Varför är hösten min favorit årstid?

Naturen! Man har fortfarande kvar lite sommar, men slipper mygg och knott och annan ohyra, dessutom är luften kall och klar att andas, den känns helt enkelt "renare". Vidare är träden så otroligt vackra i sin höstskrud, finns knappast något vackrare än att sitta på sitt älgpass och betrakta naturen omkring sig... vilket för oss in på nästa anledning till varför hösten är så underbar.

Älgjakten - vad vore livet utan den?! Det var under den som jag "laddade batterierna" under min tid som doktorand när jag bodde i stan. Jag hade nog fått omvänd lappsjuka om jag inte kunnat tänka tillbaka på jakten med jämna mellanrum... Dessutom är gemenskapen med gubbarna i laget oerhört kul och viktig, liksom vad som finns i matsäcken ;-)

TV mys i soffan. På hösten är det helt legitimt att mysa ned sig i soffan och börja njuta av alla serier som drar igång efter sommar uppehållet. Själv ska jag försöka hinna med Poirot (älskar engelska deckare) och så naturligtvis Idol nu när vi har en skön sjungande tjej från Dorotea med!

Robust mat hör hösten till! På hösten kan man frossa i goda köttsoppor och klimp, rökt fläsk och pinglor. Sådan mat gör sig liksom mycket bättre då än på sommaren eller vintern. Dessutom är det ju i början på hösten läge för både surströmming och kräftor. Mumma!

Värmeljus. Kan inte få nog av dem. Jag har nog det lykt tätaste huset på gatan, mannen räknade en jul för något år sedan att vi bara i TV rummet hade 42 värmeljus tända...

Mörkret. Efter sommarens ljusa nätter tycker jag att det är obeskrivligt skönt att det är mörkt ute när man ska sova. Dessutom kan man ju äntligen tända fönsterlampor och annan mysbelysning uta natt mannen muttrara att det är "onödigt" ;-)

Kläderna. Nu behöver man inte ha ångest för att bikinin är för liten, utan kan istället mysa i sina stora varma koftor! Perfekt. Dessutom tror jag många köper nytt på hösten, sitter nog i sedan man var liten och gick i skolan, för då köpte mamma alltid en ny uppsättning med kläder åt oss barn till hösten.

Halloween. Eller snarare alla helgons. Jag tycker det är så stämningsfullt att gå på kyrkogården då, det är dessutom ett fint tillfälle att gå ned och tända ljus för nära och kära och minnas de trevliga stunder man delat. Denna helgen har dessutom en speciell plats i mitt hjärta sedan den första halloween jag och mannen firade tillsammans...

Snön. Mot slutet av hösten snöar alla "måsten" ner... gräsmattan som är oklippt och löven som inte krattats... Skönt!

Julen börjar närma sig. Jag älskar nämligen julen med allt mys, pyssel och mat som hör därtill - men knepigt nog kan jag inte fort nog få bort den när julafton väl är över. På nyår har jag alltid städat bort all jul! Men å andra sidan tjuvstartar jag advent redan i mitten på november...



Nina säger

Håller med dig angående värmeljusen. Älskar verkligen att få gå runt å tända alla ljus. Blir så himla mysigt då. Å det går åt en hel del :) Det va min mamma som virkat överkastet. Man skulle ha kunnat gjort ett själv men tusan vilken tid de skulle ta!

2008-08-28 @ 10:58:51
Jenny och Dakira säger

Ja hösten är så mysig!! Som du skriver så är det härligt med alla värmeljusen, en varm och gosig filt i soffan.



Det är så mysigt med promenader på hösten också för då kan man kika in i alla hus när de har små lampor i fönstren och det är lite småkallt ute =)



Hade gott!!





2008-08-28 @ 20:58:50
URL: http://amrenofredriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: