Dagens debatt!

Jag surfade på VKs hemsida och fastnade för artikeln "Älgjakt på dagis upprör djurens rätt" (barnen på dagis fick panga en tygälg som var fylld med bullar...). Detta är tydligen ett ämne som upprör och engagerar, nästan 50 kommentarer så lång till artikeln. Personligen tycker jag att det är ett bra initativ att pedagogisk visa/förklara för barnen vad älgjakt är och hur den går till, men framförallt att kött kommer från levande djur och inte från köttdisken på ica eller konsum. Vidare så ÄR älgjakt ett kulturellt och tillika påtagligt inslag i norrlands inland varje höst vare sig man vill det eller ej. Jag skulle gärna se att Luran fick gå på låtsas "jakt" på dagis (men jag är å andra sidan jägare själv...). Jag kan tycka att det är löjlig att gammla barnvisor görs om på dagis så att jägaren nu mera fångar istället för skjuter haren... Jakt är en realitet och älgen i skogen anser jag ha ett mycket mer värdig liv än den massproducerade grisen, kon eller kyckligen vars produkter många plockar i sin varukorg utan att reflektera över köttets ursprung och djurens eventuella lidande. Min familj köper inte kött i någon större utsträckning, vi är istället självhushållande med älgkött. Skulle vi mot förmodan köpa kött (gris tex) så ser vi till att det är från en lokal uppfödare. Etisk och miljömässigt blir det då ett bra val (förutsatt att den möjligheten finns, vad gäller pålägg så är utbudet tyvärr dåligt).

Vad tycker ni om jakt? Ska barn få ta del av detta redan på dagis?



Erika säger

Ja, alltså mina barn skulle mer än gärna få gå på "älgjakt" med dagis! Det är ju ett vanligt inslag i våra liv, och är ju något som "hör till" när man bor här. Tycker det börjar gå lite väl över styr med dessa djurrättsorganisationer. Det enda som jag störde mig på i artikeln var att dom hade gömt kanelbullar i magen på älgen, för jag har då aldrig vart med om å hitta nå´t sånt i nå´n älgmage! :)

2008-10-18 @ 09:22:30
URL: http://tallbacka.blogg.se/
Linda N säger

Självklart så ska dom få "gå på jakt" på dagis. Men så kan det ju kanske bero på att man själv är jägare ;)



En morgon hade vilgot tagit en gaständare ( som var tom) och jag frågade vad han skulle göra med den där. Då säger han: "suta börn"

Vad säger man: eh jaha...

2008-10-18 @ 09:36:17
URL: http://lertorp.blogg.se/
Vendela säger

Go´morron! Jo här hade vi -0,5 i morse, men nu är det på +-sidan igen och solen skiner från en klarblå himmel!



Ha det så bra idag :-)

2008-10-18 @ 09:58:33
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Veronica W säger

På dagis hos oss så har dom i 5-års verksamheten nått som heter "hitta vilse" å där ingår en älg ;) iaf när sofie gick där, de e ju nått år sen men iaf =) Så nog kommer Luran att få leta reda på en älg!

Kram från Lavsjön!

2008-10-18 @ 14:59:45
Faster A säger

Ja i Åsele på dagis går vi på "Älgjakt och barnen ÄLSKAR det !1 Vi har inte gjort om sångerna heller vi pangar dom =) Hoppas att ni får en en bra dag!! Kram

2008-10-19 @ 10:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: