Sååå 2009

När man är "mitt uppe i något" brukar det vara svårt att reflektera, men med tiden brukar man kunna titta tillbaka och skratta åt vissa saker, händelser och fenomen och relatera dem till en speciell tidsepok, eller till och med ett exakt årtal. Själv funderade jag på vad vi kommer att förknippa med år 2009 om ett par år. Jag tror att vi kommer att minnas...

1. Spikmattan - tillika årets julkapp 2009. Min gissning är att detta är en snabbt övergående fluga, som likt de livsviktiga pasta- och bakmaskinerna (som varje människa med lite aktning skulle ha för ett par år sedan), ses med lite pinsamma ögon om ett par år. De ligger garanterat undanstoppade i en garderob eller under en säng och dammar... Och ALDRIG att den som även köpte spikkudden skulle erkänna det om 3-4 år *ler* 

2. Facebook med dess farmer och caféer. Ingen kommer att erkänna att de åkt tidigare till jobbet, avbrutit söndagsmiddagen och/eller ställt klockan för att kunna skörda sina grödor och servera sin mat i den virituella världen. Fast här kan jag ha fel, för vem vet, arbetsförmedlingen kanske utökar arbetsmarknaden genom att även börja förmedla tjänster som cafébiträden i cyberspace?! Allt för att få upp jobbstatistiken...

3. Svininfluensan. Efter att under de kommande åren ha varit med om den hemska Isbjörnshostan, den fruktade Giraffkatarren och den extrema Blåvalssnuvan, för att inte tala om den förskräckliga Mammutfebern framstår 2009 års vaccineringshysteri med säkerhet som rena barnleken ;-). Men det klart, även här måste en gardering in, massmedia kan lyckas att hålla sjukdomshysterierna vid liv ytterligare några år genom att varva dem med väl valda naturkatastrofer som orkanen Beryktade Berta och översvämningen Monster Märta, och sist men inte minst ösregnet Ragnar.


Vad tror du vi kommer att minnas med ett
"det var ju sååå 2009"?




Nina säger

Här blir det ingen julgran iår. Sam skulle riva den snabbare än Lucky Luuk kan skjuta ner en plåtburk ;) Haha, jag tror jag dör av skratt. Vilket roligt inlägg. Ja spikmattan tror jag bara är trams. Har inte köpt någon och jag hoppas jag inte får någon i julklapp! Farmville och allt annat tjafs på facebook håller då inte jag på med. Usch och fy! Själv kommer jag minnas 2009 som året då vår familj blev hel! Va skönt att Svea varit kräkfri så länge. För lucia vill man ju inte missa. Många kramar till dig vännen.

2009-12-10 @ 09:53:41
URL: http://ninuz.blogg.se/
Anonym säger

Jag förstår inte riktigt varför du får det att låta som att svininfluensan är överdriven. Tänk på de som har någon familjemedlem eller ett barn som dött av den. Då är det allt annat än en barnlek. En väns son låg på sjukhuset länge och höll på att stryka med, men som tur så återhämtade han sig. Tänk om det förlorat honom, han är bara 4 år gammal. Det finns verkligen inget roligt med influensan och jag tycker att det är respektlöst att skoja om det. Det finns trots allt en anledning att man vill vaccinera hela befoklningen och att läkare och sköterskor ser det som en självklarhet att göra det.

2009-12-10 @ 11:12:22
Sockenvägens Söta säger

Anonym - Humor!!! Eller får man inte heller skämta om handikappade, korta, tjocka, smala, långa, de med annorlunda sexuell läggning, människor i/från andra länder, döden osv?! Humor brukar för övrigt vara en befriande källa när man har det svårt - ett skratt är förlösande.



Och ja, att skämta om svinis gör jag med gott samvete, att skämta om alkohol eller annat vore värre för det skördar bra många mer offer och skadar och splittar familjer...



De som dött av svinis så här långt har i princip alltid haft en annan sjukdomsbild som gjort att det blivit så, och med all respekt för familjerna till dessa 10-12 personer törs jag som sagt ändå skämta, med tanke på de dryga 9 miljonerna som klarat sig...



Försök att se på livet med lite humor du med så ska du se att dina dagar blir lite soligare ;-)



För övrigt så har även jag haft bekanta som varit mer eller mindre illa däran av svinis, men som sagt de har klarat sig och kan nu även de le åt den hemska tid de gått igenom - en bra inställning till livet!

2009-12-10 @ 11:34:11
URL: http://lurans.blogg.se/
pysseliten säger

Kul med facebook i alle fall nu när man varit hemma

känns som man har koll lite på läget när man inte

träffar vännerna som inte vågar hälsa på :(

2009-12-10 @ 11:44:09
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Duracellmamman säger

Oj vad jag skrattade åt det här inlägget! Härligt! Jag tror precis som du att år 2009 kommer för ever att kommas ihåg för Svininfluensan, spikmattorna och den där eviga farmen på FB som man aldrig lyckas slita sig ifrån;-)



Varma kramar!

2009-12-10 @ 12:16:53
URL: http://www.duracellmamman.se
Tekla Maräng säger

Har stirrat stint i kristallkulan och den svarar förskräckt att jodå ni kommer att vara friska till helgen, den vågade nog inget annat med min blick...

Ja du denna herr kräksjuka är verkligen ingen trevlig bekantskap, men han slinker ju in när man minst anar det.

vi har nog inge gran heller i år det blir tallriset som finns i mitt senaste inlägg som får agera julgran. Om du vill så har du en utmaning inne hos mig.

Kramar Marie:)

2009-12-10 @ 13:38:42
Karina säger

Humor är kul och jag håller med dig om att lite humor i eländet inte skadar. Jag skrattar gott åt din uppräkning.

När det gäller dödsfall i baconfebern så är ju sanningen den att det brukar vara fler som dör i den vanliga influensan. Det gäller ju här i Sverige då förstås.



kram Karina

2009-12-10 @ 14:19:32
URL: http://englagard.blogspot.com
Therese säger

Haha, underbart skrivet! Jag lär nog minnas facebook och alla farmer!!! :)

Kram

2009-12-10 @ 14:31:48
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
AnnikaS säger

Jag tror att du prickat in rätt bra vad som kännetecknar 2009, kommer inte på något mer såhär på rak arm.



Jag tillhör dem som äger en spikmatta och jag använder min nästan dagligen. Jag vet inte om det är spikmattan eller min tankekraft som gör att jag har mindre ont i axlarna och sover bättre sedan jag börjat använda min spikmatta.

kram Annika

2009-12-10 @ 15:11:44
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Åsa säger

Facebooks alla prylar har jag ju aldrig fattat... Men det är bra till att ha kontakt med släkt och vänner! (Fast jag har ju såklart blivit medlem i allehanda grupper - den bästa är "What would Rudolf do? En hyllning till Sunes pappa" tror jag den heter..)



Spikmatta har jag faktiskt - tycker det är döskönt att ligga på den. Någon effekt har jag inte märkt, men det är som sagt skönt och det är ju bra det iaf..

2009-12-10 @ 21:42:28
URL: http://sagoland.webblogg.se/
Vendela säger

En sak som jag verkligen kommer att komma ihåg som "sååå 2009" är ju handspriten!!



Året då nästintill varenda människa gick med en handspritflaska på sig hela tiden :-))

2009-12-12 @ 11:21:02
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: