Middagsutmaning!

Jag har tidigare beklagat mig med jämna mellanrum att det är så svårt att hitta på vilken middag jag ska laga var dag. Men nu har det lossnat! Jag har fått kokboken 100 grytor och gratänger av mamma, dessutom har jag varit och hämtat ut Hela Sveriges husman på ICA + att jag tog mig i kragen och klippte ut och satte in massor av recept som jag samlat på mig sedan vi flyttade in i huset. Men som om inte det är nog så har jag även hittat flera goda och nyttiga recept hos Sanna som jag är sugen att pröva... Således utmanar jag mig själv att pröva ett nytt recept varje dag denna vecka! Och har jag skrivit det här kan jag ju inte banga ;-)

Först ut blir "Mariannes paj" ett recept jag hittade när jag klippte och klistrade.

Mariannes paj

Deg:
2½ dl vetemjöl
75 g smör
3/4 kesella

Fyllning:
200g nötfärs (men jag tar älg)
smör till stekning
salt, peppar
2 st korvar av chorizotyp
1-2 tsk pizzakrydda
1 dl riven ost

Äggstanning:
2 dl creme fraiche
3 ägg

6-8 körsbärstomater

Gör så här: Blanda samman degen. Kavla ut och lägg i en form, ca 25-27 cm i diameter. Nagga och in i kylen. Bryn köttfärsen och krydda. Slanta ner korven och bryn även den med köttfären en par minuter. Låt svalna. Lägg färsröra och riven ost i pajskalet. Vispa samman äggstanningen och krydda med salt och peppar. Häll stanningen över röran och lägg i hela tomater. Grädda pajen i 200 grader i 35-40 minuter, eller tills den stannat och fått fin färg. Servera med en god och matig grönsallad till!

Ser just att jag tagit upp mycket köttfärs... Hm... Får således bli en ny och spännande köttfärsrätt även i morgon!





Sanna säger

Hej vännen! hoppas att allt är bra med dig! Det låter jätte gott vännen. Det ska jag prova =) Hoppas att helgen har varit bra för dig och familjen. Ska sätt mig och läsa igenom din blogg sen,När lilla Anthon somnat. kram

2008-10-27 @ 12:29:39
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Marianne säger

Låter spännande! Få höra om det var gott?

2008-10-27 @ 14:01:03
URL: http://mammamarianne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: