Källartrappen

Källare är otäcka och kalla platser som luktar illa. Punkt. Vi lastade ner allt skräp vi hade i vår källare bara för att slippa se det... Men sedan jag tog mig i kragen och fixade vår matkällare efter vattenskadan, och sedan även vår tvättstuga, kände jag att det också var på sin plats att fixa till trappen ned till källaren så att källaren skulle kännas mer välkomnande. För att förstå hur hemskt det var innan visar jag några synnerligen dokumentära bilder av vår trapp och likaledes vår röra som vi hade där nere innan jag påbörjade detta seglivade projekt...


Före:





  
Foton: Privata


Efter att ha gått i mål med mitt "renovera-trappan-projekt" så kan jag meddela att vår källare numera är ljus, varm och välkomnande. Dessutom doftar den gott sedan fuktskadan är åtgärdad. Nyhängd tvätt tillsammans med en doftpåse gör att det numera är en fröjd att gå ner i vår källare! Det är dessutom säkrare än tidigare. Trappen var nämligen glashal efter många års fernissande och lacklager, det är ett under att jag och mannen inte brutit något under de år vi haft trappen på detta sätt. Nu är den säker eftersom jag satt dit halkskydd som dessutom är sköna att sätta nakna fötter på då man varit nere i tvättstugan och duschat (vi har endast badkar uppe på toaletten).


Efter:



  



  
Foton: Privata


Källaren går nu i grått, vitt och svart. Borta är allt "rat" och spikar och krokar längst med väggarna som riktigt uppmanade till att spara på allt och hänga dit det skräp som man samlat på sig. Jag har dessutom forslat bort påsvis med kepsar till mannens förskräckelse. Kvar blev endast den vackra och praktiska spindelkroken. En tunn gardin hängdes framför den fula ytterdörren som ska bytas till sommaren. Dels släpper gardinen in dagsljuset från dörrfönstret, dels förhindrar den visst kallras. Perfekt! Tre glaskulor med värmeljus samt en vägghängd zinkvas med en vit kalla är de enda utsyckningarna, tillsammans med tre svarta ljuslyktor på en nich under trappen.

Det enda som är kvar att göra i källartrappen är väggordet Carpe Diem som ska in under de tre svarta lyktorna på nedersta bilden till höger - men det får bli morgondagens projekt!





Sanna säger

Det var jättefint, vilken skillnad...

2008-11-20 @ 21:33:17
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Eva säger

Inte var väl eran källartrapp för gräslig innan heller, men dock vart det tusen gånger bättre när du varit framme med färgburken.



Här hemma går källartrappen och resten i brandrött och orange, varvat med mörkgröna dörrar!

Vilken dröm;)



2008-11-20 @ 21:42:58
URL: http://evatuss.zoomin.se
Nina säger

Blev kanon bra de där. Du är ju så himla duktig. Blev ju som en helt ny trapp. Å gardinen gjorde ju sig bra där.

2008-11-20 @ 21:42:58
URL: http://ninuz.blogg.se/
Giesela säger

Wowowoowwowww !

Vilken skillnad, superfin hall / trapp.

Visst är det roligt med förändringar.

Stor kram från Fru Rinse ;0)

2008-11-20 @ 22:11:54
URL: http://www.realrinse.se
Lovisa säger

Åå härligt !!!

SÅ fint det blev ! Kul å se för vi ska oxå renovera källaren å trappen ner (efter tre andra rum) å jag tänkte kna mn få det fint i källaren men det har du ju nu bevisat så snyggt stiligt

2008-11-20 @ 23:04:40
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Erika säger

Men jäklar så bra det blev! Insåg just att ja missat ditt tidigare inlägg om matkällarn, å de var himla tjusigt det med. Du är så himla påhittig & duktig! :)

2008-11-20 @ 23:55:41
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Malin säger

Det blev verkligen hur fint och fräsch som helst! du är så duktig Therese! =) Å gissa om man blir sugen att påbörja en massa här hemma oxå. Både uppe och nere i källaren. Men SNART!! SNYGGT! Kram kram

2008-11-21 @ 00:17:12
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
S a n n a säger

Det ser ju superfräscht ut! Den fräschaste källarn jag har sett hitills måste ja säga. hehe

2008-11-21 @ 01:30:37
URL: http://saos.blogg.se/
Linda säger

Oj vad du är duktig. Om jag ber snällt kan du inte komma och göra en total renovering av hela huset hos oss :)

2008-11-21 @ 09:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: