Produktplaceringar och inspiration

 
 
 
Senaste tidens skörd av julmagasin
som jag nu vågar visa då jag i ett svagt 
ögonblick skrev att jag inte skulle köpa
fler tidningar förrän i november...
 
I dag är det ju första november,
 här kommer några tankar och reflektioner
kring dessa magasin ;-)
 
 
 
 
 
 
Om vi börjar med Allt i Hemmet och 
Hus & Hems julnummer så är dessa helt okej.
 
Trevlig och inspirerande läsning i allmänhet
och en hel del fina hem, men.
 
Det kommer ett men.
 
För en som granskar varje foto i dessa tidningar
för att insupa maximalt med julinspiration så
börjar man snabbt se hur "köpta" tidningarna är
och/eller hur "sponsrade" personerna som 
visar upp sina stylade hem faktiskt är.
 
Det är nog exempelvis ingen slump att jag
i flera tidningar stött på den speciella vasen ni
ser på bilderna ovan, eller mattan nedan.
 
Produktplaceringar och smygreklam så det
skriker om det!!!
 
Jag har absolut inget emot reklam om det är
uppenbart att det är ett företag som står bakom
den genom att ha sponsrat/stylat ett rum i en tidning,
många gånger får man då fina köp- och julklappstips.
 
Däremot tycker jag det är lite fult att smyga
in "nya" produkter i de hem som för oss läsare
ska framstå som genuina och personligt
inredda av de som äger dem.
 
 
 
 
 
 
 
Och dessa två exempel är bara en fis i rymden,
när jag väl märkte detta så fick jag snabbt upp ögonen
för hur vissa produkter/detaljer återkommer dels på
flera ställen i samma tidning, dels i flertalet
av de olika tidningarna.
 
Och det tog liksom udden av julinspirationen och
glädjen att bläddra i magasinen :-/
 
Men läckra och personliga hem som exempelvis
det kitschiga hemmet i Allt i Hemmet får mig emellertid att
se mellan fingrarna och förlåta tidningsmakarna
och rent av njuta av min läsning!
 
 
  
 
 
Dock har jag svårt att tro att Kosta Bodas lykta i form av en
dödskalle ska ha ett sådant genomslag i människors
hem så här i juletider.
 
Det är nog ytterligare en genial produktplacering
som kommer att få oss konsumenter att 
springa och köpa dödskallar utan att
egentligen veta varför vi gör det...
 
Den enda som skulle komma undan med en dylik
lykta med hedern i behåll är Tomtens Dotter ;-D
 
Vad gäller Hem & Antik har jag ännu inte hunnit
bläddra igenom den, då jag fastnade i Underbara Julhem.
 
Underbar Julhem är nog den bästa tidningen så
här långt, jag gillar att se olika stilar och alltid är
det nått man kan snappa upp och omvandla
till sitt eget hem!
 
Dock märks det att flera (eller kanske alla?) av reportagen
är fotade i fjol, för här återfinns ännu julgranar i
glasburkar - ett fenomen som helt är borta
i reportagen i övriga tidningar.
 
Antagligen fotas de flesta reportage i 
de mer "produkt stinna" tidningarna nu i höst
för att så många nyheter och köpetips ska
kunna knökas in.
  
Granar i glasburkar är således ute, det
"nya" tycks vara lärkkvistar i glasburkar
eller vaser, alternativt målade grenar.
 
Och så måste varje hem med självaktning
visst ha en stjärna gjord av pinnar...
 
Bara så ni vet ;-P
 
Summa summarum, nu känner jag mig
rätt mätt och belåten på julmagasin,
det är nog endast Lantlivs julnummer
som kommer att inhandlas.
 
Den bästa och mest "up to date" inspirationen
man kan få är ju till syvende och sist att
kika in hos de inredningsbloggare vars
hem det är som brukar visas i 
de aktuella tidningarna.
 
Att läsa bloggar är ju dessutom
ett gratis nöje ;-)
 
KRAM
 
 
 



Erica AKA Tomtens Dotter säger

Haha, jag har redan en sån sen mååååånga år tillbaka. Vit dock. Men jag har andra röda dödskallar. Kanske får bli ett inlägg

2012-11-01 @ 09:58:06
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Ljuvligtvitt säger

Haha, men då får du allt önska dej en kanin i julklapp tycker jag ;) Tomten ska vara riktigt snäll i år har jag hört :D

Oj va du är uppmärksam! :P
Och du har helt rätt..det är trist med för uppenbar smygreklam..
Men jag har redan sett många ha granar i vas redan :) Hade tänkt att ha en själv i år igen.. Här finns då inga lärkträd :P Och det är ju julgransdoften jag vill åt :D
Och en stjärna av pinnar finns här också :P

Jag vet inte hur jag ska pynta i år, men längtar som en tok ändå :) Vill ha mycket vitt, men rött är julfärg för mig så det måste jag ha lite av ändå.. Och sen finns det lite pynt ala

Ljuvligtvitt säger

tradition som ska fram med ;)
(dumma telefon att ha så små "knappar" att jag skickade för fort :P)

Vilka färger går er jul i? :)
Tjuvtittat i kartongerna än?

Kramar <3
Åh du, TACK för fina ord tillbaka! *glad*

Popprinsessan säger

Köpte min första jultidning igår - Amelia jul. Det brukar dock vara samma år efter år i den så det ska bli spännande att se hur det är i år. Brukar vara några kändisar som får klä galna granar, lite recept och lite pyssel. Kanske får tid att kolla lite i den ikväll om jag har tur!
Kram

ansepanse säger

:) för visst är det så att de där tidningarna kostar en hel del?
har svårt att tänka mig att den där röda dödskallen ska bli en storsäljare
Sv: mm, det är synd på alla sätt och vis att vi inte bor närmare varandra, jag skulle allt vilja krama om dina busungar ibland och det var SÅ roligt att få prata med Luran - och självklart dig också <3
bamsekramar och en fin dag till dig vännen <3

2012-11-01 @ 10:56:42
URL: http://kinaguld.blogg.se
Gardenhouse säger

Ett så mitt i prick inlägg du gör mot tidningarna ;)
Uppmärksamhet gillas!

Vet du? Pälsen var min mormors också! Jag hade den på mig då vi gifte oss en nyårsafton för snart 23 årsedan...och fler gånger efter det såklart :)

Kram Sussi

2012-11-01 @ 10:57:17
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
ansepanse säger

Sv: <3 det kändes gott i hjärtat att Luran fortfarande kommer ihåg vårt besök :)
bamsekramar vännen <3

2012-11-01 @ 11:31:53
URL: http://kinaguld.blogg.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Haha varför begränsa sig? Jag har sju :-)
Tråkigt att snön gett sig av :-(
Kram

2012-11-01 @ 11:44:01
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
fia säger

Härligt med inspration .. hm ute med gran i glas burk...ja då är det inne för mig eller jag tar det jag gillar.
önskar dig en härlig dag .
kram .

2012-11-01 @ 11:57:19
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
Popprinsessan säger

Sv: Vilken bra idé med en spökjakt! Låter mycket, mycket roligare! Ikväll ska vi till biblioteket som arrangerar spökläsning utomhus vid ett stort "sagoträd". Kan bli lite spännande - om inte så är det ju bara att gå därifrån ;-)
Kram, kram!

Nina Liljedahl säger

Jag följde en blogg tidigare http://mittlivplandet.blogspot.com/
Den handlar om Lotta, hennes liv och hennes väg från vanlig bloggare till att bli fotograf och stylist. En jättefin och jordnära tjej verkar hon vara. Dock blev jag lite besviken när hon berättade i bloggen hur det går till att göra hemma-hos-reportage. Stylisten har alltid med sig nyinköpta (eller sponsrade?) grejer till det hem som ska fotas. Så hemmet stylas till viss del om innan fotografen gör sitt och fotar hela härligheten.

Det här hade jag misstänkt lite, fast mer att det var ägaren av hemmet som skulle fotas som hade köpt in en massa nya grejer inför fotograferingen. Men när jag fick reda på hur det går till, så tappade jag faktiskt intresset för heminredningstidningar.

Jag kanske reagerar fånigt, men det är roligare om det är "på riktigt" i hemmen man läser om, tycker jag.

Såklart att hemmen måste vara modernt stylade och lockande, vem skulle annars vilja läsa reportage om dem? Men det här kändes som lite fusk i mina ögon.

2012-11-01 @ 13:41:00
URL: http://stallskogalund.blogg.se
Thereses jul säger

Älskar att sitta och bläddra i alla dessa underbara julmagasin! Att få bli inspirerad att inreda, baka, laga mat och längtan efter att få ha julen hos sig.

2012-11-01 @ 13:59:59
URL: http://theresesjul.blogspot.com
Tina säger

Hej finaste! Åh du är så FIN! Tack för din omtanke! Nej Tuva har inte blivit sämre, tvärtom så ser vi en ljusning nu så jag tror att besöket hos doktorn trots allt gjorde henne bättre. I morse var jag och simmade och sen har det gått i hundra på jobbet idag. Hoppas du har haft en fin dag och GRATTIS till vinsten av den fina lyktan nedan! Massor av kramar!

2012-11-01 @ 14:38:38
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Elise säger

Jag känner en som jobbar med att styla hem inför "hemma hos"-reportage. Enligt henne stylas alla hem trist nog, saker tas bort och läggs till. Fast det är inte alltid produktplacering, utan stylisterna brukar gå till butiker och be om att få låna prylar (kommer till jobbet och lånar ibland) och då brukar de för det mesta plocka det som de vill ha, visst kan vi tipsa men de vet ju hur hemmen ser ut och vad som passar just där.

Svar: PRECIS vad jag anade/trodde!!! Lite fusk är det allt, ajg vill att det ska vara mer äkta, som de som bor där faktiskt har det... Lämnar en drös kramar å önskar er en fin Allhelgona <3
Therese Bjärstig

2012-11-01 @ 14:42:07
Emelie - Emelies Christmas säger

Kul att läsa dina tankar om tidningarna! :)

2012-11-01 @ 16:12:12
URL: http://emelieschristmas.blogg.se
Sandra V säger

Vad bra att du har ögat igenom tidiningarna och gjort en recension, då slipper ju jag köpa en massa tidningar och bli besviken! ;) Tycker också det är lite tråkigt med alla dessa stylade hem, fast samtidigt så är det ju ögongodis att inspireras av. Men det blir ju inte roligt när man ser samma produkter överallt, våga sticka ut liksom!
Jag kommer förmodligen att sätta en gran i glas i år igen bara för att! :)
Ha en fin kväll...

2012-11-01 @ 19:03:51
URL: http://sandraviklund.se
pysseliten säger

vet har ju turen att kunna skumma igenom dom på jobbet och det är massor av samma i många av dom ;(
Mycket roligare att se bilder på bloggar ;) mera personligt och vanligt .

2012-11-01 @ 20:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: