F-skattsedel och företag kontra hobbyverksamhet?

Det har på senare tid hänt en hel del både roliga och spännande saker kring made by seLes och mina olika brädor. Jag har bland annat fått förfrågan om jag har någon återförsäljare som säljer mina brädor och om jag kan tänka mig att visa mina brädor i olika sammanhang såsom mässor och marknader.  Har jag rentutav ett företag eller en F-skattsedel?

Hjälp!!! Plötsligt massor med frågor att ta ställning till. Detta var ju bara en kul hobby som nu vuxit med raketfart till att ha potentialen att bli så mycket mer. Men vad gäller egentligen?

Jag vill ju inte att min hobby ska försätta mig i knipa, så jag kände att det var dax att kolla upp reglerna kring detta med hantverk, hobby och försäljning.

Vad gäller hobbyverksamhet så är vinster upp till 50 000 är skattefria enligt Skatteverket (SKV 343 utg. 8), och sedan betalar man skatt på den överskjutande delen. Och dit har jag lååååångt kvar, så det känns tryggt att fortsätta som jag hitintills gjort.

Men skulle jag vilja sälja mer organiserat till en återförsäljare krävs en F-skattsedel. Någon som har erfarenhet av detta? Dela gärna med er så jag kan väga för och nackdelar mot varandra!

Ska grubbla vidare...




Tävlingstips:


 
Jag deltar i en tävling på Ellas Inspiration där priset är
de underbara muggarna på bilden ovan!




Jenni säger

Va roligt att en hobby kan växa till något så bra :-)

Och många fler idéer verkar du ju ha på lut så hobbyverksamheten kan säkert växa ännu mer!

Va kul.



Kram



2009-04-20 @ 19:42:21
Frida O säger

Jag skaffade ju F-skatt sedel och började sälja hundfoder i år, Eller FA som de heter om man vill ha det vid sidan om. Rätt enkelt, fick hjälp av kommunen med blanketter å vips fick jag en FA skatt sedel i min hand. Eftersom jag inte får in speciellt mycke pengar så redovisar jag moms bara 1 gg per år i min egna deklaration, alltså inge fler papper att hålla reda på. Bara hålla koll på hur mycke utgifter och inkomster man har :)Å dessutom billigare hundfoder!

2009-04-20 @ 19:49:36
URL: http://www.fridasracingteam.dinstudio.se
Nina säger

Ja tänk va din lilla idé har utvecklats och blivit stor! Dina brädor är populära och omtalade =) Roligt!



Mmmmm, detta med ryggen känns inge vidare!

Vill inte ha så där ont och besvärligt igen!

Många tårar har runnit pga denna rygg!



Jo men det är många kilon som smugit sig på under påskledigheten =( Är så less på detta! Urk!



Ha en trevlig kväll vännen!

Kram

2009-04-20 @ 20:03:38
URL: http://ninuz.blogg.se/
Frida O säger

Dom sa då inget om det till mig utan de enda som va var att jag gatt ha FA skatt sedel för att kunna vara anställd annars blev det som entreprenad om jag skulle jobba med annat, fast visseligen är ju jag så tjurig så jag är minsann inte med i A-kassa...hmmm...



Jo de va riktigt mysigt att få ägna sig åt hundarna hela dagen! Men aldrig kul å måsta ringa vet, jag har ju en hund som nu ska opereras eftersom BÅDA ögonlocken växer innåt..... :(

2009-04-20 @ 20:22:00
URL: http://www.fridasracingteam.dinstudio.se
sanna säger

Men vännen! vad glad jag blir för din skull jag blir så rörd... Själv sitter jag och ska passa på att titta till dig medans sambon och Robin är och tränat fotboll. Passa på att låna Robins dator.. Sa till Mattias att ordnar han inte sladd snart så jag kan läga in bilder så vet jag inte vad jag gör....



Tycker du ska fundera på det, för det får inte bli en press.. men ändå ska du ta åt dig äran för hela svrige kommer att älska dina brädor....



Kramar om dig massor vännen

2009-04-20 @ 20:22:02
lolla säger

hejsan

Förstår att det är tudelade tankar om detta...

kul att utveckla men inte till vilket pris som helst kanske...

Men att ställa ut på mässor och f¨å en återförsäljare måste väl locka lite :)

Dina bräder är ju fantastiska...

är lite sugen på en med kladdkake recept

hmhm.. luran är inte sugen på en hello kitty så vi gör ett till byte ;)

kramar lolla

2009-04-20 @ 20:26:42
URL: http://lollashus.blogg.se/
Anonym säger

snygg blogg:) läs gärna om mitt liv som strippa i stockholm och i amsterdam, kram!

2009-04-20 @ 20:53:00
URL: http://kolomiyka.blogg.se/
Anonym säger

snygg blogg:) läs gärna om mitt liv som strippa i stockholm och i amsterdam, kram!

2009-04-20 @ 21:02:50
URL: http://kolomiyka.blogg.se/
Emelie säger

Men så bra att du har koll på läget.

Har själv tänkt kolla upp det där med hobbyverksamhet men då är det ju lugna gatan här hemma än så länge.

Du verkar ha massvis med fina nya idéer och mässor verkar ju vara lämpat för det du säljer så att såklart du ska fundera på det!!!

KRAM!!

2009-04-20 @ 21:50:47
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Petra säger

Hej!

Vet ej om det är du som kommenterat anonymt innan ikväll. De passar in på dig ler



VA KUL!!! GRATTIS! Men de har jag ju sagt! Du har en stor talang!!



KRAMAR

2009-04-20 @ 21:53:54
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Petra säger

Hej!

Vet ej om det är du som kommenterat anonymt innan ikväll. De passar in på dig ler



VA KUL!!! GRATTIS! Men de har jag ju sagt! Du har en stor talang!!



KRAMAR

2009-04-20 @ 21:54:06
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Mari säger

Jadu! Det är inte lätt det där men tror att det är roligare att ha det som hobby och man får ju tjäna en hel del innan. Med en Lura, gubbe och två hundar kan det bli lite för mycket men förstår dej precis. Bara det inte blir trist att göra brädor sen...risken finns att det blir ett påhäng, grubbla på du....du har ju tid ännu.



Kram!

2009-04-21 @ 04:05:58
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Amanda säger

Vad roligt att du fått så positiv respind! Men dina brädor är juh underbara så jag förstår dom blivit poppis med raketfart! ^^

2009-04-21 @ 07:08:26
URL: http://creyla.blogg.se/
Jenny säger

åh vad spännande du måste uppdatera mig om hur det går!! :) eller ... jag håller mig uppdaterad om hur det går! ;)

2009-04-21 @ 09:02:20
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Maggan säger

Jag har själv hållit på och velat om f-skattsedel etc, då jag ju håller på med ansiktsmålning. Tappar en del jobb på p g a detta, men blir jag arbetslös eller sjukskriven så känns det lite osäkert med allt, så jag har aldrig vågat ta steget. Sparar alla kvitton på det som har med målningen att göra ifall Skatteverket vill kolla, för jag går knappt mer än +-0. När jag är på mässor/marknader så talar jag om att jag inte har sedel, det brukar gå bra, men mycket p g a av att jag är en "barnaktivitet". Prata med en handläggare på skatteverket och kolla in vad som händer om du blir sjuk/arbetslös/gravid etc. Känns allt bra! Kör hårt!!!!! Försöker tipsa om dig så mycket det går!

2009-04-21 @ 10:54:52
URL: http://mims1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: