Lilla Söderhavet




Idag har vi hunnit med massor!

I morse packade jag, mannen, Luran,
Faster S och kusin Elias in oss i bilen och åkte till Ö-vik för ett bestök
Paradisbadet - eller mer korrekt "Lilla Södehavet" som barnavdelningen
heter. Där plaskade och lekte Luran så det stod härliga till!

När Luran var nöjd så lämnade vi resten av gänget kvar på badet och
begav oss istället ut på stan för att leta reda på butiken Himlen runt hörnet
och möta upp min vän Anna. Vi var överens om att detta var en affär vi
måste besöka fler gånger! Ett av min fynd ser ni på kortet ovan - det vita
plåthuset
i storlek medium. Det sprider nu ett välkomnande ljus i vår hall.
Jag skulle nog gärna även haft det mindre huset också... *blink, blink tomten*






Förutom det vita ljushuset så köpte jag zinkstruten som nu hänger i köket
på min knoppbräda, några gammeldags ljushållare till granen som jag tänkt
använda på fat vid dukning, och sist men inte minst en underbar kudde som
jag tänker ge mig själv i julklapp, så den kommer inte fram förrän på
julafton!

Efter shoppingturen så fick Elias bestämma vart lunchen skulle intas,
och det blev MAX och hamburgare - vilket jag inte beklagar ett dugg ;-)

Därefter satte sig ett badtrött gäng i bilen hemmåt, det var bara Luran som
var kvittrande glad över sin nya Hello Kitty mössa och "aketet", dvs paketet
till kusin Ellie (klart "bääääs" ska ha en likadan pyjamas
som Luran själv har!!!).

Väl hemma så fick jag ett infall att baka lite. Ännu har vi mängder med ägg kvar
som mannen fått efter en körning till ett hönseri, så det blev sockerkaka.
En improviserad sådan.

Jag tänkte vad kan gå fel? Jag gör en tredubbel sats och lägger till lite
saffran och en 200 g Marabou apelsinkrokantchokladkaka i smeten.
Häller glad i hågen upp det i två formar och in i ugnen.

Till saken hör att vi nu fått besök av både våra grannar med barn,
samt min bror med familj. Kaffet är kokat och alla väntar på den nygräddade
sockerkakan
.

Efter att jag har haft den inne 10 min extra så är provstickan torr och
jag tar ut dem, och stjälper upp mina "mästerverk".

Resultatet ser ni nedan...






Japp, totalt misslyckade - för de var knappt gräddade!!!

Men skam den som ger sig, jag skrapade ihop smeten och in i ugnen igen
för att gräddas i ytterligare 20 min. Tja, smaken är okej, men de är
allt annat än vackra *fniss* Men det bjuder jag på!

 Så nu har mannen och våra gäster fått sig ett gott skratt,
samtidigt som jag fått svart på vitt att jag inte ska baka just
sockerkaka - det misslyckas nämligen ALLTID!


 * * *


Någon bloggrunda blir det nog inte ikväll, varken tid eller ork finns.

I morgon blir det nämligen till att vara uppe med tuppen för att se det traditionella
Lucia firandet på TV
, för att sedan packa ryggsäcken för en dag i älgskogen.

Faster S och kusin Elias ska vara hos Luran så att jag kan få mig en dag
ute i skogen tillsammans med mannen - toppen!

eftermiddagen åker vi till byn och lussar för mormor och morfar,
och där bjuds det visst på kams/palt... Mm!

Bättre tredje advent och Lucia kan man nog inte önska sig :-)




Flingas mamma säger

den ser ju god ut iaf ;D brukar ju vara smeten som är god! :D

2009-12-12 @ 21:55:56
URL: http://theresenorlin.blogg.se/
lolla säger

hihi jag fick mig åxå ett gott skratt åt din kaka, men man ska aldrig ge upp...

Oj så fint ditt hus lyste..ett bra köp!!

förstår om ni är trötta man blir juh det efter badandet...

ha en trevlig dag i skogen..

lolla

2009-12-12 @ 22:15:36
URL: http://lollashus.blogg.se/
pysseliten säger

Jag todde ni skulle hälsa på pippi i söderhavet :)

Antar att den filmen går på högvarv till lilla Luran Min Ebba älska ju Pippi när hon var liten :)

2009-12-12 @ 22:20:06
Jenni säger

Hihi, ja så kan det gå!

Annars lät det ju som att den skulle vara jättegod med ingredienserna du lade till :-)



Va roligt att ni haft en bra dag, brukar vara skönt med såna snabbturer ibland.

Själv har vi haft en trevlig kväll, barnen har ganska precis slocknat, blev sent men oj om de hade roligt!

Kan ju hoppas att de busat av sig för en tid framöver men oftast brukar det ju bara ge dem mersmak :-)



Va roligt Svea ska ha i morgon med faster och kusin Elias, skönt för er att komma ut i skogen också!



Blir nog luciafika upp i Måntorp i morgon, traditionellt brukar det vara firande på Vallmo men med sjukdomar får man ändra lite.



Hoppas ni får en trevlig lucia i morgon!



Jo, provade de berömda saffransmuffinsen som du lagt ut receptet på! Supergoda, måste göra många till! :-)



Kram kram

2009-12-12 @ 22:27:02
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Vendela säger

Å vilket fint ljus-hus :-) Ni verkar ha haft en bra dag :-)



Apropå julrosen igen; det är min svärfar som planterade ut en sådan för ett par år sedan och den kommer igen och blommar varje år + att den brett ut sig och blivit större :-) Nu vet jag ju inte hur det är med växtzoner och så, men klart du ska prova sätta ut den till våren/försommaren om du köper en :-)



Kram kram

2009-12-12 @ 22:28:50
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Åsa säger

Sv: haha.. jo, vettigt folk slutar ju när det är ungefär en månad kvar. Jag börjar. =D Men eftersom jag är arbetslös vill jag inte tacka nej heller. Hoppas ju att jag ska få komma tillbaka efter ledigheten. =) Det är inte så jättetungt. Eller det finns ju bra hjälpmedel så bara man använder dom så går det rätt bra. Åsså är dom ganska snälla med mig. =) Ha en kanonfortsättning på kvällen!

Kram!

2009-12-12 @ 22:43:15
URL: http://ostor.blogg.se/
marie säger

hihihi, utseendet är ju inte det viktiga utan insidan...o jag tror nog att kakan smakade gott

kram o godnatt

2009-12-12 @ 23:00:44
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Anne säger

Låter verkligen som en toppen dag ni ska ha idag! Palt?! Jag antar att du bor längre norrut än jag hade gissat!

Vilken gräslig otur för mannen att op blev inställd! Kan ju vara svårt att få till det innan fröet kommer, tiden springer ju iväg...

Så knasigt det blev med sockerkakan ler smeten var väl god i alla fall ;)

Ha en skön dag och en stor kram kommer härifrån södra delen av landet!

2009-12-13 @ 08:54:07
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Ingmarie säger

Så där blir ALLTID mina kakor när jag får för mig att baka,vilket inte händer sååå ofta!Barnen o gubben kallar dom för mammas vulkanutbrott!



Allt gött till dig!

2009-12-13 @ 10:19:42
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Moster Carol säger

Nu har jag sytt in mössan så nu är både jag och pepparkaks Ellie redo för fotografering. ;-)

Hoppas Luran inte bangar nu inför lite lussefirande hos mormor/farmor och morfar/farfar.

Synes snart!

Kram

2009-12-13 @ 12:30:38
Marie Larsson säger

Ungefär i stil med mina mandelmusslor jag gjorde förra julen. De krossade jag och använde som ströbröd i sockerkaksformen. Sockerkakan blev väldigt god!! I år har jag bara bakat sk säkra kort, pepparkakor, pepparkaksmuffins och traditionella brödkakor. Kram

2009-12-13 @ 12:49:01
Bus säger

Grattis till ett vitt ljushus, fniss.

Vilken toppendag ni hade i Ö-vik. kan tänka mig att det var ett gäng som stupade i säng i går kväll.

Snyggaste sockarkakan i stan...men det ordnade ju sig till slut ;P Hoppas att du får en mysig lucia. Kram

2009-12-13 @ 13:12:59
URL: http://ulriksfors.blogspot.com
Tekla Maräng säger

Fnissar gott åt din sockerkaka. Jag tror nog att den var god och med fördel åts med sked till fikat.

Vad skönt att läsa att ni kom iväg på eran utflykt och butiken Himlen runt hörnet låter ju helt underbar.

Luran hade det nog toppen där i badet.

Hoppas nu att dagen i älgskogen blev skön och händelse rik.

Kramar:)

2009-12-13 @ 13:39:32
Sockenvägens Söta säger

Moster Carol - nu ska jag bara hoppa i duschen så är vi på G, lusse linne är struket och pepparkake klänning packad! :-) Ses snart! Kram



Marie L - säkra kort... önskar man hade sådana skrattar Får sikta på dumlekakor och hallongrottor, det få räcka, börjar vara nog rund som det är ;-) Kram kram!

2009-12-13 @ 14:16:45
URL: http://lurans.blogg.se/
Linda B säger

Hihi, det är inte alltid lätt att baka! Men jag kan nog tänka mig att det smakade mumsigt ändå, ibland är en döbakad kaka godare än en vanlig!!!



Kram

2009-12-13 @ 21:54:08
URL: http://levasomlinda.blogg.se/
Linda säger

Haha, ja ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig:) men tanken var ju god.

Hoppas ni hade en bra dag i älgskogen, kanske fick ni till och med med er någon älg hem?

Kram

2009-12-14 @ 10:10:15
URL: http://uppochnervandahuset.se
caroline säger

Haha vilken kaka ;)

2009-12-14 @ 10:25:38
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/
Emma säger

Haha..ja du goa tjej man ska aldrig ge upp!

Men den lät då väldigt god i alla fall=)



Kram

2009-12-14 @ 13:30:41
URL: http://liljan.blogg.se/
vintageretroprinsessa säger

NÄMEN har ni vart besökt storstan utan att hojta till =?

Hade ju vart kul att ses.

Gillade ni himmlen runt hörnet ?

Besökte ni nån anan trevlig affär ?



massa kramar

2009-12-14 @ 19:47:33
URL: http://bambii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: