Alla ägg i en korg




När jag skulle ställa tillbaka kartongen med de påsksaker som
blev kvar efter årets pyntande, hittade jag två papperskassar
med påskägg som jag i farten glömt av.

Så nu har jag lagt alla ägg i en korg, något man
enligt talesättet inte ska göra... *ler*






Egentligen så är jag inte så där dunderförtjust i dessa
färgsprakande ägg, men då jag samlade alla ägg som barnen
fått genom åren i en korg gjorde de sig rätt bra som ett stilleben
tycker jag. De får således ligga kvar i min stora
vita korg inne på kontoret!

Barnen brukar få några påskägg varje år av nära och kära,
så vi i familjen har valt att ha en annan liten tradition.

Här fylls istället barnens påsk plåtburkar från Maileg
med en överraskning (i år är det sommarkläder från Villervalla)
som barnen sedan får gå ut och leta reda på!

Givetvis är det Påskharen som gömmer burkarna ;-)

En fin plåtburk som tål snö, slaks och väta är
ett perfekt alternativ till ett pappersägg
den göms utomhus :-)

Dessutom får barnen använda och leka med burkarna
under påsken, och den behandling burkarna får hade nog
 inte ett pappersägg klarat *ler*

Och när påsken är slut läggs burkarna
tillbaka i påsklådan till nästa år.

En tradition som vi nu är inne på för
tredje året i rad!

När barnen är vuxna är min tanke att de ska
sina påskburkar, med de repor, bucklor och
minnen
de då säkerligen bär med sig... 


Har ni några speciella påsktraditioner?






Jenny säger

Hej Therese!

Håller med dig, de där påsk-plåtburkarna från Maileg är finare och tåligare än pappersäggen, jag har oxå en sån burk:)



Vi har som tradition att Tindra får leta efter sitt påskägg efter en skattkarta "Påskharen" varit och lämnat;) I år ska vi nog åka upp till Strömstad över påsk och fira med min syster och hennes familj i deras stuga.



Ha en trevlig helg!



Kraam Jenny

2012-03-16 @ 12:22:39
URL: http://www.hemmapakrakered.blogspot.com
Katrin säger

Vilken smart grej! Vi brukar alltid ge ett stort påskägg med lite smått o gått som pärlplattor o annat pyssel mm. och lite godis såklart ;)

Fast det vore ju smart med bara en burk med grejer, för ägg fyllda med alldeles för mkt godis får han ju ändå av alla andra.



Jag brukar alltid kasta äggen men det kanske blir fint att ha dem så i en korg, ska tänka på det i år :)

Tur vi har dig som delar med av så många bra tips :)



Ha en fin fredag nu

kramkram

2012-03-16 @ 12:42:37
URL: http://vardagenvar.se
ansepanse säger

vilken fin idé med påsk-plåtburkar och att du sedan sparar dem så att de får dem som vuxna :)

Sv: visst är hon smart lilla Luran :) för visst om det är så härligt att vara sjukledig så kan man ju faktiskt vara det oftare :) ett poäng till Luran :)

kramar vännen ♥

2012-03-16 @ 12:47:16
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Carolina säger

Vilken fin tradition! Vi har dåligt med påsktraditioner men jag känner nu när barnen blivit så stora så hade det varit riktigt roligt att göra något liknande det du beskriver. :-) kram!

2012-03-16 @ 12:49:26
URL: http://carolina1979.se
Ing-Britt säger

Hejsan vännen!

Jag brukar oxå samla alla våra ägg i en korg. Men fjolårets ägg brukar andvändas som pysselmaterial och bli nya fina skapelser till korgen.

Att ha en plåtburk var himla praktiskt då det sällan är riktigt torrt och fint där haren gömmer sina ägg. Jag har varvat lite beroende på innehållet. Förra året fick de pengar till kommande greklandsresan så då blev det påskpåsar. Iår kaanske jag gör någon variant av ditt förslag :).

Nu har jag bara 45 min kvar på jobbet och ditt förslag att slå mig ner i fotöljen lät inte helt fel så vi får väl se hur det går med städningen, har ju tagit ledigt nästa vecka så det hinns kanske då hihi...

Många kramar till er / Ing-Britt

2012-03-16 @ 13:22:10
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Åsa säger

Helt tvärt i mot är jag då :) jag gillar verkligen dessa färggranna påskägg.

Jag har ett gäng i skafferiet som jag brukar ta fram och återanvända.



Skulle skriva ett blogginlägg som svar på Din fråga om LCHFkokboken jag precis har läst men vete faan vad som hände med allt bara försvann puts väck :(

Jo, jag tycker denna kokbok var helt okey, ska testa recept och bloggar väl då så Du får veta :)

Vad sägs om *ugnskyckling m purjo & soltorkade tomater* eller baconlindad kycklingfile m fetaost samt fläskfile m portabellosvamp inspirerande läsning.

Eftersom jag just nu är glutenintolerant, yes jag blir det ibland pga min inflammerade bråkiga tarm försöker jag äta bättre, undvika allt jag vet jag mår dåligt av osv.

Har ju senaste två veckorna haft rejält dåligt i magen, mycket "magsjuka" speccielt kvällar & nätter. Så fort jag fått i mig något med gluten har jag blivit akuttoabehövande.



Huvva vilken kommentar detta blev, jag typ gästbloggar hos Dig ;-)



Ha en skön fortsättning på fredagen kram

2012-03-16 @ 13:32:48
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Linda Olsson säger

Sv; Tack fina du! ♥

Kramar

2012-03-16 @ 13:41:10
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Ida säger

Hej! Jag skriver om min LKG, läs & kommentera gärna!

http://idahtt.blogg.se/category/lkg.html

Undrar du vad LKG är för något? Klicka på länken här ovanför så står det där om du bara bläddrar ner lite! :) Klicka på länken & läs innan ni frågar ngt! :)

Förlåt om du inte vill ha sånt här, men antingen så hade du inga "regler" eller så fattade jag "reglerna" fel :)

2012-03-16 @ 15:08:15
URL: http://idahtt.blogg.se/
fia säger

Nä vi har inga påsk traditioner . När jag va liten hade vi det men när nu jag är vuxen så känns det skönt att slippa dom .

Lugn och ro och go mat .

kram.

2012-03-16 @ 15:15:37
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Åsa säger

Påsk är ju min favorithelg, inga direkta traditioner och inga krav varken verkliga eller outtalade, jämfört med jul så är påsk så himla härlig.

2012-03-16 @ 18:28:01
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Anna-Lotta säger

nu ska du få höra, vi klär ett träd i skogen med påskfjädrar, placerar ut fjädrar lite här och var i ett spår som ska leda fram till detta påskträd. där runt omkring får barnen leta efter ägg som påskharen har gömt.

detta är ju totalt trams men ett år kom just en hare fram och stod och tittade på oss så väldigt att ebba är stensäker på att detta var påskharen. stackrs barn vad jag har rört till det. ;) men rätt kul har vi.

2012-03-19 @ 21:45:01
Therese - Sockenvägens Söta säger

Anna-Lotta - Guuuud så mysigt, och med er tur att en kaning kom förbi är det ju rent av magiskt, precis en sådan känsla/upplevelse man vill ge sina barn ju!!! <3

2012-03-20 @ 08:39:38
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: