gick så bra som det gjorde.Det där hade jag aldrig klarat av med min skånska körovana!
Kan tänka mig att er lille valp kommer trivas ypperligt hos er fina familj. Ska bli spännande att få följa honom här!

Kramar Cecce

2012-12-17 @ 22:20:50
URL: http://www.ceccesblogg.blogg.se
tillåt mig drömma säger

Vilken lycka att ni i allafall hölls kvar på vägen i ett sånt förskräckligt väder!
Ljuvligt söööt är eran Mac.
Lycka till med att lära honom! Kram

2012-12-17 @ 23:03:28
URL: http://omvackrating.blogspot.com
Cissi säger

Skönt att ni kom hem oskadda efter denna låååånga och snöiga bilfärd!

Så söööt och jag är säker på att ni kommer att trivas tillsammans, allihopa <3

Hur var Morden i Sandhamn?
Sist dom gick tittade jag bara en kort stund, blev så besviken (gillade böckerna).

KRAM

2012-12-18 @ 07:06:55
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Tina säger

Men åh jag smälter! Han är ju så FIN! Och bilden på Mac och Bus ihop är ju bara för underbar! Ja jösses vilken resa ni hade vännen! Skönt att ni kom hem välbehållna till slut i alla fall! Massor av kramar!

2012-12-18 @ 07:42:36
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
fia säger

Så himmla söt liten gosis.
Jag blir alltid så svag för sådana små söta vovvar.
Morden i sandhamn missade jag helt .
Men hinner väl se nästa vända.
önskar dig en trevlig dag.
kram.

2012-12-18 @ 08:03:46
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
ida säger

SKönt att ni kom hem välbehållna är ju det viktigaste !
Men oj vilken bilfärd. SÅ söt vovve så man blir ju kär!.. Å vilka fina ögon. Kram

2012-12-18 @ 08:04:41
URL: http://idolinaa.wordpress.com
Mirja säger

Men gud så söt han är! Är ju själv med valp eller ung hund är han väl numer och man har svårt att fatta hur liten han var när vi hämtade honom. Ta vara på valp tiden, den är ju så mysig :)

Svar: Ha ha ja särskilt då de sover ;-P Har varit full rulle här nu på morgonen, men nu ligger han utslagen... Så söt, men om en stund är det säkert full fart igen och jag måste ut i snön för att pinka honom ;-D Gratis träning då den är som bäst *ler* KRAM
Therese Bjärstig

2012-12-18 @ 09:01:52
christin säger

Ääh, va fan menar du med en snipig jämte????? Såg du inte hur fin vår lilla jämtflicka är?
Skämt å sido så tycker jag att dom är fina båda dina hundar oavsett om öronen står eller inte, de har ju ett läckert kroppsspråk.....
Kram!!

Svar: Ha ha det var absolut inte er vovve jag syftade till utan Bus som emellanåt ser ut som ensnipig gädda... Han brukar bli så fin i kroppen efter en höst med mycket jakt, men i år blev det ju en innehöst så nu är han inte alls så kraftig/musklig å fin som han varit :-/ Men det är ju å andra sidan inte matte heller, så det går på ett ut ;-P Å oavsett örons som står eller svansar som slokar osv så är de ändå de käraste vänner man kan ha <3 KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2012-12-18 @ 09:57:34
ansepanse säger

vilken strapatsrik resa, Filipstad känner jag väl till :) jag bodde nära där, i Nykroppa, när jag var 11 - 12 år, vad snälla de var som kom och mötte upp er där, du slapp ni ju en rätt lång bit av den ändå så långa resan, han är ju så ursöt :) och det är Bus också ju, vad roligt att de går bra tillsammans, Nemo gjorde bara en enda olycka inne, det var nummer två och det hände just när vi kom hem efter att ha hämtat hem honom, det var ju mitt fel som inte såg till att han fick göra ifrån sig innan vi gick in, så rumsren, det var han egentligen på en gång :)
fast ett spring är det ju, gäller att komma ut så fort de vaknar och så fort de ätit och.....
Sv: Luran kommer säkert att kunna lära Mac konster, säg att Sluggos matte tränar och tränar, det kommer liksom inte på en gång
bamsigaste kramen vännen <3

2012-12-18 @ 11:16:00
URL: http://kinaguld.blogg.se
Maria säger

Jisses vilken resa!!! Tur att det gick bra iaf :-) han e väldans söt!!! Kram

2012-12-18 @ 12:56:30
URL: http://cupcake.blogg.se
Åsa säger

Ooo my good vilken resa, vilket äventyr, tur allt gick bra.
Söt vovven <3
Åsa

2012-12-18 @ 13:23:44
Sanna säger

Jadu, det är farligt i Värmland! Tro mig jag vet, har ju bott i Filipstad en gång i tiden ;-) En sån härligt luden familjemedlem ni fått :-) Kram

Svar: Ja nu när du skriver det så minns jg ju att du saft att du bott i de trakterna :-D Å ja, nog är det en liten gosig lurvig sak vi har, har inte hänte en endaste olycka det senaste dygnet, så han sköter sig bra... Dock har jag varit ute flera ggr i natt... så jag är trött till tusen.... Längtar verkligen tills parveln är rumsren! KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2012-12-18 @ 18:20:46
krajamaria säger

Söt!! :)

2012-12-18 @ 21:47:34
URL: http://krajamaria.blogspot.com
fjällripan säger

Vilken liten sötnos!! Det är ju så mysigt med valp :)

2012-12-19 @ 18:14:01
URL: http://susannelindsfoto.blogspot.com/
Lizas Lantliv säger

Hej vännen!

Nu har jag äääntligen fått in en bild, tjoho!
Men oj vilken resa!
Och såå ljuvligt söt han är er nya lilla familjemedlem!!
Förstår att det är fullt upp!

Trevlig kväll!

Kramar Liza

2012-12-19 @ 19:10:05
Miranda säger

Tur att Ni kom välbehållen hem! Oooo vilken sötnos dig gråtass är ♥ Man blir ju så sugen!!!! Men det blir inga fler här hos oss. Nu skall Eiko jagas in nästa höst och Thai skall göra sitt bästa på Nordiska, så jag har nog häcken full. Matskålen var en supergrej! Ha nu en fin kväll! Jag återkommer till din sida innan jul...bara allt lugnar ned sig lite =) Kram på Er!

2012-12-20 @ 17:01:47
URL: http://www.nogg.se/fjellripa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: