Trafikstockning? Nej renstockning!

Igår när jag skulle åka hem från jobbet så såg jag plötsligt en lång bilkö. Polisen var där och hade spärrat av vägen. Min första tanke var en bilolycka. Men sedan insåg jag snabbt att det var samerna som höll på att flytta sina renar. Lite lätt irriterad som man blir när man måste stå och vänta (det var 6 000 renar som skulle passera) klev jag ur bilen.



Men då. Plötsligt. Wow. Solen sken. Helikoptern surrade, renskötare på snöskotrar (trots minimal snötillgång), en hund som jobbade stenhårt. Vilken lycka!





Där och då skulle jag gett min högra hand för att få vara en renägande same, som faktiskt har lyckan att få jobba med ett enormt kulturarv - renskötsel. Tänk er frihetskänslan och stoltheten som måste bo i bröstet när man flyttar sin hjord. Sedan brottas naturligtvis samerna som så många andra yrkesgrupper (exempelvis bönde och fiskare) för sin överlevnad, med byråkrati och annat.



Det nog många som irriterar sig på att hellikopter, skotrar och motorcyklar används, men å andra sidan har ju tekniken gått frammåt inom många andra områden. Varför ska just samerna måsta fortsätta att jobba med uråldriga metoder? Det moderna samhället har både gett dem problem men också möjligheter, så det är väl bara bra om gammla traditioner kan leva vidare med hjälp av modern teknik?

Sedan har även jag en rad synpunkter och åsikter kring detta med samernas rättigheter, och jag skulle kunna skriva en hel följetong om den svenska renäringspolitiken - men det är en annan fråga och inlägg.

Det jag ville förmedla här var den nästan religösa känslan jag kände när renhjorden passerade, solen sken och människa och djur samspelade. Vackert och total lycka! 

OBS!
Jag tog en mängd bilder med min mobiltelefon, dessvärre vet inte otekniska jag hur jag ska föra över dem hit - men så fort jag knäckt den nöten så ska ni få se hur det dammar när 6 000 renar passerar! :-)

UPPDATERING:
Håll till godo, detta var de bilder jag fick över med mannens hjälp!




carola säger

åh är det sant..

skulle gett vad som helst för att varit på plats..

så underbart läckert..



Nej,måste upp till norrland..har en stark längtan dit..

Har nog varit same i tidigare liv..

2009-04-30 @ 08:18:25
URL: http://mammacarola.blogg.se/
sara säger

Vilken häftig syn det måste ha varit. Hoppas du lyckas föra över bilder så vi skåningar också får se lite renar :)

2009-04-30 @ 13:52:33
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Linda säger

Nu måste jag som bonde hävda mig lite ;)



Jag känner att jag kan bli lite förbannad ibland på dessa samer som inte har något koll på sina renar. Flera somrar i rad har vi haft renar här och sprungit och vad gör dom? Jo dom raserar våra stängsel där vi har får och tjurar. Kul nej, att dom river hos hästarna är en sak, dom är lättare att fånga. Men tänk dig ilskna tjurar på vift. Oh no... Iaf så när man ringer närmsta same om att dom får ta reda på sina renar som dräller inne i byn, nä då finns det helt plötsligt inte en enda ägare till dessa renar. Va? suck Å ja dom var märkta.



Ha en trevlig valborg!!



Kramelikram

2009-04-30 @ 15:16:17
URL: http://lertorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: