Svamp!

Det är knepigt det här med svamp, vilka är ätliga och vilka är giftiga? Själv känner jag bara igen gula kantareller och trattisar, röksvamp och flugsvamp... Så projektet att plocka svamp rann ut i vattnet. Såg "experten" på 4:ans nyhetsmorgon. Enligt denne så skulle man som nybörjare (och det är man så länge man kan 20 svampar - vilket enligt mig iaf borde klassas som halv proffs...) hålla sig till svampar med rör på undersidan hatten, det vill säga, alla svampar med skivor bör man hålla sig ifrån då det är bland dessa som de mest giftiga återfinns. Så soppar och taggsvampar var något för nybörjare, kremlor skulle man visst gå på där efter... Blir nog en burk champinjoner för min del ;-) Tror jag ska köpa en svampbok så länge, för att någon gång i framtiden kanske ta och gå en kurs.


Foto: Privat

Dom här ser väl goda ut?! Undrar vad det är... soppar av något slag?


Foto: Privat

Det är iaf rör och inte skivor på undersidan... Men jag vågar mig inte på att tillreda dem, utan de åker ut igen - säkrast så!



Ninuz säger

Haha, ja jag håller mig till champisar. Dom är ju sååå goda. Å angående ellos så beställde ja därifrån igår. Kanon bra med 20 %. Så nu inväntar jag nya sängkläder, mysiga filtar och nya gardiner. Älskar att shoppa. Man skulle haft mer pengar bara :p

2008-09-02 @ 13:18:50
Maria säger

hej!



Jag var på friskvårdsdag förra veckan och plockade svamp. De svampar du har hittat kan du äta. De heter björksopp om jag minns rätt. Men äta dem de kan du. Bara att skära upp och steka i smör, det blev gott.

Ha det bra!

2008-09-02 @ 15:14:03
Lovisa säger

Sv:

ja det e kul med svamp å det du har på bilden där är jag ganska så säker på att det är en björksopp jätte god svamp som man rensar å eventullet sköljer av lite lätt om det är sand på den å hackar upp i bitar och som du sedan här i en kastrull på lågvämre å låter fräsa där(utan matfett) tills vattnet ur svampen har försvunnit. Sen kan du frysa ner den eller tilllaga den. (så gör jag med all sopp)

Och dom mindre svamparna är oftast godare å finare å jag brukar på dom större svamparna skära bort rören för dom större svamparna blir lätt så geggiga å mycke kryp kan finnas där!

Men dom mindre låter jag rören sitta kvar om dom e fina för mycket smak sitter där!



Sen är det ju precis som du säger soppar är sällan farliga tror det finns en som är farlig men den växer knappt här å om jag inte mins helt fel så är den rödaktig innuti å det brukar ju vara ett varningstecken.

Sen finns det ju nån enstaka sopp som är bitter i smaken å kan förstöra maten men den är inte farlig.



Jag kan lägga ut några bilder senare!

Men en bra sida tycker jag är

www.svampguiden.com

DÄr e bra med bilder å en speciell spalt med matsvamp å hittar man inte svampen i den spalten så hoppar jag över den helt enkelt!

Å så är det om du letar ex på björksopp så har dom oxå lagt in soppar på samma sida som man kan förväxla just den svampen med!

Lycka till

Hoppas jag har varit till nån hjälp!



Kram

2008-09-02 @ 15:19:35
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: