Åter igen gryr dagen

Mobilbild tagen från stugfönstret, solen är precis på väg upp.
 
 
Dagarna i Abisko bjöd på spektakulärt fint väder.
Kallt om morgonen, men så fort solen visade sig
blev det härliga vårvinterdagar - som dock
tillbringades inomhus till största del.
 
De klara nätterna gjorde även att norrskenet framträdde,
vilket gjorde de tillresta Aurora-turisterna från
främst Asien överlyckliga.
 
25 000 kr bara för att se norrsken, där ser man
hur lätt man blir hemmablind och hur "rik" man är
genom att få se sådant gratis ;-)
 
Det var en intressant och givande konferens som
gav många fina kontakter, idéer och kunskap.
 
 
 
På väg från stugan till Turiststationen för att äta frukost,
då fick man njuta av vyer som denna av Lapporten.
 
 
Tur att konferensen i sig kändes givande, för mindre
roligt var resan dit och hem som gick med taxi, flyg och buss.
 
Jag lämnade Sockenvägen i tisdags kl. 15.15 och kröp ner i
sängen i stugan i Abisko kl. 01.30. Hemfärden påbörjades
kl. 11.15 och jag klev in genom dörren där hemma
först kl. 21.30 på fredagen.
 
Efter att ha flängt runt så där stämmer verkligen uttrycket
"borta bra men hemma bäst" törs jag lova.
 
Särskilt som maten var si så där i Abisko.
Att äta gott är ju annars halva tjusningen
med att åka iväg på konferenser ;-P
 
Dock inte denna gången.
 
Strömming med 99% ben och panering,
överkokt torsk samt återvunnet potatismos likväl
som soppa ger maten underkänt.
 
Behöver jag säga att jag ätit som en häst sedan jag
kom hem?!
 
 
 
 
Jag skulle gärna vandra Kungsleden någon gång,
men lite av tjusningen förlorades då en av de närvarande
från samebyn i området beskrev sträckan som världens
längsta utedass...
 
 
Nu väntar en ny vecka och nya utmaningar,
jag har redan tagit ut riktningen.
 
Fortsatt jobb med en forskningsansökan samt att
knyta ihop trådarna från konferensen i Abisko
är det som står på dagordningen.
 
Dessutom måste jag försöka få tag i
Femtio nyanser av frihet. Grämer mig rejält
att jag inte köpte den på Arlanda, jag vill
ju veta hur det går...
 
Fast å andra sidan är det kanske bra att den
inte tar upp min tid, jag har ju en hall att måla
ytterligare ett varv, samt en hund att träna inför
den kommande helgens utställning.
 
Hoppas ni får en fin start på er vecka!
 
KRAM
 
 
 
 
 
 
 



Linda säger

Härliga foton. Synd att ni inte kunnat vara mer utomhus.

2013-03-18 @ 07:38:45
URL: http://www.candygirl.nu
Ida säger

Vad bra att du haft en givande resa. Men ush vad trist med maten. Skönt att komma hem sen då :-)
Ha en riktigt fin dag!
Här blåser det något fruktansvärt så blir tungt att cykla till jobb sen :-S
KRAM!

2013-03-18 @ 07:51:19
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Frida säger

Så vackert! Norrsken och lapporten står på min lista på saker jag vill se!
Hoppas får en en bra vecka! Kram

2013-03-18 @ 07:54:57
URL: http://fridala.blogspot.com
Åsa säger

Tack för att Du delar med Dig av dessa vackra bilder.
Jag har bara varit i Abisko sommartid, väldigt vackert även då.
Huvva så tråkigt det lät med maten :( halva nöjet att bo borta brukar ju vara gott käk.
Flög Du till Stockholm först för att sedan ta Dig norrut igen?
Nu hoppas jag Din måndag blir bra och att Du hinner allt Du tänkt *kram*

2013-03-18 @ 08:37:53
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Sara - Hold on be strong säger

Fina bilder!

2013-03-18 @ 09:55:09
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Norrsken skulle jag vilja se! Trist att maten inte va god... Ja, borta bra men hemma bäst! Önskar er en fin vecka! Här e det vab...
Kram

2013-03-18 @ 10:00:32
URL: http://skuggis.wordpress.com
Ing-Britt Rosenback säger

Hejsan vännen!
Låter som om din resa varit både givande och påfrestande. Tur att du tyckte om föreläsningarna så det kändes värt den långa resan. Tråkigt med maten som ju alltid är väldigt viktig och när man är och reser vill man ju att det ska vara extra gott.
Ha nu en bra start på veckan, kramar Ing-Britt

2013-03-18 @ 11:19:20
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Lizas Lantliv säger

Åh va vackert!
Förstår att det är skönt att vara hemma igen!
Maten lät inte som någon höjdare!
Jodå vi har lite snö kvar bitvis men imorrn ska vi visst på mer...!
Bli inte rädd nu men inatt har jag drömt om dig...!!
;) Det är nog för att jag saknat dig här på bloggen o inte tittat in varken på min egen eller någon annan blogg på hela helgen!

Ha en bra dag!

Massa kramar!

2013-03-18 @ 13:32:03
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
Znogge säger

God mat hör verkligen till och det ni fick hade jag inte jublat över heller... Hoppas du kommer över boken. Jag tyckte den var så där men ville ändå veta hur det gick!

Kram

2013-03-18 @ 18:58:59
URL: http://znogge.wordpress.com/
Emma säger

Tråkigt att maten va så dålig.. för den är väldigt viktig iaf för mig :) Har du läst alla dom där böckerna? För visst är den du skrev om sista delen? Hoppas du får en trevlig vecka. Kram

2013-03-18 @ 21:12:53
URL: http://emmaochviktor.wordpress.com
ansepanse säger

vilka vyer :) jag har ju sett Lapporten några gånger, den är verkligen magnifik, J och jag och våra dåvarande vovvar har gått en bit på den där Kungsleden, men bara en dagstur, inte längre, visst vore det härligt att få vistas i fjällen längre tid
kramar vännen <3

2013-03-19 @ 11:18:39
URL: http://kinaguld.blogg.se
Jennie säger

Hoppas du får tag på boken, annars får du väl beställa den. Jag läste ut den häromdagen och blev som tom inombords efter. Man har läst och suktat efter mer för varje sida man läst och sen när sista sidan är läst så kändes det tomt.

Svar: Ja, jag fick napp så nu hoppas jag få låna den SNART för tvåan slutade ju på ett sätt som gör en grymt nyfiken på hur det ska gå. Kn tro dessa böcker kommeratt rendera i en riktigt spännande film sen,,, Ser fram emot det! :-D
Therese Bjärstig

2013-03-19 @ 19:34:58
Eva säger

Nu ÄR det läääänge sedan jag kikat in hos dig och uppdaterat mig med dina fina foton & livsglädje. Sedan jag blev med iphone så är datastunderna lätträknade och blogglivet har liksom bara "dött ut". Idag när jag liks ligger hemma med halsfluss och har ybertråkigt, så sparkade jag liv i datan. Den första blogg jag längtade efter att
besöka var din! Så här är jag, för en stund iallafall. Jag har stängt min egen blogg och leker enbart på instagram, FB och twitter.
Vad TRÅKIGT att du inte fick en fin upplevelse av mitt älskade Abisko! delar av min hemmaplan sedan 20 år. På hösten åker jag alltid dit minst en sväng, oftast fler och för det mesta blir det även en tur på våren. Abisko har så mycket att bjuda på och du måste ha haft maximal otur med allt, så trist!
Och vilken omväg du fått resa! Jisses!
Hoppas du inte är avskräckt av att resa till norra Lappland nu och att du vill återvända till oss igen :)

KRAM från Eva

Svar: Hej rra goa du! Som jag saknar dig ska du veta å dina ljuvliga bilder från dundret å toppturer.... Ang Abisko så älskade jag omgivningarna, skulle gärna åka upp på hösten som är min favoritårstid och vandra.. Det var maten som inte föll mig i smaken, så endera självhushåll i någon av de fina stugorna, eller lyxa å bo i högfjällshotellet ;-D Det vore nått det! Så klart jag återvänder, även om jag känner mig tryggast å mest harmonisk nedan trädgränsen i min skog *ler* KRAM och en fin påsk önskar jag er <3
Therese Bjärstig

2013-03-25 @ 17:10:59
URL: http://web.stagram.com/n/cloudberrie/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: