Min julklapp till mig själv

 
 

Min julklapp till mig själv har varit en
hälsomsam jul.
 
Tyvärr har jag varit och är fortfarande
förkyld, så någon löpning har det inte blivit.
 
Däremot en härlig sparktur med familjen och
promenader med vinterpratare i lurarna.
 
Förr om åren så brukade jag äta mig igenom
julen, jag har förvisso njutit av julmat i år med,
men i måttliga mängder.
 
Även Aladdinasken har min hand hittat och bland
annat norpat pralinen med körsbärslikör, men inte
hela asken som var brukligt förr...
 
Jag har liksom ställt om hela mitt tänk.
 
Om jag förr såg att mitt hus höll på att
brinna ner, så skulle det ju ändå gå åt h-vete
så vad gjorde jag?!
 
Jo, istället för att ringa brandkåren
och be om hjälp alternativt kasta på vatten
så närde jag elden med mer bränsle.
 
Galet!
 
Och så tröstade jag mig med att efter nyår,
ja, då skulle det bli andra tag.
 
Då skulle jag ta tag i renoveringen av
mitt eldhärjade hus.
 
Alternativt kan ni läsa liknelsen så här:
 
Vikten var ändå åt skogen, pekade rakt
upp så istället för att ta tag i den så var det
lika bra att njuta av julens godsaker i
ofantliga mängder.
 
Istället för att njuta med måtta,
kanske ta en promenad eller två för att
om inte gå ner i vikt i alla fall hålla vikten
gick jag all in och lade på mig ett par
kilon istället.
 
För efter nyår skulle jag ta tag i det
hela och bli mer hälsosam...
 
Jag är så innerligt glad att jag kommit från
detta tänket nu, och på riktigt lagt om
livsstilen. Frisk luft och motion får
mig att må toppen!
 
Inte bara nu, utan året om :-)
 
 
 

 
Förutom en hälsosammare jul så gav jag
mig själv en ny parfym.
 
Det blev Clean White Woods, en parfym som
jag köpte "oluktad". Dels så brukar alla Cleans
dofter falla mig i smaken, dels så brukar
allt som ha med skog att göra var bra,
så därför fick det bli den :-)
 
Och jo, den passar mig perfekt!
 
Nu ska jag tassa över till bästa grannarna
för att se om de bjuder på kaffe.
 
För jag misstänker att det är dit resten av
familjen gått medan jag var ute på min runda.
 
En runda som förresten fick en extra dimension
i dag då jag "hittade" en söt liten farbror som
varken tog sig fram eller tillbaka med
sin spakt på de glashala gatorna.
 
Jag som hade mina dubbade Ice Bugs på
tog farbrorn under armen och sparken i ena
handen och hjälpte honom dit han skulle.
 
Han blev så glad!
 
Farbrorn hann berätta om sitt tidigare jobb,
sin sjuka syster, sin sambo som han var tillsammans
med i 30 år innan hon gick bort och om sin systerson
som var 60 år - kanske hade jag gått i skola
tillsammans med honom?!?! (fniss)
 
När jag önskade farbrorn en god fortsättning,
och han tackade så mycket för hjälpen
 så var jag alldeles varm
inombords.
 
Och fnissade högt för mig själv när
han avslutade med en vinkning och sa
"Bye bye jänta".
 
Medmänsklighet i all sin enkelhet,
det är kanske den allra bästa julklappen
trots allt!
 
KRAM



Åsa säger

Härligt :) kram

2013-12-26 @ 13:29:56
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
cecce säger

Så bra att du hittat balansen i ätandet! Känner så väl igen "tänket" kring maten….inget kul/bra att hamna där. Någon slags självförstörelse.
Jag äter gärna och mycket under julen men försöker återgå till mina vanor direkt efter, utan dåligt samvete:-) Det funkar för mig!

Hoppas du haft ett riktigt fint julfirande och att du får en god fortsättning i julmysandet:-)

Kram Cecce

2013-12-26 @ 13:50:56
URL: http://www.ceccesblogg.se
Johannas Retro säger

Asså nu känner jag mig litedum här som inte hänger med... Har ditt hus brunnit eller var det bara en jämförelse? :O

SV: Tack söta du!

Hoppas du får en fin annandag! :) Kram

2013-12-26 @ 16:23:50
URL: http://johannasretro.com
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!
Vilken superbra present till sig själv, det borde jag ge mig oxå både parfymen och ett sundare liv ;). Här har vi firat tre dagar i rad och inte en enda liten promenad...
Imorgon ska jag jobba på fm sen ska vi in till stan för att byta lite julklappar och på lördag är det återigen dags för sista sittningen med julfirande och paketbyte.
Va roligt att ni hade Tomten på besök, hit va länge sen han kom ;). Men väldigt tråkigt att du kände dig stressad mest hela julafton. Här var det ganska lugnt och jag hade förberett det mesta.
Nu ska vi titta på The hunger game 1 igen för att friska upp minnet innan vi ska se tvån på bio.
Hoppas du känner dig lite bättre från din förkylning och får vara frisk resten av ledigheten.
Många kramar Ing-Britt

2013-12-26 @ 17:41:44
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Ja, det bästa är att äta med måtta. I vår familj slåss vi om körsbär i likör! :) Så bra att du kom & hjälpte den stackars farbrorn till rätta! Hoppas ni har en mysig kväll! Kram

2013-12-26 @ 17:44:00
URL: http://skuggis.wordpress.com
Åsa säger

Kul att träffa god vän från förr :)

Nu har jag lagt ut värsta bildbombningen... del 1 :D

I morgon samt på måndag jobbar J så nu är själva julledigheten strax förbi (för honom) får se vad jag & Elin ska hitta på i morgon, vi måste i alla fall köpa mjölk...

Ha en skön fortsättning på söndagen hade jag tänkt skriva, men det är ju torsdag i dag, kram

2013-12-26 @ 18:30:59
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Linda / CandyChristmas säger

Det är så skönt att känna att man kan vara till glädje för andra.

Duktiga du som inte frossar - det gör inte jag heller. Ingen jogging här. Maken är ju ledig så vi promenerar. Men det går ju knappt färdas ute. Blåis överöver allt. där det inte är översvämning (som i vårt garage tillexempel.

Förresten - dukningen ligger ute nu.

2013-12-26 @ 18:40:50
URL: http://www.candygirl.nu/
ansepanse säger

:) vilken härlig farbror :) då blir man glad, eller hur?
du är förståndig i ditt tänk, mycket förståndig, unna dig lite gott men i lagom mängd och sedan vara ute och röra på dig, tummen upp för dig vännen
Sv: önskar också er en trevlig kväll
massor av kramar <3

2013-12-26 @ 19:08:10
URL: http://kinaguld.blogg.se
Znogge säger

Här får det nog bli det klassiska krafttaget trots allt! Men, men... Grattis till att du är så klok och genomtänkt.

Kram

2013-12-26 @ 19:51:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
TJUGOFEMMAN säger

Så mycket bättre julklapp kan man nog inte få!
Jag har själv gett mej en likadan :)
Fast med lite fusk, för jag byter ut några måltider mot pulver, men det funkar, jag går ner och det peppar mig till att äta det jag äter nyttigare. Och jag tackar nej till sötsaker, - 6 kg på en månad nu :)

Verkar som ni fick en mysig jul :)
Och det var ju klockrent att vänta med att ställa ut den där skylten till sista sekund ;) haha. Här skulle den nog behövt åkt in precis innan tomten kom, jösses va otåliga och bråkiga dom hann bli...

Ha en par lugna dagar dagar innan det blir partajat på nyår igen :) Vad ska ni hitta på då förresten?

Kramar ♥

2013-12-26 @ 21:09:05
URL: http://tjugofemman.blogspot.se
Popprinsessan säger

Vilken underbar julklapp till dig själv! Jag hörde en grej precis innan jul som jag tog till mig: Släpp kontrollen, men tappa den inte! Och jag har gjort lite som du, ätit allt, men inte hur mycket som helst - och det känns toppenbra! Jag har också varit förkyld och är fortfarande väldigt hostig så det har inte smakat med glögg eller vin eller så heller, så de kalorierna har jag liksom sparat in på :-)
En stor kram till dig och god fortsättning!

2013-12-26 @ 23:04:44
URL: http://www.popprinsessan.se
ansepanse säger

SV: kommer inom och önskar dig och de dina en fin dag
J är ledig idag men Maja har jobbat
bamsekramar <3

2013-12-27 @ 11:22:59
URL: http://kinaguld.blogg.se
En plats i solen säger

Härligt när man ändrar om i sitt sätt och tänka. Det måste jag med göra! :) Önska mig lycka till! :)

Hoppas du fick ditt kaffe hos grannen och det är så kul när man kan hjälpa andra, inte lätt för de äldre när det är så halt, Kul han kalla dig jänta när han nyss undrat om du gått i skola med hans systerson haha

2013-12-27 @ 12:36:53
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
En plats i solen säger

Härligt när man ändrar om i sitt sätt och tänka. Det måste jag med göra! :) Önska mig lycka till! :)

Hoppas du fick ditt kaffe hos grannen och det är så kul när man kan hjälpa andra, inte lätt för de äldre när det är så halt, Kul han kalla dig jänta när han nyss undrat om du gått i skola med hans systerson haha

2013-12-27 @ 12:37:26
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
Mandelhjärta säger

Klickar på "gillar"!! ;))
God fortsättning!

2013-12-27 @ 15:29:03
URL: http://mandelhjarta.blogspot.se
Tina säger

Åh vad duktig du är hjärtat! Jag hoppas också komma dit en dag! Och så härligt att få hjälpa en gammal man som blir så tacksam! KRAM

2013-12-28 @ 18:50:28
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: