Vecka 5 - Enkel matematik





Det här med vikt bygger på en synnerligen
 enkel matematik.

Äter man för mycket och rör sig för lite
lägger man på sig.

Svårare än så är det inte.

Och har man levt så under ett par år,
och i bland en hel livstid så kan man rimligtvis
inte tro att övervikten ska rinna av snabbare
än den krupit sig på!?

Det finns ingen diet eller bantningskur som är
 hållbar i längden (tro mig, för handen på hjärtat
 har jag testat det mesta...).

Istället handlar det om livsstil. Att röra sig mer. Det hjälper
både dem som vill gå upp och ned (fast givetvis med olika
fokus i träningen). Något som Anna beskriver så klokt
i detta inlägg.

När man följer en diet så lovar jag att tankarna kretsar
kring just mat, vad man får och inte får äta. Vad man
vill äta men inte borde, och hur mycket man
 kan äta osv...

Snacka om att bli fånge i sina egna tankar!

Att istället börja träna ger ett helt annat fokus. Då rör
sig tankarna istället sig kring när man kan ta nästa pass,
vad man ska göra nästa gång man tränar och kanske om
man skulle pröva någon annan form av träning.

Den som bantar eller följer en diet blir ofta
 sur och grining, dessutom så rör sig de flesta samtal
med närmaste omgivningen kring just matintag eller
frånvaro
av det samma.

Personen i fråga blir även lätt socialt handikappad
fika och middagar i allra högsta grad är en form
av social samvaro - ett sätt att umgås!

Dessutom brukar det kosta en del att följa en diet,
endera i form av "maten" eller så i form av ett medlemskap
för att få material/personligt stöd/väga sig.

Att röra sig är gratis... ;-P

Den som tränar blir oftast både pigg och glad.
Vad gäller samtalen kan de nog också bli insnöade kring
den träning
personen i fråga håller på med (men det är i mina
ögon mer spännande än points, pulver, kalorier, kolhydrater
 eller soppor).

 Rör man på sig kan man äta normalt och unna sig i
måttliga mängder, vilket gör att den sociala
biten
inte blir lidande, ett stort plus!

Vad vill jag då säga med detta inlägg?

Jo, genom att röra på mig och följa iforms träningspass så har
jag de senaste 4 veckorna gått ner 3,5 kg.

Det vill säga i snitt minst 0,5 kg per vecka!

Och detta UTAN att ändra något alls i min kost.
Enbart genom att röra mig.

min kosthållning inte är den bästa, både sett till alldeles
för stora portioner och till ett alldeles för stort intag av godsaker
inser jag bums vilken potential en rörlig livsstil har.

Hade jag ätit "normalt" så hade viktnedgången säkerligen
blivit ännu större. Nu var det emellertid inte en jakt på kilon
eller cm det jag var ute efter då jag startade detta 12 veckors
program,
utan det är främst en jakt på kondition och kilometrar.

Men jag tackar och bockar för en trevlig bieffekt ;-)

Dessutom kan jag förstå att många normalviktiga/smala
blir irriterade då de får frågan varför de tränar, då de
bevisligen inte "behöver det".

Men anledningen till att de ser ut som de gör ligger
ju förmodligen i just det faktum att de medvetet
eller omedvetet har en rörlig livsstil!

Japp, det var dagens insikter och tankar
från en mångårig soffpotatis som försöker
 ändra
sig - både i tanke och handlig.



* * *


 
Här kommer passen för vecka 5:

Alla pass föregås av en uppvärming av 5 min RP och 1 min J,
något jag tror jag missat att skriva tidigare!

RP - Rask promenad
J - Jogging


Första passet på onsdag:
3 min RP, 5 min J, 3 min RP, 4 min J, 1 min RP,
totalt 16 minuter

Kommentar - Knäna har fått vila sedan i måndags,
jag har fått en underbensmassage, knäskydd på båda knäna,
nyinköpta löpskor - perfekta förutsättningar!

Och således ett perfekt resultat ;-P

Passet förflöt utan större smärta i knäna,
jag hörde hur fåglarna kvittrade och kände
även doften av nyavverkad skog. Njutning.

Dessutom blir det ett pass spinning på lunchen :-)




Andra passet på fredag:
2 min RP, 6 min J, 2 min RP, 5 min J, 1 min RP,
totalt 16 minuter

Kommentar - Snöblandat regn, aldrig har jag väl
i min vildaste fantasi trott att jag under de förutsättningarna
frivilligt skulle ge mig ut och springa?!

Men jag gav mig ut, och jag avverkade den hittils
längsta iform-rundan. Det är peppande att se hur
konditionen sakta men säkert väcks till liv.

Men nu ska jag inte försköna passet på nått sätt,
det var ingen njutning, utan tillfredsställelsen
kom då passet var avklarat ;-)





Tredje passet på söndag:
2 min RP, 10 min J, 5 min RP, 
totalt 17 minuter

Kommentar - Jag har ärligt talat gruvat för detta pass,
ska en soffpotatis orka 10 min?! Till min glädje gick
det utan allt för stora problem, jag hann till och
med notera årets första tussilagos!!!

Jag känner emellertid av ena knäet, så nästa
veckas första pass blir nog tidigast på
tisdag så knäet får vila lite.







Åsa säger

Härligt Grattis Bra jobbat!!



Tycker Du är väldigt duktig.



Själv mår jag lite bättre nu... efter ha uteslutet all gluten, då bråkar magen mindre och det är skönt.

För övrigt bakar jag mycket just nu... Elin fyller år i morgon och har kompis-kalas på söndag :)



Ha en fin måndag.

kram



PS: Har det blivit mindre ont/värk i Dina knän?

2012-04-23 @ 08:55:12
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Lizas Lantliv säger

Bra jobbat, va duktig du är!

Så kul när det faktiskt händer något på vågen oxå!

Jag försöker röra på mig mycket för kroppen/hälsans skull o för att trivas med mig själv!



Kämpa på! =)



Kramar Liza

2012-04-23 @ 08:56:36
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Bra jobbat!

Det är nog vad jag gått UPP under denna helg...

Haha, ja jag får höra av mig när det är dags för nästa monsterkalas ;-)

KRAM

2012-04-23 @ 09:07:10
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Ing-Britt säger

Hej vännen!

Vad himla duktig du är med ditt motionerade trots ond kropp. Kul att det visar resultat även på vågen. Måste nog ta tag i detta igen men får nog gå tillbaka nån vecka i programmet ;).

Trist att din vecka inte startade så bra men som du skriver, bara att tuta och köra...kanske det vänder snabbt till det bättre. Jag hoppas då på det för din skull.

Ha de nu så bra gumman och ta hand om dig, kramar Ing-Britt



2012-04-23 @ 09:13:23
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Ida säger

Åh jag blir så irriterad då folk säger att det är så enkelt för alla andra, för vad vet dom egentligen? Och det enklaste är egentligen att förebygga och inte sätta sig i en situation som är svår att komma sig ur (fast det är väl alltid lätt att vara efterklok). Om jag slutar träna så tappar jag ganska snabbt 5-6kg i vikt, det syns däremot inte storleksmässigt utan jag känner mig helt enkelt "degigare", jag trivs så mycket bättre på den lite högre vikten och känslan av en fast kropp :) Att jaga km är ett så mycket lättare sätt att motivera sig, då kommer maten av sig självt, vill man prestera bättre så bör man äta bättre :)



Vet du hur det ser ut på onsdag? Kram

2012-04-23 @ 09:29:19
URL: http://minatvasmahjartan.wordpress.com
CiliaH säger

Grattis! Vad du är duktig!

Känner absolut igen mig i det där sista. "Varför tränar du så mycket? Du är ju så smal!" Mmmm, men om jag inte tränar mår jag inte bra, jag blir svagare och går upp i vikt. Plus att jag kan inte äta vad jag vill, som jag kan nu. Älskar min träning :)



Heja dig!

KRam

2012-04-23 @ 09:33:27
URL: http://ugglehuset.se
Josefin säger

Du har så sjukt rätt! Oj oj oj vad rätt du har :) Jag håller med dig helt och hållet. Och bra jobbat med din viktnedgång, även om det inte var målet. Men då ser man ju resultatet på att röra på sig i alla fall. Det är så sant att om man tänker på mat, vad man ska äta och inte äta blir man totalt slutkörd och man vill nästan bara äta mer. Usch! Näe träning är det som gäller. Och nu efter min graviditet trivs jag inte alls med min kropp. Dessutom har jag varit ensam med min son sen nyår då min sambo varit på jobb. Jag har inte ORKAT hålla på och träna. Samtidigt som jag vet att om man tränar orkar man. Men nu när han kommer hem är jag såååå sugen på att börja träna. Då får vi se om jag äntligen lyckas gå ner.



Massa kramar Josefin

2012-04-23 @ 09:38:18
URL: http://www.villacarllarsson.blogspot.com
Nina säger

Javisst, du har såååå rätt! Men jag rör på mig minst 5 ggr i veckan och äter normalt. Men ändå går man upp i vikt. Då äre inte kul. Har aldrig tyckt att pulver dieter å sånt varit bra. Men nu måste jag ge det en chans då jag är desperat! Det stod mellan herbalife och gastric by pass! Och herbie blev det. Mycket för att ändra matvanor och få en kickstart!

Den dagen jag slutar med detta måste man fortsätta samma mattänk så man inte går upp.

För när det gäller motion är jag ingen soffpotatis vare sig jag går på diet eller inte.



Du är kanon duktig och att cm och kg flyger sin kos är jätte härligt för dig!

Ha en strålande måndag!

Kram

2012-04-23 @ 09:55:14
URL: http://ninuz.blogg.se/
Elena säger

Att träna är viktigt oavsett om man är överviktig eller smal. Kroppen behöver det!

2012-04-23 @ 10:23:46
URL: http://ellisono.blogg.se/
Vendela säger

Kan bara hålla med dig. De otaliga gånger jag försökt gå ner i vikt genom att ändra kosten så har det gått käpprätt åt skogen, förr el. senare. För det är som du säger, man blir så fixerad vid tanken på mat och speciellt sånt man INTE "får" äta.



I höstas började jag med dagliga 30-minuterspromenad utan att ändra något i matväg/vanor och inom loppet av ett par månader hade jag gått ner 2 kg :) Sen gick jag visst i idé under vintern ;-) - men nu är jag på banan igen :)



Kramisar

2012-04-23 @ 10:45:42
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Helen.HUSnrNIO säger

Mitt i prick.

Härligt med resultat också ju och det peppar ju mer.

Frisk luft, jag andas som sjutton i spåret, gör mig lättare om hjärtat.

Man mår så mkt bättre av att vara ute och röra på sig och ändå så är det här hemma så svårt att få till tyvärr.



Mailade dig igår kväll lite förslag.

Kika och ge all respons på ändringar! Jag ändrar...



Ha en fin måndag!

2012-04-23 @ 10:49:40
URL: http://husnrnio.se
lolla säger

men wow wow vilket underbart bra inlägg.

Precis vad jag ville höra just nu och jag håller fullständigt med dig...

men att du minska så mycket i vikt var väl kul!!!!

jag har ionte vägt mig på superlänge så jag vet faktiskt inte om mina 4 veckor gett resultat,vågar inte ställa mig på vågen tror jag.....

men nu jäklar ger vi järnet och bara fortsätter, fast ibland undrar jag hur i helsike jag ska orka jogga 15 minuter på raken...hahaha

kram på dig "min" stora inspirations källa

Lolla

2012-04-23 @ 11:06:10
URL: http://lollashus.blogg.se/
Jennie & FrökenFlis säger

Så rätt du har vännen, dessa dietkurwr som finns är inte heller oftast så nyttiga som följ tror heller. Ja har alltid trott på sund livsstil och lagom med träning, det kommer man långt med!



Visst var tårtan fin, aldrig sett en så hög bara ;) kramar <3

2012-04-23 @ 11:32:52
URL: http://jenniesays.blogg.se/
ansepanse säger

jo, det ska gudarna veta, när jag fick min typ-1 diabetes för så många år sedan, kretsade mina tankar bara på mat, vad jag fick äta, vad jag inte fick äta, hur mycket jag fick äta........jo, så var det

nu har det lugnat ner sig betydligt men som du förstår så kan jag inte sitta med där på den där sociala biten med fika-gott

Sv: hälsa din lilla tokfia att jag väntar gärna till nästa gång, för jag vill SÅ gärna se hennes rosa hår

bamsekramar till dig vännen ♥

2012-04-23 @ 11:54:28
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Åsa säger

Bra jobbat!



..och väl talat! Jag tror du har helt rätt, precis som du säger så blir man så fokuserad på maten och, tror jag, framförallt på det man INTE för äta. Så om man väl äter det, så är det liksom ingenting som sätter stopp. Bättre att äta lite godis varje vecka (alltså typ en gång, inte alla dagar) än att vråläta när man väl äter det. Allt man förbjuder är ju, som vi alla vet - oavsett vad det gäller, blir ju det som lockar allra mest..



2012-04-23 @ 12:13:34
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Lizas Lantliv säger

Glömde ju svara dig!

Möblerna är köpta på ÖoB!



Många kramar Liza

2012-04-23 @ 12:28:16
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com/
Linda Olsson säger

Skitbra jobbat gumman! :D



Sv Taaack!! ;D

KRAM!

2012-04-23 @ 12:40:19
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Åsa säger

Nej tyvärr ingen loppis, vi kom ut för sent på lördagen och igår var jag aldrig hemifrån.



Vad för slags salong?



Nu är jag så vansinnigt trött så antingen ska jag sova eller så måste jag ta mig för något vettigare än detta...

2012-04-23 @ 12:49:37
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Marianne säger

Det är ju hur häftigt som helst att det funkar så bra för dej!! Å du är sååå klok!! Tänk om fler fattade detta, de är så klockrent det du skriver!!

Massor med lycka till i ditt nya aktiva liv, har du anmält dej till något lopp eller så, det är verkligen en motivation för mej att ta mej ut och träna, och framförallt förbättra!

Bra jobbat!!

2012-04-23 @ 12:52:23
Madde säger

nja grilla i snö är inget kul, inte oftast i alla fall! =)



klockrent inlägg...så enkelt det egentligen är, fast himla svårt ibland =)



kram

2012-04-23 @ 13:06:15
URL: http://maddiznilsson.blogg.se/
carina säger

Helt rätt skrivet av dig.

Man kan inte bara äta, och inte röra sig

För då blir det som det blir....

Kramen goa bloggvän♥

2012-04-23 @ 13:32:20
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Malin säger

Som distributör för Herbalife, tycker jag att just detta alternativ är en suverän metod och produkt och inte enbart för dem som vill gå ned i vikt, utan även dem som vill gå upp, eller enbart ha en väldigt bra produkt vid tex träning. Jag har sålt mycket till dem som tränar mycket och med goda erfarenheter av att ha ätit produkterna, samlar man på sej massor med ork och energi och dessutom blir så mycket piggare. Vilket ha varit ett stort plus som småbarnsmamma ;) B.la. stora och kända fotbollsspelare använder dessa produkter dagligen i sin träning, med mycket goda resultat!

Och för just personer som har svårt att gå ned i vikt, är det ett riktigt bra alternativ att just få den där kickstarten man vill och behöver komma åt. Sedan går det av bara farten, blandad med daglig kombination av träning så klart! ;)



Ha en fortsatt fin måndag!

Kram kram.

2012-04-23 @ 14:22:08
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Sanna säger

Grymt bra jobbat! Och jag håller med dig :) Kram

2012-04-23 @ 15:24:10
Therese - Sockenvägens Söta säger

Marianne - Ja det känns grymt bra att komma igång, bara nu knäna inte ger sig :-/ Men svägerskan har gett mig underbensmassage och i morgon åker jag till stan och prövar ut bättre skor, så det vore väl attan om jag skulle behöva ge tappt! Vore skoj med ett lopp eller liknande som utmaning senare i sommar, vet du om något lopp här i krokarna får du gärna hojta till!!! KRAM <3

2012-04-23 @ 15:27:11
URL: http://lurans.blogg.se/
Therese - Sockenvägens Söta säger

Sanna - TUSEN TACK!!!! Jag har en överlycklig tjej som går igenom kläderna nu <3 TACK <3

2012-04-23 @ 15:29:34
URL: http://lurans.blogg.se/
Tina säger

Wow gumman! GRATTIS! Vad duktig du är! Det har varit ngt skumt idag för jag har sett ditt det här inlägget på Bloglovin hela dagen men när jag har gått in här har jag inte sett det. Superkonstigt! Hoppas ni får en mysig kväll gumman! KRAM!

2012-04-23 @ 17:55:39
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
♥ Sojkas framtid ♥ säger

Nämen snö nu!! :O

2012-04-23 @ 18:03:42
URL: http://www.sojkasframtid.se
Nina säger

Ja man gör det man kan... Men än så länge tycker jag inte att det direkt är någon uppoffring jag gör när jag inte alltid kan äta det andra äter. Å jag hälsar på folk lika mycket nu så socialt handikappad blir jag inte heller. En slät kopp kaffe duger bra åt mig. Hälsar ju på mina vänner för att träffa dom, inte äta deras kakaor ;-)



Allt handlar om att lära mig att äta annorlunda så jag fortsätter att äta så här då jag slutar med herbalife. Hade ju inte tänkt äta det forever!

Äsch, nog om det!

Nu ska jag packa badväskan. Simning står på schemat ikväll då corepasset blev inställt =/



Hoppas du haft en kanon dag!

Kram

2012-04-23 @ 18:15:47
URL: http://ninuz.blogg.se/
Sanna säger

Äsch då, det var så lite så :-) Ta och använd det ni vill och släng resten. Nu är piga glad för hon har mera plats för nya kläder! Snacka om fröken fin alltså :-D Kram

2012-04-23 @ 21:51:47
Petra säger

Så bra skrivet! Håller med till punkt o pricka!!!

Testar den här skit LCHF dieten o mår skit. Trött sliten hänging sur & arg. Får nog lägga ner o äta allt med måtta som du säger. De har jag ju själv alltid oxå sagt innan. Men meen lättlurad e man då o då



Sprang mitt första pass idag. var ganska rädd för de 5 minuterna! Men de gick. o de gick bra!!!

Skitbra!

Men e livrädd för pass 3 denna veckan.

kramar

2012-04-23 @ 22:19:26
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Emma säger

Jag är en riktig chokladoman, skulle kunna leva på choklad om jag fick. Men nu när jag har ändrat min kost, äter mer regelbundet så har mitt godissug, inte försvunnit, men minska avsevärt. Jag får inte de där sockerdipparna längre!

Det jag känner om träningen nu är att jag faktiskt längtar efter att få min tid att träna, och det är en härlig känsla!

Kram

2012-04-24 @ 08:57:23
URL: http://embra.blogg.se/
Nina Liljedahl säger

Jag blir så inspirerad av ditt motionerande :-) Rätt vad det är sätter jag nog igång jag också...

2012-04-24 @ 11:35:49
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Cissi säger

Heja heja!

Jag hoppas mina promenader håller i sig och snart (annars ger jag lätt upp) lite resultat för mig med ,)

2012-04-24 @ 13:31:26
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Popprinsessan säger

Wow vad duktig du är! Och grattis till resultatet! Förstår att det sporrar!

Har haft svårt att få ihop det när jag varit ensam med barnen, men igår tog jag min tredje löparrunda - och det kändes toppen!

Hoppas du har det bra,

kram

Maria Näslund säger

Wow vad duktig du är :) !!! Det går ju superbra precis som jag sa!! Hejja på det här fixar du !! Snart har du ju gjort halva programmet :)

2012-04-24 @ 20:54:42
Therese - Sockenvägens Söta säger

Maria - Superbra är nog att ta i, mina knän protesterar hejvillt, men underbensmassage hos svägerskan och ytterligare ett par nya skor som inhandlades på stadium i går bör kanske passa mina fötter bättre och göra de kommande veckorna liiite roligare ;-D För om jag så ska ha rollatorn framför mig så ska jag fixa dessa 12 veckor ;-P Tack för peppen!

2012-04-25 @ 08:15:00
URL: http://lurans.blogg.se/
Petra säger

Tredje passet avklarat!! Fick ta alla innan helgen då jag åker idag.

Men oj! Jag KLARADE springa 10 min. Tufft, men de gick . Inget vidare tempo men de gick

kram

2012-04-27 @ 19:37:08
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Russin säger

Du är så duktig gumman.. Skönt att et verkar gå åt rätt håll med dina knän, bra skor är A och O.. Jag är så glad i mina löpskor jag köpte de är så sköna och bra.. :)



heller verkligen tummarna för att du kan genomföra dessa 12 veckor och sedan även fortsätts såklart så du inte går sönder.. :)



kramisar

2012-04-29 @ 08:31:15
URL: http://russinsdagbok.se
Petra säger

Tjoho! Duktiga du!!

VIsst blev man lite stolt över sig sj när man klarade 10 min?!! Jag blev iaf ha ha

Gjorde värsta seger gesten o inssåg sen att en tant hade sett de ha ha men men de bjöd jag på.

Ja ta de lugnt med knäet

kramar

2012-04-29 @ 23:38:36
URL: http://zupermamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: